Tråden for dumme spørsmål.

D
Noen som har en formening om det er smart eller ikke å lagre startvørter i gjæringskar og tappe etterhvert som en trenger å lager starter? Vørteren skal stå på kjølerom som holder 2-4gr.
Hva er negativt?
Ser selv at det kan være enkelt og bare ta ut spannet og tappe rett i EM kolben.

Sent fra min SM-P600 via Tapatalk
Du risikerer at vørteren blir seriøst sur. Lactobakteriene finnes i enorme mengder på malt og det er vanskelig å unngå dem som hjemmebrygger. En søt vørter er namnam.

Det vil selvsagt hjelpe at du koker vørteren og at du oppbevarer den kjølig. Men det folk vanligvis gjør er å tappe over på brusflasker og oppbevare i fryseren.
 
D

Du risikerer at vørteren blir seriøst sur. Lactobakteriene finnes i enorme mengder på malt og det er vanskelig å unngå dem som hjemmebrygger. En søt vørter er namnam.

Det vil selvsagt hjelpe at du koker vørteren og at du oppbevarer den kjølig. Men det folk vanligvis gjør er å tappe over på brusflasker og oppbevare i fryseren.
Arrrr... Håpte på en mer lettvint måte å oppbevare på og slippe alle flaskene... Hadde tenkt å koke i 30min også. Tror jeg prøver, kan ikke skje annet enn at jeg må tømme det ut hvis det begynner å bli surt.
Takker for svar.

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
 
Arrrr... Håpte på en mer lettvint måte å oppbevare på og slippe alle flaskene... Hadde tenkt å koke i 30min også. Tror jeg prøver, kan ikke skje annet enn at jeg må tømme det ut hvis det begynner å bli surt.
Takker for svar.

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

Du kan jo og bare kjøpe noen bokser vørterøl på butikken. Om du først skal gjøre det enkelt da.
 
Du kan jo og bare kjøpe noen bokser vørterøl på butikken. Om du først skal gjøre det enkelt da.
Sant nok, tenkte ikke på det. Men nå er det snart skylling og koking så får det bære eller briste. Regner med at jeg får laget 2-3stk 5liters startere før det vil bli surt i så tilfelle.

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
 
Sant nok, tenkte ikke på det. Men nå er det snart skylling og koking så får det bære eller briste. Regner med at jeg får laget 2-3stk 5liters startere før det vil bli surt i så tilfelle.

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
Du tar bare en halvkilo malt og heller over to liter med 70 C vann dagen før brygging.
 
Om du vil være ekstra nøyaktig så tar du vann og malt i samme forhold som hovedbrygget. Du må gjerne koke, men bakterier tar farvel på 70 C uansett.
 
Arrrr... Håpte på en mer lettvint måte å oppbevare på og slippe alle flaskene... Hadde tenkt å koke i 30min også. Tror jeg prøver, kan ikke skje annet enn at jeg må tømme det ut hvis det begynner å bli surt.
Takker for svar.

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

Det kan helt klart skje noe annet. Det er ikke veldig usannsynlig at du får en infeksjon i det der. Og det er ikke sikkert du merker den. Dermed ødelegger du ølet ditt.

Skal du brygge, så er det én ting du ikke tar sjanser med, og det er reinsligheten. Som
@Holmentoppen sier, så er malten en ekstremt rik kilde til forurensning av vørteren. Skal du lage din egen startervørter, må du meske og koke på vanlig måte, men du trenger ikke koke mer enn et kvarter. Da er vørteren steril, og det vil du at den skal være. Det holder ikke å pasteurisere - eller jeg hadde i alle fall ikke tatt sjansen.

Jeg tapper på reine og desinfiserte plastflasker, og da holder de seg i kjelleren min, der det er 8-10 grader. Har du ikke en kald kjeller, ville jeg brukt kjøleskap. Safest er selvfølgelig fryseren.

Startervørter bør ikke være tyngre enn 1.040, ideelt skal visst være 1.036. Men det er jo greit å lage den sterkere, og så blande ut før bruk. OG: Kok den et kvarter før du bruker den.

