Forventet lagtime lager med WLP833?

Satte en lager i går, med OG ca 1,043, 40 liter
Tilførte ca 700 milliarder gjærceller (etter beregning på brewersfriend.com), gjærstarteren ble dekantert dagen før bryggedag og tilført vørter på spraymalt med OG 1,04, 0,5 liter.
Oksygen tilført ved å røre/piske :)
Nå står den på ca 9-10 grader.

Hva kan jeg forvente av lagtid før stormen setter i gang?

mvh
Markus
 
Rutinene dine virker gode, bortsett fra at du selvsagt får mer oksygen inn i vørteren med bruk av flaske/brusestein. En lager på 9-10 grader er tregere til å starte enn en ale på 18, men den burde absolutt ploppe lystig i vei etter 12-18 timer. Ales pitchet med forkultur er alltid i gang 6 timer hos meg. Lenge siden jeg har brukt WLP833, men såvidt jeg husker er den ikke spesielt treg.
 
Rutinene dine virker gode, bortsett fra at du selvsagt får mer oksygen inn i vørteren med bruk av flaske/brusestein. En lager på 9-10 grader er tregere til å starte enn en ale på 18, men den burde absolutt ploppe lystig i vei etter 12-18 timer. Ales pitchet med forkultur er alltid i gang 6 timer hos meg. Lenge siden jeg har brukt WLP833, men såvidt jeg husker er den ikke spesielt treg.
Den har stått i 12 timer nå, jeg får vente litt til da ;)
Er brusestein anbefalt? Går den kontinuerlig i gjæringskaret? Håper å kunne unngå mer utstyr som skal vaskes, lagres og stelles med :)
 
Den har stått i 12 timer nå, jeg får vente litt til da ;)
Er brusestein anbefalt? Går den kontinuerlig i gjæringskaret? Håper å kunne unngå mer utstyr som skal vaskes, lagres og stelles med :)
Neida, bare for tilførsel av ren oksygen. Det er unnagjort på ett minutt eller to og krever lite. Risting og visping av luft (21 % oksygen) hjelper, men det er egentlig ikke nok. Ganske viktig ved bruk av kombinasjonen fersk gjær og lagerøl.
 
Den har stått i 12 timer nå, jeg får vente litt til da ;)
Er brusestein anbefalt? Går den kontinuerlig i gjæringskaret? Håper å kunne unngå mer utstyr som skal vaskes, lagres og stelles med :)
Brusesteinen erstatter risting av kar eller visping med drill eller hva nå enn man måtte gjøre. Det er en ting til å vaske, det er sant, men det er mye mindre slitsomt, og jeg opplevde ihvertfall sjøl at feilprosenten på store øl og lagere sank voldsomt. Vanlige ales klarer seg fint med risting, men når man først har rein oksygen gidder man vel ikke det. :p
 
Søk litt rundt på forumet så finner du gode veivisere på hvordan du lager et billig og bra oppsett med brusestein og små oksygenflasker fra f.eks Jula. Det koster ikke mye, og forbedrer gjæringsforholdene, spesielt for lagerøl. Ellers kan du trygt være tålmodig med ølet du har gående. Det tar fort et døgn før du har synlige bevis på at gjæringen er godt i gang, i gjærlåsen og ved at bunnfaller "sprekker opp". Ølet blir som regel bra selv om du bare har ristet inn oksygen. Hev gjerne temperaturen noen grader den siste av de tre gjæringsukene.
 
Jeg synes @Holmentoppen er litt streng:). Så lenge du ser tegn til aktivitet innen 24 timer, ville jeg overhode ikke bekymret meg, og skulle det ta to døgn, så ville jeg ikke fått panikk av den grunn, heller.

Kort lagtid er forøvrig ofte ikke noe sunnhetstegn; resultatet blir gjerne "opp som en løve og ned som en skinnfell", hvilket fører til stor produksjon av usmaker og dårlig opprydding. Det beste er en forholdsvis rolig utvikling av gjæringen. Det signaliserer at gjæren ikke formerer seg opp så voldsomt, og det betyr igjen at du får et reinere øl.
 
Jeg synes @Holmentoppen er litt streng:). Så lenge du ser tegn til aktivitet innen 24 timer, ville jeg overhode ikke bekymret meg, og skulle det ta to døgn, så ville jeg ikke fått panikk av den grunn, heller.

Kort lagtid er forøvrig ofte ikke noe sunnhetstegn; resultatet blir gjerne "opp som en løve og ned som en skinnfell", hvilket fører til stor produksjon av usmaker og dårlig opprydding. Det beste er en forholdsvis rolig utvikling av gjæringen. Det signaliserer at gjæren ikke formerer seg opp så voldsomt, og det betyr igjen at du får et reinere øl.
Nja, jeg ville nok heller dumpet en kamplysten bande fra en forkultur (som trådstarter har laget) enn en gjeng halvslappe og søvninge celler i mitt øl. Men alt innenfor et døgn er ikke urovekkende – enig i det. Har aldri hørt at motivert gjær skulle medføre usmaker? Du har det sikkert skriftlig, men det høres bittelitt rart ut. Vi snakker ikke massiv overpitching her – 700 mrd + forkultur i 40 liter vørter høres ikke galt ut.
 
Nja, jeg ville nok heller dumpet en kamplysten bande fra en forkultur (som trådstarter har laget) enn en gjeng halvslappe og søvninge celler i mitt øl. Men alt innenfor et døgn er ikke urovekkende – enig i det. Har aldri hørt at motivert gjær skulle medføre usmaker? Du har det sikkert skriftlig, men det høres bittelitt rart ut. Vi snakker ikke massiv overpitching her – 700 mrd + forkultur i 40 liter vørter høres ikke galt ut.

