Frysegjæringsskap

Jeg tenkte fordelen var at det ikke blei så voldsomt varmt som den frostvakta ser ut til å ville bli. Ellers er jeg enig i at det hadde vært ideelt med to adskilte kamre, men samtidig, nå tenker jeg å kjøre 028 og 1318 på samme regime, deretter en pils og en baltisk porter, begge på 833, og etter det har jeg så mye øl at jeg ikke veit hva jeg skal gjøre med det, så da kan jeg like gjerne trappe ned til et om gangen. :) Jeg har ikke vennene til @Finn Berger eller alkoholkonsumet til @Chiefen. :p

Ah. God gammeldags naivitet :p

Det tar nok ikke lange tiden før du har lyst til å brygge to øl som trenger litt forskjellig gjæringsregime.
 
Nå vet ikke jeg hvilket utetermometer du har, men de jeg har er ikke til å stole på. Hvis du har et steketermometer som du ikke skal bruke ville jeg heller gått for noe sånt, litt mer nøyaktig.

Du kan jo evt sammenligne termometeret ditt mot noe du vet er nøyaktig.
Utetermometeret var enig med stc'en innafor 0,1 grad, så det burde funke for å overvåke.
 
Jeg tenkte fordelen var at det ikke blei så voldsomt varmt som den frostvakta ser ut til å ville bli. Ellers er jeg enig i at det hadde vært ideelt med to adskilte kamre, men samtidig, nå tenker jeg å kjøre 028 og 1318 på samme regime, deretter en pils og en baltisk porter, begge på 833, og etter det har jeg så mye øl at jeg ikke veit hva jeg skal gjøre med det, så da kan jeg like gjerne trappe ned til et om gangen. :) Jeg har ikke vennene til @Finn Berger eller alkoholkonsumet til @Chiefen. :p
Jeg HAR venner jeg og, ikke det at han Schubert drikker alverden... men la gå.
Har drevet å tatt med meg en kasse eller to på jobb og delt ut, nå er problemet det at de beggyner å gi til bake og, så med det uplanlagte bryggeøkningen det ser ut for at jeg står over for så er jeg redd jeg må finne meg en Schubert eller to til å drikke med.
Er ett par tre stykker som brygger litt her hos meg fra tid til annen, og det skal sies att det fjærer godt i fatene når vi er ferdig brygga og de får middag med litt øl etterpå fra tappen... tror noen liker det å kunne tappe sin egen øl fra tappetårn...
 
Jeg tenkte fordelen var at det ikke blei så voldsomt varmt som den frostvakta ser ut til å ville bli. Ellers er jeg enig i at det hadde vært ideelt med to adskilte kamre, men samtidig, nå tenker jeg å kjøre 028 og 1318 på samme regime, deretter en pils og en baltisk porter, begge på 833, og etter det har jeg så mye øl at jeg ikke veit hva jeg skal gjøre med det, så da kan jeg like gjerne trappe ned til et om gangen. :) Jeg har ikke vennene til @Finn Berger eller alkoholkonsumet til @Chiefen. :p

At Marit og jeg har en del voksne unger til sammen, hjelper jo:). Men en viss evne til sjølhjelp har vi nok også. Et ikke urimelig daglig forbruk genererer faktisk behov for en del liter øl per uke/måned/år. Viktig: Ikke brygge mye sterkøl:confused:!

Men når du har god temperaturkontroll, kan du jo lett brygge små batcher - hvis problemet er at det blir for mye øl? Det er vel ellers lagerølbrygging som skaper problemer, siden du da har behov for en mye lengre periode med temperaturkontroll. Overgjæret øl kan du jo ta ut etter noen dager, så snart hovedgjæringen er over, så med mindre du brygger veldig tett, skulle det være enkelt å klare å ha bare ett øl av gangen i skapet.

Du har ikke andre stabile temperatursoner i boligen?
 
