Tråden for dumme spørsmål.

Du kan jo kjøpe deg en fancy hottube og over gå @Miguel sin pinglete balje fra nille eller hvor den kom fra... kan jo sette temp på det boble badet til karbonerings temp.... Ha, got u @Miguel.. og så er det kone venlig... husk å sifra når du karbonerer så ikke sy klubben sitter der med øl til halsen..

IKEA takk, kremt. *Retter på slipset*
 
Dumt og dumt spørsmål frøken Blom...

Har hatt min pils til karbonering i ca 14 døgn nå. Testet den i kveld og den skulle hatt mer futt. Har vært på 19-20 grader til nå.
Kan eg sette den på varmekabler i noen dager (hvor lenge? Hvor høy temp?) eller er det dumt å ha den på høy temp over lengre tid før modning.
Pilsen ble flakset med 6g/l.
6 g/l er også litt lite. Prøv 7-8 g neste gang.
 
Ja, 6 g/l pleier å gi OK kullsyre. For å være sikker på helt jevn fordeling i flaskene er vanlige sukkerbiter et ”tryggere” alternativ enn lake. 2 biter pr halvlitersflaske gir meget god futt.
 
Ja, 6 g/l pleier å gi OK kullsyre. For å være sikker på helt jevn fordeling i flaskene er vanlige sukkerbiter et ”tryggere” alternativ enn lake. 2 biter pr halvlitersflaske gir meget god futt.
Nå har jeg aldri brukt sukkerbiter, men ser ikke helt hvordan man skulle få jevnere karbonering enn jeg har med lake ved å bruke sukkerbiter.
 
Nå har jeg aldri brukt sukkerbiter, men ser ikke helt hvordan man skulle få jevnere karbonering enn jeg har med lake ved å bruke sukkerbiter.
Forumene er fulle av poster fra folk som får ujevn karbonering ved bruk av lake. Det fungerer fint om man lager en tynn lake (slik du sikkert gjør), men en mettet sukkerlake blander seg dårlig med vørteren (eller ølet, som utgjæret vørter heter :))
 
Forumene er fulle av poster fra folk som får ujevn karbonering ved bruk av lake. Det fungerer fint om man lager en tynn lake (slik du sikkert gjør), men en mettet sukkerlake blander seg dårlig med vørteren (eller ølet, som utgjæret vørter heter :))
Jeg har ikke noe forhold til hva som er tynt og mettet, men bruker sannsynligvis tynn lake (typisk maks 100 gr sukker i minst 3 dl kokvarmt vann for mine 12-13l batcher).
Jeg blander også ved omstikking til flaskingskar på den måten at jeg ikke begynner å tilsette laken før minst en liter er overført (ølet roterer i karet), og da blir den blandet inn enda tynnere umiddelbart.
 
mitt første brygg ser ut til att være ferdig gjæret. hva nå?
har brygget en blond fra https://www.olbrygging.no/products/blond
Skall jeg nå gå videre med coldcrash? bør jeg stikke om ølen?
Ser att det er mye sedimenter når jeg tapper av før att ta målinger.
har mulighet att tappe på flasker eller på fat.
 
mitt første brygg ser ut til att være ferdig gjæret. hva nå?
har brygget en blond fra https://www.olbrygging.no/products/blond
Skall jeg nå gå videre med coldcrash? bør jeg stikke om ølen?
Ser att det er mye sedimenter når jeg tapper av før att ta målinger.
har mulighet att tappe på flasker eller på fat.

Hva mener du med at du ser at det er mye sedimenter? Sedimenter ligger strengt tatt rolig på bunnen:) - men du mener kanskje at ølet er veldig uklart?

Du kan ikke vente at ølet av seg sjøl blir helt klart på dunken, men når det er ferdig, er det blitt merkbart klarere enn i den aktive fasen. Så lenge det er mye gjær i suspensjon, er det en rimelig antakelse at den holder på med noe nyttig - som den bør få tid til å gjøre ferdig.

Hvor lenge har det stått?
 
Hva mener du med at du ser at det er mye sedimenter? Sedimenter ligger strengt tatt rolig på bunnen:) - men du mener kanskje at ølet er veldig uklart?

Du kan ikke vente at ølet av seg sjøl blir helt klart på dunken, men når det er ferdig, er det blitt merkbart klarere enn i den aktive fasen. Så lenge det er mye gjær i suspensjon, er det en rimelig antakelse at den holder på med noe nyttig - som den bør få tid til å gjøre ferdig.

Hvor lenge har det stått?

jeg er ikke norsk, så muligens jeg bruker feil ord for att forklare meg :)
Jeg målte den til 1.004 igår, den bør ha gjort seg ferdig, skall følge med på målinger i dag og i morgen i tillegg.
den har stått i cirka 10 dager.
jeg er litt usikker på fremgangsmåten etter att det har gjæret ferdig. alle gjør på forskjellige måter tydeligvis :)
bør jeg bruke hevert for att flytte ølen over til nytt kar hvis jeg skall tilsette sukkerlake å sen flaske?
bør jeg i sånn fall først sette den litt kjølig for att få den litt klarere?

hvis jeg skall over på fat, hvordan bør jeg gjøre da?
 
jeg er ikke norsk, så muligens jeg bruker feil ord for att forklare meg :)
Jeg målte den til 1.004 igår, den bør ha gjort seg ferdig, skall følge med på målinger i dag og i morgen i tillegg.
den har stått i cirka 10 dager.
jeg er litt usikker på fremgangsmåten etter att det har gjæret ferdig. alle gjør på forskjellige måter tydeligvis :)
bør jeg bruke hevert for att flytte ølen over til nytt kar hvis jeg skall tilsette sukkerlake å sen flaske?
bør jeg i sånn fall først sette den litt kjølig for att få den litt klarere?

hvis jeg skall over på fat, hvordan bør jeg gjøre da?

