Tips til å ta PH prøver underveis

Einar Michelsen

Norbrygg-medlem
Jeg laget meg en liten sak som jeg bruker til å sette PH meteret i. (etter å ha knust flere små drammeglass) Kjøles ganske fort ned til 20 grader i et lite norgesglass med kaldt vann. Hyssingen er nyttig når du skal ta ut prøve fra kokekjelen.
ac3d572df15de4e6a082e600e1f1c595.jpg

Du trenger ikke å bruke et rør det har vært Brett i, men det gjør jo livet litt mer spennende.
 
Jeg bruker et 1 dl-mål i stål med en liten hank. Det ankrer jeg bare opp i kanten av et større kar av et eller annet slag som er nesten helt fullt med kaldt vann. Det kjøler seg veldig fort ned. Jeg ville ikke fått pH-meteret mitt nedi det gjærrøret - men det er jo ikke noe problem å helle over i noe annet.

Andre snedige løsninger?
 
Sist redigert:
Jeg bruker et 1 dl-mål i stål med en liten hank. Det ankrer jeg bare opp i kanten av et større kar av et eller annet slag som er nesten helt fullt med kaldt vann. Det kjøler seg veldig fort ned.
Kan det ikke gi avvik å lese av pH i et beger av stål?
Mener å ha lest/hørt det, men husker ikke hvor.
Jeg har gått over til å kjøle ned på samme måte som deg, men slår så over i et lite glass før jeg måler.
 
Kan det ikke gi avvik å lese av pH i et beger av stål?
Mener å ha lest/hørt det, men husker ikke hvor.
Jeg har gått over til å kjøle ned på samme måte som deg, men slår så over i et lite glass før jeg måler.

Det var noen som påsto det i et innlegg her på forumet. Jeg testa, og fant ingen forskjell. Har ikke støtt på den påstanden noe annet sted, heller.

Det ville jo vært ekstremt merkelig om det ikke var en vanlig forekommende opplysning, hvis det faktisk var sånn.
 
Det var noen som påsto det i et innlegg her på forumet. Jeg testa, og fant ingen forskjell. Har ikke støtt på den påstanden noe annet sted, heller.

Det ville jo vært ekstremt merkelig om det ikke var en vanlig forekommende opplysning, hvis det faktisk var sånn.
..det er jo gode poeng...

Får testmåle litt jeg også.

Sent via Tapatalk
 
Hvis stål er et problem, så måtte det være på grunn av noe elektrisk. Det måles jo et spenningspotensiale på noen få mV over en glassmembran i elektroden, så jeg ville i det minste droppet å leke med ballong mot håret samtidig som du holder hånda mot stålbegeret.
 
Nå har jeg nettop lest en hel avhandling om at det er vanlig å ta ph prøver rett i vørter.

https://byo.com/mr-wizard/setting-record-straight-mash-ph/

Men det er alså vanlig praksis for de fleste å ta ph prøver i nedkjølt vørter?




Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg vil tro at enzymene som svetter i 65 grader, gir blaffen i hva ph'en er på 20 grader. Det er vel ph'en på 65 grader som påvirker dem. MEN: det har to store fordeler å måle på 20 grader. Proben på ph-meteret varer mye lengre, og du får en felles referanse fra brygg til brygg som er uavhengig av meskeprofil.
 
Jeg gjør det mye enklere...Jeg går ut og henter meg en øl... har i litt av sulfat og litt klorid.. ferdig... tro det eller ei, alt mitt øl blir drukket opp
 
Jeg vil tro at enzymene som svetter i 65 grader, gir blaffen i hva ph'en er på 20 grader. Det er vel ph'en på 65 grader som påvirker dem.

Tja... Dette er jo først og fremst måleteknisk: Hvordan klarer du å måle mest nøyaktig?

Hvis du måler på 65 grader må du være sikker på at pH-meteret ditt gir nøyaktig måling på denne temperaturen. Det er ikke gitt at temperaturkorrigeringa fungerer godt nok til at du kan være sikker på det.

Hvis du måler på 20 grader kan du være mye sikrere på at pH-meteret gir riktig måling, men du må gjøre ei korrigering for at pH-en endres med temperatur. Dette kan innføre ei unøyaktighet på noe slikt som 0,05.

Så må man jo legge på generell unøyaktighet i måleinstrumentet i tillegg.
 
Det blir vanskelig å sammenligne når referansepunktet er nettopp hva måleapparatet viser på 20 grader.
 
Nå har jeg nettop lest en hel avhandling om at det er vanlig å ta ph prøver rett i vørter.

https://byo.com/mr-wizard/setting-record-straight-mash-ph/

Men det er alså vanlig praksis for de fleste å ta ph prøver i nedkjølt vørter?




Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg prøver å la være å være veldig bastant når jeg ytrer meg om noe som har med brygging å gjøre, men her skal jeg gjøre et unntak: Det som står i den artikkelen der, er det skjære tøv. Han gjør mye ut av at han har kontaktet Palmer. Så OK, her er hva Palmer skriver i den siste utgaven av How to Brew: "All of the profeessional brewing organizations have standard procedures for measuring mash, wort and beer pH that specify to measure it at 'room temperature', which is frequently takeen to mean 68-77F (20-25C)." (s.340) Videre: "..., the commonly agreed target range for mash pH is 5,2 - 5,6, as measured at room temperature." (s.341)

Palmer har surra med dette tidligere, og det har andre forfattere, også, bl.a. Gordon Strong. Så du finner fort eksempler som kan tyde på at dette er diskutabelt. Men det er det definitivt ikke. Jeg tror særlig Kai Troester skal ha en stor del av æren for at det har blitt orden på det, sånn at det nå er helt klart når noen uttaler seg om pH i forbindelse med brygging, at det er snakk om pH målt ved romtemperatur, med mindre det blir presisert at det er snakk om noe annet.

Så egentlig er det totalt uinteressant for oss å vite hva pH i den varme mesken er. Som @ØyvindO sier, referanseverdiene er romtemperaturmålingene.

edit: Men det er jo stadig trøblete når en finner noen år gamle kilder, og det ikke blir sagt tydelig om det er snakk om romtemperatur eller temperatur i mesken. Da kan du ikke være sikker. Men i nyere tekster - to-tre år gamle - tror jeg vi kan gå ut fra at det alltid vil være snakk om romtemperatur, sjøl om det ikke sies noe. Med mindre idiotartikler som denne fra BYO skulle skape ny uklarhet, da.

Det kan jo se ut som om det er liten grunn til å spandere penger på BYO.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp