For stor utgjæring?

Salve

 
Har brygget mitt 4 brygg, et all grain fra bryggøl.no.
Vet ikke hvilken gjær det var, men det var 15 grams pose.
Fulgte vedlagte oppskrift med tider og temperatur.
Brygget på en BB30 med meskekar, men har ikke pumpe så tømmer over med et litermål under mesking.
Målte en SG før kok, og fikk da 1.064. Skjønner i ettertid at jeg kanskje skulle hatt i mere vann da det allerede var så høyt, men gjorde ikke det, dermed havnet OG på 1.070(Skulle vært 1.066). Så regnet med at FG da kunne blitt litt høyere en 1.016 som var planlagt.
Men etter 1 uke på 20 graders gjæring testet jeg, og var da nede i 1.012.
Har målt daglig etter det, og det fortsetter å synke, har nå hatt FG 1.005 i 2 dager, så regner med den er der ferdig.

Men så til saken, hva kan ha skjedd her, og hvordan unngå dette for ettertiden?
Er jo litt heftig med en Blond på ca 9%
 

Vedlegg

  • Blond Abbey Ale.pdf
    428,3 KB · Sett: 14
Har brygget mitt 4 brygg, et all grain fra bryggøl.no.
Vet ikke hvilken gjær det var, men det var 15 grams pose.
Fulgte vedlagte oppskrift med tider og temperatur.
Brygget på en BB30 med meskekar, men har ikke pumpe så tømmer over med et litermål under mesking.
Målte en SG før kok, og fikk da 1.064. Skjønner i ettertid at jeg kanskje skulle hatt i mere vann da det allerede var så høyt, men gjorde ikke det, dermed havnet OG på 1.070(Skulle vært 1.066). Så regnet med at FG da kunne blitt litt høyere en 1.016 som var planlagt.
Men etter 1 uke på 20 graders gjæring testet jeg, og var da nede i 1.012.
Har målt daglig etter det, og det fortsetter å synke, har nå hatt FG 1.005 i 2 dager, så regner med den er der ferdig.

Men så til saken, hva kan ha skjedd her, og hvordan unngå dette for ettertiden?
Er jo litt heftig med en Blond på ca 9%

Har brygget mitt 4 brygg, et all grain fra bryggøl.no.
Vet ikke hvilken gjær det var, men det var 15 grams pose.
Fulgte vedlagte oppskrift med tider og temperatur.
Brygget på en BB30 med meskekar, men har ikke pumpe så tømmer over med et litermål under mesking.
Målte en SG før kok, og fikk da 1.064. Skjønner i ettertid at jeg kanskje skulle hatt i mere vann da det allerede var så høyt, men gjorde ikke det, dermed havnet OG på 1.070(Skulle vært 1.066). Så regnet med at FG da kunne blitt litt høyere en 1.016 som var planlagt.
Men etter 1 uke på 20 graders gjæring testet jeg, og var da nede i 1.012.
Har målt daglig etter det, og det fortsetter å synke, har nå hatt FG 1.005 i 2 dager, så regner med den er der ferdig.

Men så til saken, hva kan ha skjedd her, og hvordan unngå dette for ettertiden?
Er jo litt heftig med en Blond på ca 9%

Oppskriften sier at du skal varme opp vann til 65 grader og så tilsette malt. Da ender gjerne temperaturen på under 64 grader.
Og så skal du meske i 90 minutter.
90 minutter på så lav temperatur gir som regel veldig gjærbar vørter. Så da er ikke lav FG unormalt.
Vet du hvilken temperatur du mesket på?

Sent via Tapatalk
 
Avhengig av temperatur på maltet kan du fort ha komt lavere som @LarsUlv sier. Jar maltet stått i kjelleren eller bilen er det sikkert kjølig, og da kan du fort ha mesket ned mot 60 grader.
 
Det må da være trykkfeil i oppkskriften? Å varme opp til 65 grader vil jo sende deg langt under 60 grader når du tilsetter malten. Det riktige skulle sikkert være 75 grader. Men mesking i 90 minutter gjør underverker.

Men belgisk gjær - som det sikkert er brukt her - gjærer godt ut, som regel. Har akkurat tappet opp en golden ale som gikk fra 1.070 til 1.008, og det er langt fra ekstremt. (Brukte wlp530.) Så 1.005 er ikke usannsynlig. Hvis gjæren er Belles Saison kan den ende opp enda lavere. Men 1.0055 virker som et rimelig endepunkt.

Et tips: Vask dette gjæringskaret - og alt annet som kommer i kontakt med dette brygget - veldig nøye. Ikke la noe tørke før du vasker det. Du vil ikke ha det minste spor av denne gjæren liggende i systemet ditt!!
 
Sist redigert:
Gjorde noe liknende med en Maibock. Innmesking hvor det ikke sirkulerer gir lavere temperatur i begynnelsen, og i tillegg mesket jeg lenge - over natta - og samme hvor presis den ligger på 65 så tar enzymene for seg når den får så god tid på seg på den temperaturen - og det blir veldig gjærbart. Skal meske inn litt varmere neste gang jeg skal starte den på 65..
 
Jeg varmet vannet til ca 70 grader før jeg hadde malten oppi, for å prøve å lande på 65 grader. Men havnet nok litt under i starten.

Varmet deretter opp til 65 grader,(hadde et langt termometer i mesken) der jeg prøvde å holde temperaturen.
Men har sikkert vært noe lavere i perioder da jeg slet litt med at vannet rant sent gjennom.
 
Tilbake
Topp