Tappetårn

Hei,

Vurderer å skaffe meg et tappetårn med øl fra nedkjølte corneliusfat som skal stå i et kjøleskap.
Jeg har en liten bod i forbindelse med kjøkkenet der jeg ønsker å montere tappetårnet. Et alternativ er å ha kjøleskapet i boden, men da jeg helst trenger plassen til andre ting ønsker jeg å plassere kjøleskapet i kjelleren. Men da vil det bli ca 1-1,5 meter med tappeslange som ikke får kjøling.

1. Vil det bli slik at de første desiliterne er bare å tømme i sluken ved første tapping, eller blir volumet i slangen så lite at det ikke vil bli lunket øl i glasset?
2. Det kan sikkert gå over en uke mellom tapping, er det da en kilde til bakterier da slangene ikke er avkjølt?
3. Vil det da bli problemer med skum mm?
4. Er det andre problemer so m kan oppstå?
 
Hei,

Vurderer å skaffe meg et tappetårn med øl fra nedkjølte corneliusfat som skal stå i et kjøleskap.
Jeg har en liten bod i forbindelse med kjøkkenet der jeg ønsker å montere tappetårnet. Et alternativ er å ha kjøleskapet i boden, men da jeg helst trenger plassen til andre ting ønsker jeg å plassere kjøleskapet i kjelleren. Men da vil det bli ca 1-1,5 meter med tappeslange som ikke får kjøling.

1. Vil det bli slik at de første desiliterne er bare å tømme i sluken ved første tapping, eller blir volumet i slangen så lite at det ikke vil bli lunket øl i glasset?
2. Det kan sikkert gå over en uke mellom tapping, er det da en kilde til bakterier da slangene ikke er avkjølt?
3. Vil det da bli problemer med skum mm?
4. Er det andre problemer so m kan oppstå?
Burde ikke by på noen storeproblemer å ha det i kjelleren. Jeg har fat i en fryser i kjelleren, 3,5m slange opp til tappetårn i stua. Jeg isolerte med rørisolasjon fra biltema, og har og kjøleslange og pumpe (det bruker jeg ikke lenger, ble for mye styr for nesten ingen ting)
Det kan skumme litt mer på første halvliter, men det er likemye at kranen er varm som den desiliteren med øl som er i slangen.
Andre problem som kan oppstå? Det er greit med to personer når du kobler til fatet, en oppe for å sjekke att tappekranen er stengt og en til å koble på fatet (snakker av erfaring her)
Ellers så burde dette funke.
https://forum.norbrygg.no/threads/ny-tappelinje-og-tappetarn.37612/
 
Burde ikke by på noen storeproblemer å ha det i kjelleren. Jeg har fat i en fryser i kjelleren, 3,5m slange opp til tappetårn i stua. Jeg isolerte med rørisolasjon fra biltema, og har og kjøleslange og pumpe (det bruker jeg ikke lenger, ble for mye styr for nesten ingen ting)
Det kan skumme litt mer på første halvliter, men det er likemye at kranen er varm som den desiliteren med øl som er i slangen.
Andre problem som kan oppstå? Det er greit med to personer når du kobler til fatet, en oppe for å sjekke att tappekranen er stengt og en til å koble på fatet (snakker av erfaring her)
Ellers så burde dette funke.
https://forum.norbrygg.no/threads/ny-tappelinje-og-tappetarn.37612/

Takker for svar :) Da tror jeg at jeg går for kjøling nede i kjelleren. Kult opplegg du har da :)
Ser du har fryseboks i stedet for kjøleskap, sikkert lurt med tanke på plass til corneliusfat 19l. Får vel ikke så mange inn i et kjøleskap.
Var det bare å skru termostaten høyere temp på fryseren slik at du får plussgrader? Eller måtte du mekke noe?
 
litt skum blir det når det ikke er tappet på en stund, ellers går det greit.
Har det selv men kjøleskap og noe lengre slanger i 3/16.
to personer som Chiefen sier er greit men jeg graier det alene selv om jeg er en meget svak person.
 
Da er du bedre enn meg.. jeg klarer bare å være i en etasje omgangen... tappekranene som ikke står med trykk lever sitt eget liv... satte alle på stengt, ned i kjeller og kobbla på, hørte en lyd... fult firsprang opp i stua, dipptray fult og ca en nalv liter på gulvet...(perlick kraner)
 
Kobler alltid til med åpen krane, bruker en balje under kranen når jeg kobler til, med et litermål rekker jeg ikke alltid opp for å stenge pga. skummet som kommer i første tapping.
Perlic har jeg forøvrig mistet all tro på, kjøper heller billige på ebay, de stenger attpåtil selv :)
 
Dumt spørsmål fra en som ikke har tappekraner kanskje, men er det ikke bare å sette en strikk eller surre fast krana i stengt posisjon?
 
fatet er i en annen etage.. perlick uten trykk er noe løs i fisken.. og perlick er bra,, har hatt billige kinakraner og er lei av å spytte krom etter ett parf månder
 
Tolker jeg det riktig hvis jeg tenker at FS-kraner, eller kanskje andre kraner og, lekker med en gang, med mindre det er satt trykk på de?
 
De kan gjøre det i allefall.. jeg lukka alle, ned i kjelleren og kobla på... jeg så ølet gå opp og hørten en mindre behagelig lyd av øl som traff gulvet... da får du det travelt kan du si
 
Aldri hatt noe problem med mine 3 Perlick 650SS kraner ved bytte av fat / tilkoblet uten trykk. Har alltid holdt seg stengt mens jeg er i underetasjen og kobler fra og styrer.

Og om kranen(e) har flowcontrol så kan man jo stenge denne helt som et sikkerhetstiltak om man skulle være usikker på om de kommer til å åpne seg.
 
Har nettopp installert tappetårn i kjøkkenbenken, med ca 5 meter slange fra kjelleren.

Vil i alle fall anbefale deg å benytte 3/16" slange hvis du ikke har veldig stor turn-around når du først tapper.

Jeg brukte 3/8" til å begynne med, og opplevde da at halve glasset ble fylt med varm øl før det begynte å bli kaldt. Byttet ut med 3/16" og da ble det kaldt nesten med en gang. Litt lavere flow enn optimalt, men det kan jeg leve med til mitt bruk. I tillegg er alle problemer med skum eliminert. Jeg bruker å fylle ølglasset med kaldt vann og dyppe kranen i dette før jeg begynner å tappe, slik at kranen er kald før tapping.
 
Har nettopp installert tappetårn i kjøkkenbenken, med ca 5 meter slange fra kjelleren.

Vil i alle fall anbefale deg å benytte 3/16" slange hvis du ikke har veldig stor turn-around når du først tapper.

Jeg brukte 3/8" til å begynne med, og opplevde da at halve glasset ble fylt med varm øl før det begynte å bli kaldt. Byttet ut med 3/16" og da ble det kaldt nesten med en gang. Litt lavere flow enn optimalt, men det kan jeg leve med til mitt bruk. I tillegg er alle problemer med skum eliminert. Jeg bruker å fylle ølglasset med kaldt vann og dyppe kranen i dette før jeg begynner å tappe, slik at kranen er kald før tapping.
Hvor lenge dypper du kranen i kaldt vann?
 
Til de som står i kjelleren og kobler til fatet: dersom dere har corneliusfat. Kan dere ikke bare fylle tappelinjen med CO2 ved å trykke ventilen ned på inn-siden på fatet først? En vil jo høre om gassen siver ut eller om linjen er tett. Når linjen er tett og trykksatt kan en jo trygt flytte over til ut-siden.
 
Tilbake
Topp