Flat IPA

SteJak

Norbrygg-medlem
Hei! Jeg har problemer med en Amerikansk IPA. Den har stått til gjæring i 2 uker på 25 grader. Har åpnet 2 flasker og begge er nesten uten kullsyre og skum.
Dette er et ekstraktsett fra Mangrove Jack med M44 tørrgjær som ble rehydrert før pitching.

Noen detaljer: FG havnet på 1,008 etter 18 dagers gjæring og den ble karbonet med sukkerlake 6 gram per liter i omstikningskar før tapping på flasker.

Kan jeg ha bommet på sukkermengde eller er gjæren død?

Kan det være en ide og karbonere flaskene på nytt med karboneringsdrops og riste de litt og la de stå et par uker til?

Forslag til å løse dette mottas med takk. Smaken er ikke så gal så det er litt surt å måtte helle ut ølet.
 
Prøv å vende på alle flaskene slik at bunnfall blir virvlet opp i ølet å la det stå noen dager til å se om det hjelper.
 
Jeg ville dobbeltsjekket om flaskene er tette! Hvis skjørtet på ølkapselen strutter litt ut, kan det hende det er nok til at CO2 siver ut. Lekkasjen vil være hørbar hvis du rister på flasken og holder den opp mot øret.

Å tilsette mer sukker eller karbonberingsdrops er risikosport hvis flaskene er tette....
 
Jeg ville dobbeltsjekket om flaskene er tette! Hvis skjørtet på ølkapselen strutter litt ut, kan det hende det er nok til at CO2 siver ut. Lekkasjen vil være hørbar hvis du rister på flasken og holder den opp mot øret.

Å tilsette mer sukker eller karbonberingsdrops er risikosport hvis flaskene er tette....
Takk for rådet Harald, jeg sjekker det først. Hvis de er tette er planen følgende:
Snu litt på 2 flasker for å få gjæren i suspensjon.
Ta korken av 2 flasker og etterkarbonere med 3 gram sukker. ( halvliters flasker )
Sette disse flaskene i en sikker beholder på 25 grader i en uke og så sjekke de på nytt
Hvis ikke noe av dette nytter er det nok gjæren som svikter?
Noen som vet om det går an å ettergjære på flaske? Hvor mye gjær per halvliter i så fall?
 
Sist redigert:
Jeg har hatt to batcher med ujevn karbonering. Etter lesing, leting og utforsking har jeg kommet frem til tre kilder; utette korker, for lite væske i sukkerlaken og/eller for dårlig utblanding i ølet ved omstikking. Til det første, bruk skikkelig korkmaskin. Sånn spinkel håndkorker kan bli puslete i noen tilfeller. Til de to siste, kok opp mer enn en dl, 3-5 funker bedre. Jeg Jar også bedre erfaringer med å ha sukkerlaken i omstikkingskaret før ølet renner i. Jeg ettertømte laken en gang, det ble ikke bra. Mulig en kan røre det inn, men faren for oksidering er jo til stede.
Av en eller annen grunn har jeg hatt trøbbel med 33ml flasker, aldri 0,5.
 
Jeg har hatt to batcher med ujevn karbonering. Etter lesing, leting og utforsking har jeg kommet frem til tre kilder; utette korker, for lite væske i sukkerlaken og/eller for dårlig utblanding i ølet ved omstikking. Til det første, bruk skikkelig korkmaskin. Sånn spinkel håndkorker kan bli puslete i noen tilfeller. Til de to siste, kok opp mer enn en dl, 3-5 funker bedre. Jeg Jar også bedre erfaringer med å ha sukkerlaken i omstikkingskaret før ølet renner i. Jeg ettertømte laken en gang, det ble ikke bra. Mulig en kan røre det inn, men faren for oksidering er jo til stede.
Av en eller annen grunn har jeg hatt trøbbel med 33ml flasker, aldri 0,5.

Hei Pål! Jeg bruker bordkorkemaskin og korkene er tette. Jeg kokte 3 dl vann til sukkeret og hadde det i omstikningskaret før ølet ble overført med hevert. Dette har virket bra tidligere. Jeg mistenker gjærdød eller at jeg har feilberegnet sukkermengden. Denne gjæren var svært treg med å komme ned til FG også så jeg har litt dårlig følelse med den. Jeg får teste litt forskjellig som nevnt i svaret over før jeg evt ofrer alt til ølguden.
 
Gjæren er neppe "død", så du bør nok se etter andre feilkilder.
Godt å høre! Det kan jo være ujevn karbonering grunnet for tykk sukkerlake som ikke har blandet seg skikkelig i vøreteren.

Jeg åpnet forresten en flaske som ikke hadde stått til avkjøling og den skummet ganske kraftig over.
Jeg er ganske fersk i faget og lurer på om det er normalt?
 
Godt å høre! Det kan jo være ujevn karbonering grunnet for tykk sukkerlake som ikke har blandet seg skikkelig i vøreteren.

Jeg åpnet forresten en flaske som ikke hadde stått til avkjøling og den skummet ganske kraftig over.
Jeg er ganske fersk i faget og lurer på om det er normalt?

Kanskje det var en av evt flasker som fikk mer sukker enn de flate grunnet ujevn fordeling? Høres jo ikke ut som at det skulle bli spes ujevnt slik du gjorde det forsåvidt, men alt kan skje.
 
Tilbake
Topp