Jeg hadde i alle fall ikke tatt sjansen på å bruke ukokt vørter som startervørter. Men om du oppbevarer ukokt vørter i flasker i fryseren, så kan det sikkert funke, så lenge du bare koker den før bruk.

Tørrmalt er det enkleste, men du sparer jo en del kroner på å lage din egen startervørter om du brygger mye.
 
Jeg har en kake stående fra en dobbelbock som jeg har fryst til eisbock. Hva tenker dere om den gjæren som er igjen der? Er alt ødelagt eller kan jeg redde noe og spare til senere?
 
Jeg har en kake stående fra en dobbelbock som jeg har fryst til eisbock. Hva tenker dere om den gjæren som er igjen der? Er alt ødelagt eller kan jeg redde noe og spare til senere?

Har du fryst den er jeg skeptisk. Til og med kveiken trenger tørking før den tåler fryseren.
 
Jeg har en kake stående fra en dobbelbock som jeg har fryst til eisbock. Hva tenker dere om den gjæren som er igjen der? Er alt ødelagt eller kan jeg redde noe og spare til senere?

Du skal vel uansett helst ikke gjenbruke gjær fra så sterkt øl? Ei rimelig grense går ved øl med en styrke på 6%.

Men OK, dette er sånt som mange vil si er lettere hysterisk å bekymre seg over, for de har gjort det mange ganger, og det går helt fint. Og det gjør det sikkert. Det blir jo øl.
 
Det kan helt klart skje noe annet. Det er ikke veldig usannsynlig at du får en infeksjon i det der. Og det er ikke sikkert du merker den. Dermed ødelegger du ølet ditt.

Skal du brygge, så er det én ting du ikke tar sjanser med, og det er reinsligheten. Som
@Holmentoppen sier, så er malten en ekstremt rik kilde til forurensning av vørteren. Skal du lage din egen startervørter, må du meske og koke på vanlig måte, men du trenger ikke koke mer enn et kvarter. Da er vørteren steril, og det vil du at den skal være. Det holder ikke å pasteurisere - eller jeg hadde i alle fall ikke tatt sjansen.

Jeg tapper på reine og desinfiserte plastflasker, og da holder de seg i kjelleren min, der det er 8-10 grader. Har du ikke en kald kjeller, ville jeg brukt kjøleskap. Safest er selvfølgelig fryseren.

Startervørter bør ikke være tyngre enn 1.040, ideelt skal visst være 1.036. Men det er jo greit å lage den sterkere, og så blande ut før bruk. OG: Kok den et kvarter før du bruker den.

Jeg hadde i alle fall ikke tatt sjansen på å bruke ukokt vørter som startervørter. Men om du oppbevarer ukokt vørter i flasker i fryseren, så kan det sikkert funke, så lenge du bare koker den før bruk.

Tørrmalt er det enkleste, men du sparer jo en del kroner på å lage din egen startervørter om du brygger mye.

Jeg har også tappet vørter på plast flasker tidligere og satt i kjøleskap, men tenkte det var lettere å lage 25l med vørter, gi det ett oppkok i 15-20min for så å tappe det i gjæringskaret og inn i kjøleskapet. Da var tanken å tappe rett fra dunk når jeg skulle lage starter.

Til vanlig så tar jeg gjær og vørter rett fra kjøleskapet og setter på magnetrørern som står i ett rom som holder ca 18-19gr. Det har funket som bare det.

Tror jeg fikk en infeksjon når jeg lagret vørteren på plastflaske for en tid tilbake. Da var det 2 flasker som sto på spreng og hadde begynt å gjære i kjøleskapet. De bulte ganske godt og det var begynt komme kullsyre i flaskene. Ble en skikkelig "svissj" når jeg åpent flaksene. De gikk rett i sluken og i bosset med flaksene.

Når du sier "ukokt" vørter, tenker du da på at du koker den opp før du heller den i Erlendmayer kolben eller tenker du på før du lagrer den?

