Bryggertabber

Til informasjon så tar det mye lengre tid, faktisk veldig mye lengre tid, å kjøle ned vørteren når man glemmer å skru av varmen [emoji51]
Dette oppdaget jeg så sent som igår kveld... Og så går man der som en idiot og venter, skråsikker på at alt er i orden - før man ved en tilfeldighet skjønner at man har glemt noe vesentlig.. [emoji846]

Sent fra min G8441 via Tapatalk
 
Sitter og smaker på weissbieren jeg akkurat har tappet på flasker. Syns den er så inni hampen tørr.. Ikke rart da hydrometerprøven viser å være 1.004(skulle ha vært 1.011).. faen.. infeksjon tenker jeg med en gang.. Men google is your friend, og voila man finner svar på det meste. Det viser seg at beersmith har feil verdi på Max attenuation på gjæren jeg har brukt.. Safbrew Wheat DCL/Fermentis WB-06. I Beersmith opererer de med 68%!! Mens fermentis oppgir 84-88%!! En liten typo med andre ord :mad:..
 
Sitter og smaker på weissbieren jeg akkurat har tappet på flasker. Syns den er så inni hampen tørr.. Ikke rart da hydrometerprøven viser å være 1.004(skulle ha vært 1.011).. faen.. infeksjon tenker jeg med en gang.. Men google is your friend, og voila man finner svar på det meste. Det viser seg at beersmith har feil verdi på Max attenuation på gjæren jeg har brukt.. Safbrew Wheat DCL/Fermentis WB-06. I Beersmith opererer de med 68%!! Mens fermentis oppgir 84-88%!! En liten typo med andre ord :mad:..

Har du snekret oppskrift etter estimert FG i Beersmith?
 
Jupp. Har vært sånn tålig spot on på de fleste brygg frem til nå. Har du andre erfaringer?

Hva er tålelig spot on? Jeg bryr meg egentlig aldri om den FG-greia i BS. Er det et nytt brygg jeg aldri har satt før så tenker jeg at FG blir det den blir, er det noe jeg har brygget før, eller noe ganske likt i form av mesking, pitch, grist, etc, så vet jeg innenfor ca ett-to poeng hvor den lander som regel.

FG-funksjonen kan justeres og etter mesketemperatur, men det er eneste parameteret man kan justere for å manipulere vist FG i BS. Tenkte på den da jeg begynte å brygge og justerte litt hit og dit og det ble aldri særlig gjennomgående at det stemte for min del. Men kan jo være at du har hatt veldig gull. Tror forøvrig det er en bug i BS hvis man stegmesker og, uten at jeg husker hva den bugen går ut på.
 
Sitter og smaker på weissbieren jeg akkurat har tappet på flasker. Syns den er så inni hampen tørr.. Ikke rart da hydrometerprøven viser å være 1.004(skulle ha vært 1.011).. faen.. infeksjon tenker jeg med en gang.. Men google is your friend, og voila man finner svar på det meste. Det viser seg at beersmith har feil verdi på Max attenuation på gjæren jeg har brukt.. Safbrew Wheat DCL/Fermentis WB-06. I Beersmith opererer de med 68%!! Mens fermentis oppgir 84-88%!! En liten typo med andre ord :mad:..

Du er ikke den første:

http://www.beersmith.com/forum/index.php?topic=13566.0 :p

- og blir åpenbart heller ikke den siste:confused:!

- styrkes stadig i troen på at jeg går glipp av heller lite ved å ligge unna disse komplette oppskriftbyggerne:).
 
Satt og snekret oppskrift i BS her forleden og fikk voldsomt stor variasjon i FG når jeg endret meskeskjemaet.. Spent på om det stemmer, for jeg måtte droppe de første lave stegene jeg hadde tenkt å bruke, som jeg synes var litt kjipt, for det var meskeskjemaet til Gahr som jeg har mye tillit til.. Men blir FG for lav havner ølet utenfor stilen, så jeg tør ikke annet..

Går det galt så melder jeg det her.. Hva var bugen du siktet til, Miguel? Er det en kjent feil så kjører jeg jo som først planlagt. Brygger i kveld.
 