En svenske, om jeg ikke tar feil:)? (Jeg har erfaring som nordmann i Stockholm - fra 1970-tallet. Det var ikke alltid at folk forsto min svensk:p.)

1.004 - da er den nok ferdig med det meste, ja. Men gi den noen dager til. Det skader ikke.

Flasking: Jeg ville bare overført den til et nytt kar for å få blandet inn sukkerlaken. Bruk hevert (jeg går ut fra at du ikke har kran i gjæringsbøtta?). Det er om å gjøre å unngå mest mulig å få blandet inn luft, så prøv i alle fall å unngå plasking. Noen vil kjølekræsje først, jeg bryr meg ikke om det. Men du får antakelig klarere øl.

Fat bruker jeg ikke, så jeg skal kanskje ikke gi råd om det.
 
En svenske, om jeg ikke tar feil:)? (Jeg har erfaring som nordmann i Stockholm - fra 1970-tallet. Det var ikke alltid at folk forsto min svensk:p.)

1.004 - da er den nok ferdig med det meste, ja. Men gi den noen dager til. Det skader ikke.

Flasking: Jeg ville bare overført den til et nytt kar for å få blandet inn sukkerlaken. Bruk hevert (jeg går ut fra at du ikke har kran i gjæringsbøtta?). Det er om å gjøre å unngå mest mulig å få blandet inn luft, så prøv i alle fall å unngå plasking. Noen vil kjølekræsje først, jeg bryr meg ikke om det. Men du får antakelig klarere øl.

Fat bruker jeg ikke, så jeg skal kanskje ikke gi råd om det.

nesten så jeg ikke skall innrømme att jeg er svenske, nå når OL begynner :rolleyes:

skall gi den noen flere dager, men liker å ha en ferdig plan på hvordan jeg skall gå videre.
føler att jeg må teste å flaske når jeg allikevel har 100st stående i kjelleren. er vell juks å gå rett på fat som nybegynner.
planen blir:
2 målinger (2 dager til) og sen noen dager i kjøle. hevert over til nytt kar med sukkerlake å sen på flasker.
har en dame hjemme som liker når øl er veldig klart å fint, hun liker ikke når det blir "cloudy"
 
nesten så jeg ikke skall innrømme att jeg er svenske, nå når OL begynner :rolleyes:

skall gi den noen flere dager, men liker å ha en ferdig plan på hvordan jeg skall gå videre.
føler att jeg må teste å flaske når jeg allikevel har 100st stående i kjelleren. er vell juks å gå rett på fat som nybegynner.
planen blir:
2 målinger (2 dager til) og sen noen dager i kjøle. hevert over til nytt kar med sukkerlake å sen på flasker.
har en dame hjemme som liker når øl er veldig klart å fint, hun liker ikke når det blir "cloudy"

Nå mener jeg for så vidt at det er en dårlig ide å leve i et forhold ut fra en ide om at den andre skal endre seg, men akkurat her er jeg villig til å gjøre et unntak, og foreslå litt utviklingsarbeid:p.

Det beste resultatet får du
 
Nå mener jeg for så vidt at det er en dårlig ide å leve i et forhold ut fra en ide om at den andre skal endre seg, men akkurat her er jeg villig til å gjøre et unntak, og foreslå litt utviklingsarbeid:p.

Det beste resultatet får du

haha er litt enig der. i dette tilfelle og til mitt forsvar er att jeg skall gifte meg om cirka 7 måneder å ønsker att få servert min egen øl som er crisp å grei å som "passer alle"
 
haha er litt enig der. i dette tilfelle og til mitt forsvar er att jeg skall gifte meg om cirka 7 måneder å ønsker att få servert min egen øl som er crisp å grei å som "passer alle"

pokker, jeg publiserte visst et uferdig svar:p. Holder (som vanlig:confused:) på med å brygge, og flyr til og fra her.

Det jeg skulle si, er at det beste er å fylle på fat, særlig for å unngå oksidering. Det har du mye bedre muligheter til da. Men her er ikke jeg eksperten:).
 
Gjem flaskene til du skal brygge hveteøl. Alt annet på fat[emoji1417] Ingen grunn til å plage seg selv med annet.
 
Gjem flaskene til du skal brygge hveteøl. Alt annet på fat[emoji1417] Ingen grunn til å plage seg selv med annet.

så hvordan går man fremover fra der jeg står per idag? gjæring snart ferdig, då er det hevert og rett på fat med co2 karbonering eller naturlig karbonering med sukker?
bør jeg stikke over til annet fat, får att få klarere øl?
har både en cider og en blond, men har i tillegg 2 fat då... :)
 
Tilbake
Topp