Motivert gjær er selvsagt bra. Men hvis man pitcher (for) varmt som gjør at den blir skikkelig gira, synes jeg gir et mindre rent øl.
 
Hva kan jeg forvente av lagtid før stormen setter i gang?
Den jeg satte sist hadde en lagtime på godt under 6 timer. La meg i 01 tiden og klokken 0645 var det 3-4 cm krauzen i erlenmeyerkolben. Hadde dumpa ca. 2,5 liter av vørteren på kolben ( hadde ca 13 liter totalt) etter kjøling. Satte begge i boden på 10-11 grader. Dumpa så kolben i resten av vørteren. Da jeg kom hjem fra jobb var den godt med krauzen i gjæringsbøtta. Dette ble vel på en måte "drauflassen", eller hva? :)
 
Nja, jeg ville nok heller dumpet en kamplysten bande fra en forkultur (som trådstarter har laget) enn en gjeng halvslappe og søvninge celler i mitt øl. Men alt innenfor et døgn er ikke urovekkende – enig i
det. Har aldri hørt at motivert gjær skulle medføre usmaker? Du har det sikkert skriftlig, men det høres bittelitt rart ut. Vi snakker ikke massiv overpitching her – 700 mrd + forkultur i 40 liter vørter høres ikke galt ut.

Uttrykte meg sikkert litt uklart. Kort lagtid som følge av at du pitcher en allerede aktiv kultur er ikke det jeg tenker på. Det jeg mente å få fram, var bare at kort lagtid ikke er noe mål i seg sjøl, og at lang lagtid ikke behøver å bekymre. Kort lagtid kan du få til ved å bruke høyere temperatur, som @Miguel sier ovenfor her - og det er en dårlig strategi.

Det ideelle er jo rikelig med frisk gjær, nok oksygen, og en relativt lav temperatur i starten av gjæringen. Når det klaffer, får jeg en behersket start på gjæringen, og jeg kan se, når jeg har tappet opp, at det ikke er produsert overvettes mye gjær. Det som alltid bekymrer meg, er en voldsom stormgjæring.
 
Uttrykte meg sikkert litt uklart. Kort lagtid som følge av at du pitcher en allerede aktiv kultur er ikke det jeg tenker på. Det jeg mente å få fram, var bare at kort lagtid ikke er noe mål i seg sjøl, og at lang lagtid ikke behøver å bekymre. Kort lagtid kan du få til ved å bruke høyere temperatur, som @Miguel sier ovenfor her - og det er en dårlig strategi.

Det ideelle er jo rikelig med frisk gjær, nok oksygen, og en relativt lav temperatur i starten av gjæringen. Når det klaffer, får jeg en behersket start på gjæringen, og jeg kan se, når jeg har tappet opp, at det ikke er produsert overvettes mye gjær. Det som alltid bekymrer meg, er en voldsom stormgjæring.
I så fall, hold deg langt borte fra alle belgiske gjær... de gutta spiser som Strongman laget til Norge, som om det ikke finnes noen imorgen. Men nå var vell dette en lager, da er jeg enig.. Mine beste lagere små pludrer og koser seg.. som en liten syklubb der ingen vil ta siste kakestykket.. Er her for å kose oss... ikke spise oss mett..
 
I så fall, hold deg langt borte fra alle belgiske gjær... de gutta spiser som Strongman laget til Norge, som om det ikke finnes noen imorgen. Men nå var vell dette en lager, da er jeg enig.. Mine beste lagere små pludrer og koser seg.. som en liten syklubb der ingen vil ta siste kakestykket.. Er her for å kose oss... ikke spise oss mett..

Kjører en Skoddehav med 530 nå, og den oppførte seg faktisk ganske pent under stormgjæringa - på 17-18 grader. Jeg skimma det første skummet, og jeg topphøsta et par ganger, men den var aldri i nærheten av lokket. Men så hadde jeg litt mer headspace enn vanlig, hadde bare litt over 20 liter i 30-litersbøtte.
 
Starter alltid lagere med 833 på høyst åtte grader. Mye gjær og oksygen. Det tar tid før en ser aktivitet, men resultatet snakker for seg selv, og jeg kommer aldri til å gjøre noe annet.
 
Syns jeg leste at endel som driver med nettopp det? Pitcher på 14-15 kanskje.
Ser at white labs snakker om varmpitching helt oppe på 21 grader. https://www.whitelabs.com/faq/brewing/what-temperature-should-i-pitch-lager-yeast

Jeg tror det dreier seg om folk som tester ut å gjære på den temperaturen. Det er jo faktisk innafor det som Fermentis oppgir som idealtemperatur for w-34/70. Og Dahls-gjæren skal visst også kunne gjæres der. (Jeg er skeptisk til begge deler.)

Det er ganske interessant at Whitelabs fremdeles anbefaler å starte gjæringen rundt 20 grader med lagergjær. Jeg mistenker at det forteller oss at de ikke investerer så mye i å oppdatere sidene sine. Jeg mener å ha lest en del som i beste fall er diskutabelt på sidene til Wyeast, også.

I den siste utgaven av How to Brew stempler Palmer varmpitching ganske enkelt som "The wrong way". (s.173). Dette var noe som ble gjort tidligere, sier han, og det gir dårligere resultat: "The fermentation would start quickly, with a short lag phase, but the activity would slowly decrease over the next few days as the beer cooled. The fermentation looked good visually, but tended to have off flavors such as diacetyl and acetaldehyde, and in some cases, poor attenuation due to lack of yeast activity during the maturation phase." (s.s.)
 
Tilbake
Topp