Filtrering ved flasking

Hei alle sammen;)

Jeg er snart klar for å flaske 50 liter Lervig Lucky Jack og lurer på om dere andre bruker noen form for filter når dere gjør dette, jeg har tilsatt slike alger som skal gjøre ølet klarere, men lurer påom jeg burde kørt noe filtrering i tilegg, hvis dere gjør det så er det flott om dere vil dele hva dere gjør eller hvilket filter jeg kan kjøpe og hvor;)

Rune
 
Filtrering før flasking er ikke vanlig. Det krever utstyr, og tid.
Først må du flytte ølet over på et fat og kjøle godt ned for å danne kjøletåke, så må du filtrere ølet over i et nytt fat/beholder der du tilsetter karboneringssukker og ny gjær for karbonering på flaske.
Tapp på flasker, la stå en stund, så har du klart øl om litt. Godt øl er pri.1, klart øl er pri.2  :biersmile:
 
Jeg setter alltid ølet i kjøleskapet på lav temperatur, gjerne ned mot 2-3 grader, i 3 dager før det skal tappes. Da klistrer det meste seg til bunnen av gjæringskaret. Får krystallklart øl uten filtrering
 
hehe, ja det er det jeg sier, det forumet her er gull verdt, da følger jeg rådene, godt øl er pri 1;) den likte jeg;)
 
Tenker å feste en humlepose over kranen (på innsia av flaskebøtta) før jeg skal flaske neste brygg. Er jo så lett å plutselig suge opp noe rusk når man stikker om. På denne måte havner det værtfall ikke i flaskene mine... Noen som har noen tanker om dette? Helt idiotisk eller verdens lureste idé?
 
Idiotisk hvis det går tett, da må du fram med heverten.
Forholdsvis lurt hvis det ikke går tett, men ser ikke helt at det er nødvendig.
Hvis kranen ligger over bunnfallet så er det ikke mye som blir med.

Red. Ok, ser nå at det er på flaskebøtta du tenker på.
Men er det egentlig nødvendig, det er vel lite som blir med over i flaskebøtta?
Ihvertfall hvis du kaldkræsjer et døgn eller to.
 
Idiotisk hvis det går tett, da må du fram med heverten.
Forholdsvis lurt hvis det ikke går tett, men ser ikke helt at det er nødvendig.
Hvis kranen ligger over bunnfallet så er det ikke mye som blir med.

Red. Ok, ser nå at det er på flaskebøtta du tenker på.
Men er det egentlig nødvendig, det er vel lite som blir med over i flaskebøtta?
Ihvertfall hvis du kaldkræsjer et døgn eller to.
Første brygget jeg flask var kaldkjæsja ei uke, hjalp lite det når jeg mister heverten neddi gjærkaka :(
 
Hei alle sammen;)

Jeg er snart klar for å flaske 50 liter Lervig Lucky Jack og lurer på om dere andre bruker noen form for filter når dere gjør dette, jeg har tilsatt slike alger som skal gjøre ølet klarere, men lurer påom jeg burde kørt noe filtrering i tilegg, hvis dere gjør det så er det flott om dere vil dele hva dere gjør eller hvilket filter jeg kan kjøpe og hvor;)

Rune

Hvis det er tørrhumlet, og hvis du tapper over i et nytt kar for å tilsette primingsukker der, ville jeg brukt en humlepose (eller noe annet som kan gjøre nytten) som filter ved tappingen der. Jeg knyter denne posen fast på enden av slangen. Det funker fint. Husk å koke alt først:).
 
Hvis det er tørrhumlet, og hvis du tapper over i et nytt kar for å tilsette primingsukker der, ville jeg brukt en humlepose (eller noe annet som kan gjøre nytten) som filter ved tappingen der. Jeg knyter denne posen fast på enden av slangen. Det funker fint. Husk å koke alt først:).
Det var et godt tips. Men hva med å knyte humleposen på innsugsenden?
 
Det var et godt tips. Men hva med å knyte humleposen på innsugsenden?

Det er ganske stor risiko for at den tetter seg, tror jeg.

Jeg har gjort det her ganske mange ganger, og det er veldig enkelt og greit. Jeg koker alltid slangen før jeg tapper - du bør ha ordentlig silikonslange - og når jeg gjør dette, knyter jeg posen godt på med vanlig hyssing før jeg koker. Jeg bruker en av de små humleposene. Når jeg skal tappe, har jeg en godt desinfisert engangs silikonhanske på hånda, og klemmer vannet godt ut av posen. Vil jo ikke tynne ut ølet:).
 
Jeg koker alltid slangen før jeg tapper - du bør ha ordentlig silikonslange
Det siste her kan jeg skrive under på. Silikon er tøffe greier! En gang glemte jeg kjelen på ovnen mens jeg var oppe og rigget kjøleskapet. Slangene tålte behandlingen, og som en ren bonus hadde de vibrert så mye i kjelen under tørrkokingen at de renset kjelen for alt gammelt belegg. Den var så blank som ny inni. :)
 
Det er ganske stor risiko for at den tetter seg, tror jeg.

Jeg har gjort det her ganske mange ganger, og det er veldig enkelt og greit. Jeg koker alltid slangen før jeg tapper - du bør ha ordentlig silikonslange - og når jeg gjør dette, knyter jeg posen godt på med vanlig hyssing før jeg koker. Jeg bruker en av de små humleposene. Når jeg skal tappe, har jeg en godt desinfisert engangs silikonhanske på hånda, og klemmer vannet godt ut av posen. Vil jo ikke tynne ut ølet:).
Anbefaler du å gjøre dette mef slangen på pumpeheverten fra Petit?
 
Tilbake
Topp