Bensinlukt på trykksprøyte (for vask av tappelinje)

OlaM

Norbrygg-medlem
Eg har kjøpt ei trykksprøyte (5 liter) på Jula for å vaske kraner og slanger. Men det er ei bensinlukt eg ikkje får vekk. Så vidt eg kan skjønne er kilden den "puten" som er i enden av pumpehuset (der luft blir pressa inn i tanken), dvs den sylinderen som håndpumpa beveger seg opp og ned i.

Etter litt søking ser det ut som andre bruker denne sprøyta uten problem, men eg fant og ein som har samme erfaring som meg (@Anders-). Eg har ikkje sitert i den tråden, siden det var om internettvarp.

Kjøpte meg en trykksprøyte(manuell), tiltenkt slangevask, på clas for en tid tilbake. Problemet med denne var at den luktet så ekstremt av bensin el.l. at jeg aldri har turt å bruke den til noe ølrelatert i frykt for at den skal sette smak eller i verste fall reagere med noe.
Noen som har tips til rimelige trykksprøyter eller annet som kan brukes til slangevask? Trenger forsåvidt ikke å være internettvarp.

Er det nokon som har tips om korleis eg kan få vaska dette skikkelig? Eg har hatt det i salo-vatn nokre timar, ca 1 døgn i PBW, men det luktar fremdeles. Eg har ikkje prøvd å skrubbe det, men det skal jo ikkje vera nødvendig med PBW. Eg har tenkt tanken på sterkare fettløysing (salmiakk), men er usikker på om salmiakk er noko eg bør bruke på det som skal i kontakt med det eg skal putte i munnen.
 
Personlig så har jeg gitt opp min trykksprøyte. Har ikke fått ordnet meg en annen ennå, men har det på innkjøpslisten
 
Jeg kjøpte noen glasskolber med skrukork på ebay som har det samme problemet.
Jeg fant ut at det var gummipakningen i korken som var problemet, men selv når jeg tok ut den hadde jeg problemer med å få bort all lukt.
Tok bort pakning og kjørte kolbe og kork i oppvaskmaskinen noen runder, og det ble ok etterhvert.
 
Eg har kjøpt ei trykksprøyte (5 liter) på Jula for å vaske kraner og slanger. Men det er ei bensinlukt eg ikkje får vekk. Så vidt eg kan skjønne er kilden den "puten" som er i enden av pumpehuset (der luft blir pressa inn i tanken), dvs den sylinderen som håndpumpa beveger seg opp og ned i.

Etter litt søking ser det ut som andre bruker denne sprøyta uten problem, men eg fant og ein som har samme erfaring som meg (@Anders-). Eg har ikkje sitert i den tråden, siden det var om internettvarp.



Er det nokon som har tips om korleis eg kan få vaska dette skikkelig? Eg har hatt det i salo-vatn nokre timar, ca 1 døgn i PBW, men det luktar fremdeles. Eg har ikkje prøvd å skrubbe det, men det skal jo ikkje vera nødvendig med PBW. Eg har tenkt tanken på sterkare fettløysing (salmiakk), men er usikker på om salmiakk er noko eg bør bruke på det som skal i kontakt med det eg skal putte i munnen.


Jeg har også kjøpt et par slike, en som luktet slik, den byttet jeg. Bare å levere tilbake
 
Dersom dette er ein produksjonsfeil i staden for "design" er det jo veldig enkelt, ja. Takk for tipset!
 
Tok den med til Vestbrygg, og etter å ha skrudd av sprøytedelen passa ein vanlig øl ut-post fra cornelis-fat rett på. Har tenkt å bruke gjengeteip når eg skrur den på "for godt", men har ikkje skrudd den på etter eg var i butikken endå pga nevnte lukt.
 
Tilbake
Topp