Jeg tror det hadde vært en fordel med en mye forsiktigere varmekilde enn en Biltema frostvakt. Jeg bruker et lite varmebelte med effekt på ca 50 W (tror jeg). Det er mer enn nok. Siden du skal ha to kar så får du i prinsipp ikke styre etter vørtertemperatur likevel. Kanskje vil det beste være å plassere føleren mellom de to fatene og styre etter lufttemperaturen?

Tror Jens er inne på noe her når han sier styr etter luften og ikke vørter e ett av karene. Det er et lite rom det er snakk om. Og sirkulasjon selvsagt.
 
At Marit og jeg har en del voksne unger til sammen, hjelper jo:). Men en viss evne til sjølhjelp har vi nok også. Et ikke urimelig daglig forbruk genererer faktisk behov for en del liter øl per uke/måned/år. Viktig: Ikke brygge mye sterkøl:confused:!

Men når du har god temperaturkontroll, kan du jo lett brygge små batcher - hvis problemet er at det blir for mye øl? Det er vel ellers lagerølbrygging som skaper problemer, siden du da har behov for en mye lengre periode med temperaturkontroll. Overgjæret øl kan du jo ta ut etter noen dager, så snart hovedgjæringen er over, så med mindre du brygger veldig tett, skulle det være enkelt å klare å ha bare ett øl av gangen i skapet.

Du har ikke andre stabile temperatursoner i boligen?
Det går jo unektelig litt øl her i huset også, men ikke nok til å ta unna egenproduksjonen hvis jeg fortsetter å kjøre doble løp. Og jeg ser at lagring kommer til å bli en utfordring. Kjelleren er grei nok nå, men til sommeren blir det varmt der, alt for varmt, og loftet er mye verre. Tror nok fryseskapet må bli ølkjøleskap når varmen kommer, eller så må jeg skaffe et kjøleskap til, og så er vi i gang... :D
 
Poenget med å flytte byggevirksomheten hjem var jo ikke så mye å brygge mer øl, men å få mer kontroll på prosessene sjøl, og forhåpentligvis få luka ut noen avvik jeg ikke hadde kontroll på når det sto et annet sted. Å brygge sammen er veldig hyggelig, men det bremsa læringsprosessen i litt for stor grad. Noen batcher nå med så god kontroll over tid, temperatur og prosess som mulig, så burde jeg ha lært en ting eller to til. Drakk forresten en nydelig belgisk bleikøl fra omnipollo igår. Kanskje en belgisk runde etter lagerøkta må på programmet?
 
Belgisk er ikke dumt, har en sånn luring stående å kose seg, eller det ser mest ut som en rølpefest med en gjen 18 åringer. Klok av skade brygga jeg 25l og hadde det i ett av 60l karene. Skumm til godt over mitten av fatet. så denne gangen fikk jeg faktisk topphøsta fra toppen av karet istedet for bunn av kjøleskapet :)
 
Det går jo unektelig litt øl her i huset også, men ikke nok til å ta unna egenproduksjonen hvis jeg fortsetter å kjøre doble løp. Og jeg ser at lagring kommer til å bli en utfordring. Kjelleren er grei nok nå, men til sommeren blir det varmt der, alt for varmt, og loftet er mye verre. Tror nok fryseskapet må bli ølkjøleskap når varmen kommer, eller så må jeg skaffe et kjøleskap til, og så er vi i gang... :D

Godt å høre at du er i gang:p. Så lenge du bare har nok plass til alle kjøleskapene, skulle det ikke være noe problem. Bortsett fra strømregninga, da:(.

Jeg har to kjøleskap dedikert til øllagring, et gammelt mellomstort og et stort nytt. Det holder nesten:confused:. Men så har jeg jo en kald og god kjeller til ale.

Belgisk er greit - og godt, også, om du unngår fusel. Men jeg vil gjerne starte dem lavt, nettopp for å minske fuselrisikoen.
 
