Tråden for dumme spørsmål.

Må tyskerne skatte av alt over 200 liter i året? Det er jo sånn at hvis man brygger et vanlig hjemmebryggesett på rundt 19-20 liter i måneden, så bikker man over. Sikker på at det ikke handler om batch-størrelser (altså bryggerier med batch-kapasitet på over 200 liter)?

Edit: Ser at diskusjoner i utenlandske fora bekrefter 200 liter i året. Det virker også som at man må registrere seg som hjemmebrygger også, uansett volum, selv om det er en formalitet.
 
Angående de "bare 18" bryggene:

Det høres sikkert voldsomt ut, men det var faktisk helt reint i kjelleren etter jula. Og så er det nå det er ideelle forhold for lagerbrygging. Så mye av dette er øl som skal drikkes utover sommeren. Og mye blir gitt bort.

Og så drikker vi jo jevnt og trutt her i heimen, da. Vi har vel det som i England ville vært vår daglige tur ned på pub'en. Om dere kan se for dere litt eldre versjoner av Andy Cap og Florrie:p.

Men bryggetakten går nok kraftig ned snart ... eller, vel, jeg har både kølschgjær og altbiergjær som er klare for vårsesongen. Kanskje greit det blir sein vår:confused:.
 
Sist redigert:
Hei
Er det slik at virkning av starsan forsvinner med tid? Feks dersom jeg blander en sprayflaske med starsan i dag vil den være "aktiv" neste uke også?

Sent fra min Pixel XL via Tapatalk
I en forseglet container vil den ha optimal effekt i opptil fire uker. Det er mulig å
måle ph for å verifisere.
Jeg er på 2 mnd på min starsanblanding nå. Ph er fremdeles 2,5. Den er ikke lagret i forseglet beholder for å si det sånn. Denne er brukt til utstyr i forbindelse med brygging og flasking av flere brygg.
Nå må jeg nok blande ny for de et begynner å bli lite igjen rett og slett. [emoji3]
 
Sist redigert:
Det er nettopp dette som er ankepunktet mot funnene fra Brülosophy - effekten av enkeltfaktorer i bryggingen kan hver for seg (og på kort sikt) kanskje gi mindre utslag, men om du tar snarveier ved alle korsveier blir ikke nødvendigvis resultatet godt øl hver gang.
Jeg liker Brülosophy-testene. Jeg skjønner innvendingene, men jeg liker at noen ikke bare aksepterer alt som blir hevdet som regler, men faktisk setter det på prøve. Brülosophy er ingen fasit, men det inspirerer til å teste ting selv. Og jeg må si at kombinasjonen av egne og andres erfaringer trumfer å kun stole på andres erfaringer.
 
Hei
Har en plan om å brygge et par lager øl rett før jeg reiser bort i fire uker(en maibock og en pils). Hvordan er det å la dette stå og gjære så lenge? Vil jeg få usmaker av dette(står på 9 grader)? Vil feks gjæren sette sur smak på ølet fordi det ikke stikkes om?


Sent fra min Pixel XL via Tapatalk
 
Hei
Har en plan om å brygge et par lager øl rett før jeg reiser bort i fire uker(en maibock og en pils). Hvordan er det å la dette stå og gjære så lenge? Vil jeg få usmaker av dette(står på 9 grader)? Vil feks gjæren sette sur smak på ølet fordi det ikke stikkes om?


Sent fra min Pixel XL via Tapatalk
Det tror jeg går helt fint :)
 
Hei
Har en plan om å brygge et par lager øl rett før jeg reiser bort i fire uker(en maibock og en pils). Hvordan er det å la dette stå og gjære så lenge? Vil jeg få usmaker av dette(står på 9 grader)? Vil feks gjæren sette sur smak på ølet fordi det ikke stikkes om?


Sent fra min Pixel XL via Tapatalk
Det er ikke noe problem. Mange vil vel si at 4 uker på 9 grader er nær ideelt.
 
Vis vedlegget Overførte en liten batch APA til fat i går. Da jeg åpnet bøtta så det ut sånn (se bilde). Ikke noe jeg har sett i tidligere brygg, men antar dette bare er gjærklumper som har endt på overflaten pga CO2, og ikke tegn på infeksjon?

En annen sak er at det kom luft i slangen under overføringen, og det resulterte i en god del luftbobler opp gjennom ølet som allerede var kommet i fatet :(.

Kan fort bli en papp apa av dette. En (P)APA.
 
Vis vedlegget 35729 Overførte en liten batch APA til fat i går. Da jeg åpnet bøtta så det ut sånn (se bilde). Ikke noe jeg har sett i tidligere brygg, men antar dette bare er gjærklumper som har endt på overflaten pga CO2, og ikke tegn på infeksjon?

En annen sak er at det kom luft i slangen under overføringen, og det resulterte i en god del luftbobler opp gjennom ølet som allerede var kommet i fatet :(.

Kan fort bli en papp apa av dette. En (P)APA.

Ølet ser greit nok ut, men du har fått noe som ser ut som en liten flygende tallerken nedi der. Sikkert full av små grønne menn med skuddklare laservåpen. Hva er det for noe?
 
Når i prosessen er det at ølet begynner å klarne? Flasket på tirsdag, men ser ikke store forandringer foreløpig. Nå kan jeg ikke si 100% sikkert da flaskene er farget.
 
Når i prosessen er det at ølet begynner å klarne? Flasket på tirsdag, men ser ikke store forandringer foreløpig. Nå kan jeg ikke si 100% sikkert da flaskene er farget.
Nå ettergjærer de vel på flaske for at du skal fp kullsyre. Men setter du en i kjøleskapet noen dager er den nok mye klarere.
 
Nå ettergjærer de vel på flaske for at du skal fp kullsyre. Men setter du en i kjøleskapet noen dager er den nok mye klarere.

Så det er kulden som da evt sørger for endring i tetthet som igjen gjør at ølet klarner da det legger seg som bunnfall? Jeg er fortsatt ganske grønn på det meste, men jeg ønker å forstå de kjemiske prosessene ølet går gjennom.
 
Nei. Ølet vil bli klart og sedimentene bunnfalle om du setter de i kjelleren eller på badet og. Men kulden gjør at gjæren sluttet å jobbe og legger seg fortere. Veldig enkelt forklart.
 
Nei. Ølet vil bli klart og sedimentene bunnfalle om du setter de i kjelleren eller på badet og. Men kulden gjør at gjæren sluttet å jobbe og legger seg fortere. Veldig enkelt forklart.

Nydelig! Akkurat det jeg ønsket å få vite. Mange takk, kjære navnebror.
 
Heisann orakler..! :)
Jeg skal pendle til Oslo for jobb en periode, og lurer på om jeg kan sette Gjærstartere den ene helgen jeg er hjemme, for så å brygge og pitche helgen etter..?
Vil gjæren være "på hugget" etter en uke i kjøleskapet?
Er der spesielle hensyn som jeg bør ta i forhold til en slik praksis..?
Håper på positivt svar - tørrgjær i mine belgiske øl er ikke et tema.. :)
 
Tilbake
Topp