Karbonering etter coldcrash

Har en Belgisk Blond stående til karbonering. Har stått halvannen uke på badet men har ikke fått opp boblene. Coldcrashet før flasking. Har idag snudd flaskene på hodet for å virvle opp bunnfallet. Håper med det at det blir bedre.
Noen med lignende tilfelle?

Oppskrift fra settet til #Bryggselv. Fulgt slavisk.
 
CC gjør som regel at det går saktere siden du har tatt mesteparten gjæren ut av aktivitet, og også bunnfelt noe av den, så prøver å vekke den igjen ved å sette den i romtemp. To "states" på kort tid liksom, samt at det er færre celler på flaske enn om du ikke hadde CC'et.
 
Hva slags gjær brukte du? Har tidligere opplevd at noen av de belgiske gjærtypene har en tendens til å slite litt med karbonering, spesielt i øl med høyere alkoholprosent, selv uten en cold crash. Som @Miguel sier så tar det gjerne lengre tid å karbonere etter en cold crash da det er færre gjærceller igjen i ølet.

I utgangspunktet tror jeg ikke du har noe å bekymre deg for med mindre du har dårlig tid til å få dette ølet karbonert. Sett det romtemperert og la det stå. Blir nok bobler til slutt. Det er i praksis ingen cold crash som kan felle ut så mye gjær at det blir et problem. Har hatt lagere stående i 6 mnd på 1 celcius som karbonerte helt fint etter 4-5 uker.

For å være helt sikker: Du husket å tilsette karboneringssukker? Om ikke er du i så fall ikke den første som glemmer dette.
 
har samme belgisk stående på fat her.
men har du åpnet en flaske å sjekket om det skjedd noe, ihvertfall litt karbonering?
utette korker?
 
#Johnsson, jeg har selvfølgelig åpnet en flaskefor testing. Det kan kanskje være at den korken var utett, men har ikke opplevd utett kork før.
#Arnemann, jeg brukte tørrgjæren som fulgte med i settet. Rehydrerte to poser.
Travelt har jeg det ikke da det ennå er noen dager igjen til påske.
Takk for tilbakemeldinger.
 
Tilbake
Topp