Tråden for dumme spørsmål.

Kan en stresset gjær lage en litt sur/yoghurt lignende smak på en lager? Den er også mer fruktig enn den pleier å være. For eksempel for lite gjær, eller for lite oksygen i startfasen? Gjæret på 10 grader, og økt sakte til 14 grader den siste tiden før CC i 3 dager. Totalt 3 uker før CC. Er snakk om S-23. Brukte 2 pakker rehydrert på 22 liter. Tappet på fat for 15 dager siden. Eller har jeg fått meg en infeksjon?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 
Ja - om de regner med vannmengden som uttynning av vørteren :)

Ikke latskap - bare sunn fornuft :cool:
Altså, vet jo at det går an. :)mente bare om dette er noe som folk har prøvd? Har ikke spiralkjøler og har ikke råd til en heller. :D Tenkte det kunne være en løsning for å spare vørteren for mange timer med avkjøling, noe jeg har forstått er en "no no"
Planen var å fryse ned noen desinfiserte brødposer med vann .
 
Altså, vet jo at det går an. :)mente bare om dette er noe som folk har prøvd? Har ikke spiralkjøler og har ikke råd til en heller. :D Tenkte det kunne være en løsning for å spare vørteren for mange timer med avkjøling, noe jeg har forstått er en "no no"
Planen var å fryse ned noen desinfiserte brødposer med vann .
Du trenger veldig mye vann iallefall. Regnet fort ut, ganskje galt, men med vann og ikke is, og du trenger over 50kg vann ved -18 grader for å kjøle ned 23L vørter ved 98C.
 
Ja, men det kommer an på batch-størrelse. I det gamle BIAB-oppsettet brukte jeg en på ca 18 liter til allgrain og laget mange batcher på ca 11-12 liter ferdig øl med den.
Samme som jeg har nå det. Synes det er fint å kunne lage sånn ca 1 kasse ferdig drikke. :) Men et spørsmål: Kan man bruke platen (induksjon) til å varme opp mesken mens biab fortsatt er i kjelen, eller vil biab ødelegges? Eller er det heving av temp kun ved tilsett av varmt vann som gjelder?:oops:
 
Med (pinnekjøtt)rist i bunn slik at posen ikke ligger helt nede, samt litt forsiktighet med varmen,
så går det. Men det tar endel tid.
 
Samme som jeg har nå det. Synes det er fint å kunne lage sånn ca 1 kasse ferdig drikke. :) Men et spørsmål: Kan man bruke platen (induksjon) til å varme opp mesken mens biab fortsatt er i kjelen, eller vil biab ødelegges? Eller er det heving av temp kun ved tilsett av varmt vann som gjelder?:oops:
Jeg brukte rist i bunnen under mesking. Jeg stegmesket også på den måten (med BIAB i kjelen), men kjørte ikke på med full effekt mellom stegene, siden jeg ikke ville ha brenning av vørter i bunnen. Rørte i mesken med jevne mellomrom i hele meskeprosessen. For skylling løftet jeg BIAB-posen over i et annet kar for skylling, og startet oppkok samtidig i kjelen. Da med full styrke og omrøring.
 
Samme som jeg har nå det. Synes det er fint å kunne lage sånn ca 1 kasse ferdig drikke. :) Men et spørsmål: Kan man bruke platen (induksjon) til å varme opp mesken mens biab fortsatt er i kjelen, eller vil biab ødelegges? Eller er det heving av temp kun ved tilsett av varmt vann som gjelder?:oops:

Jeg har en liten konkav falskbunn i en 36 liters kjele. Posen har altså bare kontakt med kjelebunnen de siste centimetrene ut mot kanten. Det er ikke noe problem å kjøre på med alle 3500 watt'ene. Men jeg rører litt når jeg gjør det, for å få litt sirkulasjon så det ikke skal svi seg. (Og det gjør det overhodet ikke. Ingen antydning.)
 
Mesken min er meget tjukk, nesten som havregrøt. Ølsettet skal jo bli 25 liter totalt, men i følge formelen for å regne ut vann i BB30 skulle bare 16 liter meskes i begynnelsen. Blir det mye vann å legge til i skyllingsfasen eller bekymrer jeg meg uten grunn?
 
Det er ikke hva som står i oppskrivften som er viktig, men det som fungerer på oppsettet ditt. Jeg kjører sirkulering med pumpe, da må jeg ha minst 18l på en 25l batch
 
Vørteren min er foreløpig en del mørkere enn jeg forventet. Bør jeg få panikk eller er dette normalt? Har fortsatt ikke tilsatt siste pose med humle.
 
Det er lite å gjøre med fargen etter att du har miksa kornet... slapp av, det blir helt sikkert bra øl... vørteren ser ofte noe mørkere ut med humlegrums og trubb enn det ølet blir
 
Tilbake
Topp