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
 
Problemet med å helle alt i en gjæringsdunk, og så tappe fra den etter hvert, er vel at om du skulle ha uflaks, så ryker hele ladningen? For det andre øker du risikoen kraftig, fordi du for hver gang du tapper, vil få inn luft med potensielt farlige bakterier. Men det siste kan du vel gardere deg mot med et filter. Noen ville vel si at det er et problem at du må sette av så mye kjøleskapskapasitet til startervørter, også:). Men flasker tar jo også plass. Jeg må innrømme at tanken din høres ganske fristende ut:). Forutsatt et filter til lufta som suges inn, kunne jeg godt tenkt meg å gjøre det, om jeg hadde hatt kjøleskapet til det. Finnes det ikke løsninger med fleksible beholdere, forresten, noe liknende pappvinsystemet? Da er det jo tett.

Jeg har opplevd én gang at det har begynt å gjære i ei flaske, og årsaken var da åpenbart at akkurat den flaska ikke var reingjort og desinfisert godt nok. Men det er en ganske lav prosent; det har gått en del flasker gjennom systemet mitt nå, så jeg kjenner meg etter hvert trygg.

Der jeg snakker om ukokt vørter, tenker jeg på forslaget om å sette en starter direkte på vørter fra en enkel mesk på 70 grader. Den sjansen hadde jeg ikke tatt. Men jeg ville ellers ikke satt en starter på noe som helst som ikke var kokt direkte i forkant. Hvorfor ta sjanser, tenker jeg?
 
Hva med å oppbevare startervørteren på et corneliusfat, @Ronny G ?

Meske, koke, kjøle ned til 60-70 grader (eller hva nå corneliusfatet tåler av høy temperatur) og så overføre til et meget nøye rengjort og sanitert fat.
Når man så trenger startervørter tapper man det man trenger på vanlig måte, med å pushe ut med CO2.
Tror kanskje dette blir den beste kombinasjonen av enkelhet og sikring mot infeksjon i startervørteren.

Må selvfølgelig spraye tappekranen godt med StarSan eller lignende etter hver tapping, men det må man gjøre med kranen på gjæringsbøtten som var den "opprinnelige" planen her.

Ville også smakt på startervørteren dann og vann for å oppdage om noe uønsket skjer med den.
 
Sist redigert:
Hva med å oppbevare startervørteren på et corneliusfat, @Ronny G ?

Meske, koke, kjøle ned til 60-70 grader (eller hva nå corneliusfatet tåler av høy temperatur) og så overføre til et meget nøye rengjort og sanitert fat.
Når man så trenger startervørter tapper man det man trenger på vanlig måte, med å pushe ut med CO2.
Tror kanskje dette blir den beste kombinasjonen av enkelhet og sikring mot infeksjon i startervørteren.

Må selvfølgelig spraye tappekranen godt med StarSan eller lignende etter hver tapping, men det må man gjøre med kranen på gjæringsbøtten som var den "opprinnelige" planen her.

Ville også smakt på startervørteren dann og vann for å oppdage om noe uønsket skjer med den.
Dette blir bare bedre og bedre. [emoji106]
Takker for veldig bra ide.

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
 
Hva med å oppbevare startervørteren på et corneliusfat, @Ronny G ?

Meske, koke, kjøle ned til 60-70 grader (eller hva nå corneliusfatet tåler av høy temperatur) og så overføre til et meget nøye rengjort og sanitert fat.
Når man så trenger startervørter tapper man det man trenger på vanlig måte, med å pushe ut med CO2.
Tror kanskje dette blir den beste kombinasjonen av enkelhet og sikring mot infeksjon i startervørteren.

Må selvfølgelig spraye tappekranen godt med StarSan eller lignende etter hver tapping, men det må man gjøre med kranen på gjæringsbøtten som var den "opprinnelige" planen her.

Ville også smakt på startervørteren dann og vann for å oppdage om noe uønsket skjer med den.
For et lurt forslag! Likte det meget godt. Nå skal det jo sies at jeg kanskje er litt svak for forslag som resulterer i innkjøp av mer utstyr til brygging generelt.
 
Hvor liten gryte kan man klare seg meg om man vil brygge med ekstrakt og noe korn? Går det med en på, la oss si, 15 liter?
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp