kaffe-i-øl-tråden

Har pleid å tilberede kaffe i Aeropress (med papirfilter, ikke stainless) og tilsatt rett før flasking og fating. Kaffe med lav roast og lav bitterhet.

Tilsatte noen kaffebønner til en Lervig Sour Suzi og lot ligge i noen timer. Meget snop.
 
Gjorde en liten test:
Hadde lest at kaffe/vann-forholdet bør være henholdsvis 1/4 og 1/8 på kaldbrygg og varmbrygg. Kvernet 30g igår, 10 sekunder, og lot det stå i 120ml kokt og nedkjølt vann til ikveld. Kokte så vann for å bruke med 15gram varmtrukket. Brukte aeropress på begge, og varmet opp den kaldbryggede litt i mikroen for å gjøre det mest mulig sammenlignbart. En forskjell var er den kaldbryggede varianten var mye vanskeligere å presse gjennom filteret.

Resultatet var først og fremst at ingen av dem var noe særlig gode, holder ikke det den lover på pakken. Har abonnert på kaffebox før, og fått inntrykk av at småbrennerier har mye av det samme som bryggerier, at det er entusiaster som leverer ujevn kvalitet. Så denne testen må gjøres igjen med en variant som egner seg bedre.

MEN: det var likevel forskjeller.
Den kaldbryggede var i overkant syrlig, og ikke balansert, men noe beisk smak. Lite ristet smak, og dempet aroma.
Den varmbryggede var ikke så syrlig, hadde et hint av sjokolade, men også litt askepreg. Hvis jeg skal tro det lille jeg har lest, vil jeg spekulere på oksyderte oljer.

Skal se om jeg gjør testen på nytt med den som ble beskrevet som passende til kaldbrygging, med solbærsmak.
2cf9c429ebfa4f7799530a0b1262e056.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Blir det ikke feil å varme det kaldbryggede? Blir som å lad det varme kjøle ned for så å sameligne med det kalde? Aner ikke, bare sånn jeg tenkte
 
Blir det ikke feil å varme det kaldbryggede? Blir som å lad det varme kjøle ned for så å sameligne med det kalde? Aner ikke, bare sånn jeg tenkte
Prøvde den kald også, men varmet den litt opp for å gi bedre grunnlag for sammenligning, damp gir mer aroma.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kanskje det, men kullsyren gjør at aroma kommer opp. Laget en porter med en kaffe med solbæraroma, som kom mer frem i ølet enn i kaffen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvor stor er egentlig infeksjonsfaren ved kaldpressing? Jeg har ikke opplevd noe selv, noen som har hatt negative erfaringer?
 
Ver ikke, men siden ølet er under 4.5 i ph etter gjæring, og har en del humle, tror jeg det bør gå greit. Selve kaldbrygget har jo ikke sukker eller annet som gir gode forhold for vekst av bakterier, sånn jeg har forstått det. Men kanskje koking og kjøling av vannet er en god ting.
 
Drikker ikke kaffe selv, men mtp smaken så vil det ikke overraske meg om kaffe har antibakterie-egenskaper, hvis det er et ord.
 
Etter litt rask googling så virker det som at det har antibakterie-egenskaper, men at det er avhengig av brentgraden på bønnene, og kaffeinet.
 
Da vekker jeg tråden til live igjen med et spørsmål. Hvordan vil gjæren påvirke aroma og smak fra kaffe? Og hvilken gjær har folk brukt og med hvor mye hell? :)
 
Tilbake
Topp