Satt og snekret oppskrift i BS her forleden og fikk voldsomt stor variasjon i FG når jeg endret meskeskjemaet.. Spent på om det stemmer, for jeg måtte droppe de første lave stegene jeg hadde tenkt å bruke, som jeg synes var litt kjipt, for det var meskeskjemaet til Gahr som jeg har mye tillit til.. Men blir FG for lav havner ølet utenfor stilen, så jeg tør ikke annet..

Hva slags øl var dette?

Jeg dreiv mye med kompliserte meskeskjemaer, og har fått bedre øl - mener jeg - etter at jeg kutta ut alle lave steg. Unntak: Weissbier

Det virker ellers rart at de lave stegene skal influere noe særlig på FG. Det er da ikke der du styrer gjærbarheten?
 
Hva slags øl var dette?

Jeg dreiv mye med kompliserte meskeskjemaer, og har fått bedre øl - mener jeg - etter at jeg kutta ut alle lave steg. Unntak: Weissbier

Det virker ellers rart at de lave stegene skal influere noe særlig på FG. Det er da ikke der du styrer gjærbarheten?

Dette er en Hellesbock /Maibock. Og ja, jeg synes det var litt underlig selv... Meskeskjemaet er Gahrs til lagere i den norske øl revolusjon -boka, jeg husker ikke nå hva den het, det var tyskt, og veldig langt/komplisert...
 
BS sliter litt med å skille mellom de lave meskestegene og hvordan det påvirker utgjæring. For å få en pekepinn på FG legger jeg først kun inn hovedsteget, før jeg eventuelt legger inn protein/acid rest osv for å beregne vannmengder o.l.
 
Note to self: Ikke løft et stappfullt 60 liters gjæringskar fra gulvet og opp på benken aleine, og/eller uten løfteinnretning.
934b5684ea89aa304cb3884c3c787a48.jpg

Bildet viser en hjemmebrygger som ligger strak ut med «hekseskudd». I kjelleren står to batcher klare for flasker og fat. Håper ryggen løsner ila dagen.
 
Note to self: Ikke løft et stappfullt 60 liters gjæringskar fra gulvet og opp på benken aleine, og/eller uten løfteinnretning.
934b5684ea89aa304cb3884c3c787a48.jpg

Bildet viser en hjemmebrygger som ligger strak ut med «hekseskudd». I kjelleren står to batcher klare for flasker og fat. Håper ryggen løsner ila dagen.
Trenger du nummeret til kiropraktorvakta?
 
Huffda. Dette er og grunnen til at veike meg ikke tør å gå for 60l. Må jo være et helvete å få inn/ut av gjæringsskap. Men den MC jekken som @LarsUlv postet tidligere virker som er greit verktøy om en monterer hjul på den?
 
Huffda. Dette er og grunnen til at veike meg ikke tør å gå for 60l. Må jo være et helvete å få inn/ut av gjæringsskap. Men den MC jekken som @LarsUlv postet tidligere virker som er greit verktøy om en monterer hjul på den?
Dersom du monterer jul på den og kjører den rundt med last så tror jeg du bryter med en del av instruksjonene for bruk av jekken.
Det er vel på kanten allerede å jekke opp en gryte med 30+ liter kokende vørter.
 
Huffda. Dette er og grunnen til at veike meg ikke tør å gå for 60l. Må jo være et helvete å få inn/ut av gjæringsskap. Men den MC jekken som @LarsUlv postet tidligere virker som er greit verktøy om en monterer hjul på den?
Altrnativet er å organisere seg bort fra flytting av fullt gjæringskar. Bruker 60-liters speidelkar når det brygges stort. Setter tomt kar i gjæringsskapet, pumper vørter (via motstrømskjøler) til karet, og tapper til fat fra gjæringsskapet, med litt CO2-trykk i gummipropen på karet.

God bedring Einar!
 
Note to self: Ikke løft et stappfullt 60 liters gjæringskar fra gulvet og opp på benken aleine, og/eller uten løfteinnretning.
934b5684ea89aa304cb3884c3c787a48.jpg

Bildet viser en hjemmebrygger som ligger strak ut med «hekseskudd». I kjelleren står to batcher klare for flasker og fat. Håper ryggen løsner ila dagen.

Auda, det der er ikke bra. Har en sånn rygg, og synes det blir vågalt når jeg kommer over 25 liter, så 60 liter .... :eek:

- men jeg er rimelig imponert;).
 
Tilbake
Topp