Belgisk er ikke dumt, har en sånn luring stående å kose seg, eller det ser mest ut som en rølpefest med en gjen 18 åringer. Klok av skade brygga jeg 25l og hadde det i ett av 60l karene. Skumm til godt over mitten av fatet. så denne gangen fikk jeg faktisk topphøsta fra toppen av karet istedet for bunn av kjøleskapet :)

Topphøste fra bunnen av kjøleskapet:D:D:D:D:D! Årets beste så langt:).
 
Jeg har til nå brukt lyspære som varmekilde, men det vil jeg egentlig gå bort fra. Har fundert litt på slike varmepærer til f.eks reptiler. De fås ned i 60w. Skal teste ut det så snart jeg får muligheten.
Kjøpte en slik fra ebay.

https://m.ebay.com/itm/Infrared-Cer...:m:mWLCbZz_TilGgXvExqqRuHQ&varId=630785167387

La den nederst i kjøleskapet støttet opp med en trevinkel slik at elementet gikk klar av bunnen på kjøleskapet.
Men den ble mye varmere enn jeg trodde. Sokkelen varmet treverket såpass at det ble svidd. Bunnen i kjøleskapet fikk også et svimerke. Det går sikkert ann å bruke den, men da må det være god klaring rundt. Mener min var på 50 watt. Tror ikke jeg skal bruke den mer.
 
Kjøpte en slik fra ebay.

https://m.ebay.com/itm/Infrared-Cer...:m:mWLCbZz_TilGgXvExqqRuHQ&varId=630785167387

La den nederst i kjøleskapet støttet opp med en trevinkel slik at elementet gikk klar av bunnen på kjøleskapet.
Men den ble mye varmere enn jeg trodde. Sokkelen varmet treverket såpass at det ble svidd. Bunnen i kjøleskapet fikk også et svimerke. Det går sikkert ann å bruke den, men da må det være god klaring rundt. Mener min var på 50 watt. Tror ikke jeg skal bruke den mer.
Greit å vite! Takk!

Testen med frostvakta igår tilsier jo at den skrur seg av før den blir farlig varm, ihvertfall på laveste innstilling, så jeg tror jeg skal teste den litt videre, men et par veike varmebelter begynner å virke fristende.
 
Kjøpte en slik fra ebay.

https://m.ebay.com/itm/Infrared-Cer...:m:mWLCbZz_TilGgXvExqqRuHQ&varId=630785167387

La den nederst i kjøleskapet støttet opp med en trevinkel slik at elementet gikk klar av bunnen på kjøleskapet.
Men den ble mye varmere enn jeg trodde. Sokkelen varmet treverket såpass at det ble svidd. Bunnen i kjøleskapet fikk også et svimerke. Det går sikkert ann å bruke den, men da må det være god klaring rundt. Mener min var på 50 watt. Tror ikke jeg skal bruke den mer.

Har fiksa sokkel til den lyspæra jeg bruker nå, så blir vel å bare å bytte pæra. Takker dog for tipset, skal fikse litt varmeisolasjon så jeg ikke starter en brann [emoji4]
 
Sist redigert:
Kjører det slik i kombiskap. Frostvakt fra Biltema og stc1000 til styring. Boret mange store (50mm) hull i bunnen av kjøledelen. Har begge dørene lukket under bruk. Funker utmerket.
20180201_154753.jpg
 
Prosjektet fikk seg en trøkk når det viste seg at fryseskapet jeg skulle hente idag var ubrukelig til mitt formål. Det gikk kjølerør i alle hyllene. Så nå står jeg fortsatt uten fryseskap, uten noen hundrelapper til leie av varebil, men med veldig god plass i boden. La merke til at temperaturen der nede sto på 16 grader nå. En liten del av meg sier jeg skal gi f... i skapet for nå og få brygga de to alene jeg hadde planlagt med temperaturkontroll på gamlemåten. Gjæring i kjelleren, opp i stua for å gjøre seg ferdig, cold crash på verandaen. Det funker jo.
 
Tilbake
Topp