Tråden for dumme spørsmål.

Noen som har en formening om hvilken temperatur som er best å lagre en (forsøk på) Clone av Westvleteren? Har kjølerom som fatene kan stå i som holder 1-3gr, en kjellertemperatur som holder 13-15gr nå på vinteren og 16-18gr på sommeren.
Hva er å foretrekke?

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
 
Noen som har en formening om hvilken temperatur som er best å lagre en (forsøk på) Clone av Westvleteren? Har kjølerom som fatene kan stå i som holder 1-3gr, en kjellertemperatur som holder 13-15gr nå på vinteren og 16-18gr på sommeren.
Hva er å foretrekke?

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

Hvor lenge skal du lagre fatene? Hvis ølet allerede er svært godt ville jeg lagret det kaldest mulig. Hvis du er ute etter smaksutvikling ville jeg lagret det varmere, i kjelleren. Mener å ha lest at idealtemperaturen er 6-8 grader. (@Gahr)
 
Hvor lenge skal du lagre fatene? Hvis ølet allerede er svært godt ville jeg lagret det kaldest mulig. Hvis du er ute etter smaksutvikling ville jeg lagret det varmere, i kjelleren. Mener å ha lest at idealtemperaturen er 6-8 grader. (@Gahr)
Tanken var 1 år men skal smake hver 3mnd. for å følge utviklingen. Den første smakstesten etter 2 uker var ikke noe å rope hurra for men det regnet jeg med også. [emoji1]
Kanskje best å la det stå i kjelleren på 13-15gr da....

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
 
Heisan
Skulle den linken omhandle info om lagring av øl?
Får opp noe om røde blod celler når jeg trykker på linken. Er det bare jeg som får det?


Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

Hehe! Jeg trykket på linken igjen, og ja for meg så får jeg opp relevante svar. Kanskje google handler slik at de tenker litt for seg selv mtp tidligere søkehistorikk, jeg vet ikke. Men når jeg trykker på den linken så får jeg relevante svar mtp det å lage en en WV12.

Men jeg hadde visst nok en stavefeil i søket. Selv om resultatene jeg fikk var riktige. Google rettet meg opp til dette:

https://www.google.no/search?q=cell...-b-ab&gfe_rd=cr&dcr=0&ei=mkaQWq6rHsuwX7HTnvAJ
 
Nope :) var bare en skriveleif... Rart han andre kom til blodceller eller noe..
Får fortsatt opp om røde blod celler... [emoji23][emoji23] Skal Google selv og se hva jeg finner ut. [emoji106]
b02a2e97d98daf4f0d16f1f48add4c94.jpg


Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
 
Er vell anbefalt og bruke begge pakkene om ølet er over 5%.

Jeg brukte begge jeg fikk på Lucky Jack settet, som skulle bli 4,7%
Endte på rundt 5% da :p
 
Hei.
Jeg brygget et "New Zealand Pale Ale" fra et sånt ferdig ekstrakt-sett. Etter flasking lot jeg ølet stå en uke i et varmt rom - 23 grader tenker jeg. Er det dumt med tanke på usmak?
 
Hei.
Jeg brygget et "New Zealand Pale Ale" fra et sånt ferdig ekstrakt-sett. Etter flasking lot jeg ølet stå en uke i et varmt rom - 23 grader tenker jeg. Er det dumt med tanke på usmak?

"La flaskene stå ca 5 dager i romtemperatur før de sette kjølig for videre lagring.". - Hentet fra Ølbrygging.no sin egen instruks for New Zealand Pale Ale. Helt problemfritt å la de stå en uke.
 
Hei.
Jeg brygget et "New Zealand Pale Ale" fra et sånt ferdig ekstrakt-sett. Etter flasking lot jeg ølet stå en uke i et varmt rom - 23 grader tenker jeg. Er det dumt med tanke på usmak?
Med flasking, mener du karbonering? I så fall er det ingen problem med romtemperatur for ettergjæring. De vil sannsynligvis trenge en uke til. Ellers er det ikke å anbefale oppbevaring i romtemperatur over lengre tid, men en kort uke skaper ikke fatale usmaker.
 
Tilbake
Topp