Bryggesoftware: Brewing Day

Hva med "Mash tun deadspace"? Brewing day tar vel hensyn til at det ved utregning av strikewater?
Og hva er deadspace i Grainfather, som helt sikkert tas hensyn til i utregningene der?

I utregningen til GF tas det hensyn til at man mister 2 liter i bunnen av kjelen i form av grums. Jeg har lagt inn 2 liter "kettle loss" i Brewing day (hvis det er dette som menes), så det skulle ikke være der det ligger.

Jeg ser imidlertid at GF opererer med 70% brewhouse efficiency, mens den i Brewing day er estimert til 64,96%. Hvis jeg justerer denne ned i GF kommer jeg ut med lik OG og FG som i Brewing day. I GF kan jeg anslå brewhouse efficiency selv, mens Brewing day ser ut tl å anslå denne for meg på bakgrunn av det som er lagt inn i oppskriften. Hvilken formel som brukes for å anslå denne i Brewing day vet jeg ikke, men det tipper jeg noen andre gjør :D.

Det forklarer likevel ikke forskjellen i beregnet vannmengde?
 
I utregningen til GF tas det hensyn til at man mister 2 liter i bunnen av kjelen i form av grums. Jeg har lagt inn 2 liter "kettle loss" i Brewing day (hvis det er dette som menes), så det skulle ikke være der det ligger.
Du må også legge inn 3,5 liter i "Mash tun deadspace" under Mash Tun.

Jeg ser imidlertid at GF opererer med 70% brewhouse efficiency, mens den i Brewing day er estimert til 64,96%. Hvis jeg justerer denne ned i GF kommer jeg ut med lik OG og FG som i Brewing day. I GF kan jeg anslå brewhouse efficiency selv, mens Brewing day ser ut tl å anslå denne for meg på bakgrunn av det som er lagt inn i oppskriften. Hvilken formel som brukes for å anslå denne i Brewing day vet jeg ikke, men det tipper jeg noen andre gjør :D.
Du legger inn "standard" "Mash efficiency" under Mash Tun også. Tipper det står 81% der for deg nå.
Du kan overstyre dette pr oppskrift.
Brewhouse efficiency er da estimert på 81% - diverse "loss".
 
:D
Du må også legge inn 3,5 liter i "Mash tun deadspace" under Mash Tun.


Du legger inn "standard" "Mash efficiency" under Mash Tun også. Tipper det står 81% der for deg nå.
Du kan overstyre dette pr oppskrift.
Brewhouse efficiency er da estimert på 81% - diverse "loss".

Bra observert. La inn 3,5 l nå, og da er utregningene bortimot identiske :D
Takker
 
@ØyvindBråthen : Setter pris på hvor aktiv du er både på forum og vedr utvikling av programmet. Tillater meg likevel å spør om en (enkel?) sak, som jeg har lagt inn i "request" delen: Oppgi dato for oppskriften og muligheten til å sortere på denne. Når man får en del oppskrifter er dette ganske nyttig.

EDIT: Åja, forresten... Laktose øker OG mer enn FG og gir dermed høyere ABV. Det er vel en liten bug.
 
Dere andre hyggelig og kjekke brukere av brewingday, jeg oppfordrer dere på det sterkeste å dele oppskriftene (huke av slik at de blir public) slik at jeg også kan nyte godt av dem!
 
Dere andre hyggelig og kjekke brukere av brewingday, jeg oppfordrer dere på det sterkeste å dele oppskriftene (huke av slik at de blir public) slik at jeg også kan nyte godt av dem!
Jeg gjør det når/etterhvert som de er testet ut. Gjelder ca 10 % av de jeg har mekket :D. Har også laget en del ut fra BryggSelv-kit, DIY- DOG etc, så de skal jeg "frigi" snarest.
 
@ØyvindBråthen : Setter pris på hvor aktiv du er både på forum og vedr utvikling av programmet. Tillater meg likevel å spør om en (enkel?) sak, som jeg har lagt inn i "request" delen: Oppgi dato for oppskriften og muligheten til å sortere på denne. Når man får en del oppskrifter er dette ganske nyttig.

EDIT: Åja, forresten... Laktose øker OG mer enn FG og gir dermed høyere ABV. Det er vel en liten bug.

Angående dato for oppskriften: Værsågod ;)
Angående laktose, så må du forklare meg problemet litt mer detaljert. Har aldri brukt laktose i brygg før :)
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Registrerer at BD "jukser" ved beregninger av ABV. Den runder av malt til et desimal (eks 5.14 =5.1, 5.15 = 5.2) og bruker det avrundede når det beregner ABV. Dvs at mens 5.14 gir 5.95 %, gir 5.15 en ABV på 6,08 %. OG og FG ser ikke ut til å lide av dette, så programmet er ikke konsekvent.

