Bytte gjær

Hei. Jeg tenker å brygge en bayer München dunkel.
I oppskriften står det at jeg skal bruke german lager gjær (wlp830). Spørsmålet er om jeg kan bytte den med f.eks: brewferm lager?
 
Kjenner ikke til brewferm gjæret,men Fermentis W34/70 burde være midt i blinken hvis du skal bruke tørrgjær.
 
Takker for tipset.
Tenkte brygge senere ikveld, og det eneste gjæret jeg har liggende er brewferm lager. Men hvis det skulle vise seg å ikke være en erstatter, tror dere ølet kan bli godt likevel?
Eller bør jeg vente med brygging og kjøpe overnevnte?
 
Ble dessverre ikke noen bryggedag i går, så OG vet jeg ikke enda. Men sikter meg inn på en 25 l batch
 
Ble dessverre ikke noen bryggedag i går, så OG vet jeg ikke enda. Men sikter meg inn på en 25 l batch
Da trenger du MER gjær. Ville gått opp til tre pakker, eller sette starter. Med høy OG kan det hende du trenger mer og.. blir liksom litt gjetting uten å vite OG..
 
Her er dataark: https://www.google.no/search?q=brew...x-b&gfe_rd=cr&dcr=0&ei=h8KTWvCdE62uyAX2p7rQBw

De sier 3-6 gram per 10 liter, og i så fall vil ei pakke være nok, så lenge det er snakk om et brygg med OG rundt 1.050 som ikke gjæres på laveste temperatur. De sier jo også de fleste hjemmebryggere ikke bruker nok gjær, særlig når de brygger øl med OG over 1.050, så det ville jo være rart om den mengde de sjøl anbefaler, skulle innebære underpitching.

Men jeg synes jo det virker lite. Det blir sikkert øl, og du kan godt prøve å gjøre som de sier. Jeg synes det ville være interessant å høre hvordan det fungerer - men jeg hadde nok brukt mer sjøl:p. (Jeg setter dessuten alltid startere, uansett.)
 
Mener det stod på pakken at det skulle holde til et brygg. Men kan hende at jeg bommer litt nå.

@Finn Berger , takk for utfyllende svar og dataark.
Jeg gjør som dere anbefaler og gunner på med mye gjær :)
 
Tilbake
Topp