EDIT: Og som resultat er estimert ABV feil i forhold til OG:FG. Eks gir 1.060-1.014 en ABV på 6.38 mot beregnet 6.17 på Brewers Friend. Ikke mye, men er uansett uheldig.
 
Sist redigert:
Registrerer at BD "jukser" ved beregninger av ABV. Den runder av malt til et desimal (eks 5.14 =5.1, 5.15 = 5.2) og bruker det avrundede når det beregner ABV. Dvs at mens 5.14 gir 5.95 %, gir 5.15 en ABV på 6,08 %. OG og FG ser ikke ut til å lide av dette, så programmet er ikke konsekvent.

EDIT: Og som resultat er estimert ABV feil i forhold til OG:FG. Eks gir 1.060-1.014 en ABV på 6.38 mot beregnet 6.17 på Brewers Friend. Ikke mye, men er uansett uheldig.

Jeg klarer ikke å få dette problemet når jeg tester selv. Kan du fortelle meg hvilken oppskrift du oppdaget dette, slik at jeg kan prøve det samme? På min oppskrift endret jeg fra 4.54 til 4.544 som bumpet opp OG med 1 poeng, og dermed gikk også ABV opp som forventet.
 
Sliter litt med skalering av en oppskrift.

Malt og bitterhumle skaleres når jeg forsøker, men WP humle og andre tilsetninger (gjærnæring bl.a.) forblir på samme verdi selv om jeg skalerer fra 23 l til 11 l batch.

En feil, eller noe jeg ikke har skjønt?
 
Sliter litt med skalering av en oppskrift.

Malt og bitterhumle skaleres når jeg forsøker, men WP humle og andre tilsetninger (gjærnæring bl.a.) forblir på samme verdi selv om jeg skalerer fra 23 l til 11 l batch.

En feil, eller noe jeg ikke har skjønt?

Jeg husker ikke helt hvorfor jeg endte opp med å ikke skalere de andre tilsetningene, og jeg ser egentlig ikke noen god grunn til at disse ikke blir skalert nå. Så skal sørge for at dette blir gjort. For gjærnæring og lignende så må jeg da bare skalere lineært utifra differansen i batch size, så det får man da isåfall bare justere selv hvis det trengs etter at man har skalert oppskriften. Skal prøve å få gjort dette i nærmeste fremtid jeg!
 
En annen ting (mulig det er sagt noe om det lengre bak i tråden), det ser ikke ut til at endringer i mesketemperatur og tid påvirker OG og FG når jeg lager en oppskrift. Hvis jeg for eksempel legger inn et meskesteg på 62 grader i 45 minutter, så er FG den samme dersom jeg endrer dette til 70 grader i 45 minutter. Samme skjer hvis jeg legger inn 0 minutter på mesketiden.

Er dette noe som er på lista over ting å gjøre noe med?
 
En annen ting (mulig det er sagt noe om det lengre bak i tråden), det ser ikke ut til at endringer i mesketemperatur og tid påvirker OG og FG når jeg lager en oppskrift. Hvis jeg for eksempel legger inn et meskesteg på 62 grader i 45 minutter, så er FG den samme dersom jeg endrer dette til 70 grader i 45 minutter. Samme skjer hvis jeg legger inn 0 minutter på mesketiden.

Er dette noe som er på lista over ting å gjøre noe med?

Pre-boil OG bestemmes av hva du har satt som Mash efficiency på utstyrsprofilen din, ikke mesketemperatur og tid. Det er ikke mulig å bestemme OG, og dermed ikke FG bare av å vite temperatur og tid på mesken, da dette kommer ann på prosessen også som er forskjellig fra brygger til brygger (stort sett), så derfor er dette tatt inn i mash efficiency slik at man kan stille denne til å passe det som stemmer for sitt eget utstyr og oppsett.
 
Først vil jeg bare si Veldig BRA!
Denne likte jeg og sitter nå og knotter over mine oppskrifter fra diverse andre steder:)
Gleder meg til vannjustering også blir lagt til.

Så et spørsmål.
Noen som har en ide om hvor man kan endre Water to grain ratio i recipe details?
Da som en annen default enn 2,60. Fryktelig irriterende og sitte å endre slikt på hver eneste oppskrift.
 
Tilbake
Topp