Oppskrift på tysk pils?

Brygg pils du g0obben. Å få til en ok pils er ikke mer hokus pokus enn andre øl.
Men har du ikke kontroll på gjæringstemperaturen kan du gjerne lage noe annet
hvor humle og/eller malt dominerer.

Laget selv min første pils før jeg ble klar over at det var noe man helst ikke skulle gjøre.
Ble god den. Det som berget meg var Gahr sine ord;
bruk nok gjær, pitch en grad under startgjæringstemperatur som kan være ca 7-8C.
Men det er en tålmodighetsprøve for en nybegynner å gå og se på en vørter som tilsynelatende aldri kommer i gang :)
Takker for gode ord :)
Tenkte dette med pils skulle være grei skuring, men det ser ikke sånn ut... Fikk med ett IPA sett når jeg kjøpte min bb30 så jeg tar det først så ser jeg. Det er så mye jeg vil brygge med en gang, stout, cream ale, trippel belgisk , så får ta det litt etter hvert [emoji3]
 
Den kalkulatoren hjelper deg ikke i den situasjonen hvis du ikke vet hvor mye du koker bort per time. Men den kan likevel være kjekk om du trenger å tilsette vann etter koking og nedkjøling - gitt at du har kokt, nedkjølt vann å spe med.
Absolutt en fordel å vite hvor mye som fordamper per time, men 100 % nødvendig er det ikke. Det går fint å tilsette kokende vann fra en vannkoker rett før kokeslutt om det har gått for langt. Og litt ekstra koketid har heller aldri skadet en vørter.
 
Absolutt en fordel å vite hvor mye som fordamper per time, men 100 % nødvendig er det ikke. Det går fint å tilsette kokende vann fra en vannkoker rett før kokeslutt om det har gått for langt. Og litt ekstra koketid har heller aldri skadet en vørter.

Enig - man skal ikke bli hysterisk på det der. Men jeg vil nå gjerne fylle akkurat 3 kasser med bjørnunger når ølet tappes opp, da;).
 
Takker for gode ord :)
Tenkte dette med pils skulle være grei skuring, men det ser ikke sånn ut... Fikk med ett IPA sett når jeg kjøpte min bb30 så jeg tar det først så ser jeg. Det er så mye jeg vil brygge med en gang, stout, cream ale, trippel belgisk , så får ta det litt etter hvert [emoji3]

Ta utgangspunkt i de praktiske mulighetene du har. Men så vidt jeg forstod, så er ikke det der med å fikse temperaturstyring noe stort problem for deg, med din yrkesbakgrunn:). Og da er det absolutt ingen grunn til å ligge unna pilsen - og alle de gode nære slektningene.

Men IPA er fint å begynne med. Det er det absolutt enkleste ølet å få et brukbart resultat med.
 
Når en som nettopp har startet og brygge spørr om å brygge pils og vi skriker "ikke gjør det" så skremmer vi folk faktisk fra å prøve å feile her, noe som er en appsolut nødvendighet om du skal brygge øl spør du meg. Jeg er helt nybeggyner, startet juli 2016, har brygget 36 brygg sålangt der ca 50/50 50liter og 25 literTror minst halvparten av mine brygg har vært undergjaret (pils, bock oktober øl osv) alle har blitt drikende, men skal sies att jeg har hatt smørfølesen av min første pils og at alt har blitt bedre opp over. Og det er nettopp det som er så fasinerende med denne hobbien, vi blir bedre og bedre.. gjæringskontrol kommer på plass, vannjustering diacetylrast... og masse som jeg sikkert ikke kan enda. Men vi kan ikke som amatøret og førstegangs bryggere brygge pils/øl som vinner NM, vi må lære å brygge, lære å kjenne bryggeutstyret vårt osv.
Jeg har lært masse her på forumet om brygging, men har fra tider tenkt ... "herre jesus, det var da masse mas for å brygge øl...) men skjønner mer og mer.. la andre få prøve å feile, la det brygge pils totalt uten gjæring kontroll... skal garantere de stolt serverer det til familie og kjente som både drikker og liker det.
Denne oppskriften til Holmentoppen er ett øl som er enkelt å brygge, billig å brygge om du kjøper malt korn og tørr gjær.. vil anbefale alle å prøve den, eksperimenter med humle og gjær tempraturer eller bar brygg og kos deg. koster stortsett bare tid og ett par hundre kroner om det ikke lykkes (noe jeg ikke har opplevet med denne)

Cheers Chiefeen
 
Takk igjen for god veiledning chiefen og finn! Det med tempkontroll har jeg skjønt er viktig hvis man skal klare å reprodusere likt ved en senere anledning. Det som bekymrer meg hakket mer er rengjøring og uønskede basselusker i kraner, gjæringskar og flasker osv. CC og flaskebomber. Tror de har skremt meg fra å prøve å lage pils, men jeg skal nok igjennom noen ferdige sett først. Synes bare det er gøy å legge noe på lista over hva jeg ønsker å lage og få så mye info som mulig ang oppskrifter osv.
Dette er et hærlig forum! [emoji106][emoji954]️
 
Takk igjen for god veiledning chiefen og finn! Det med tempkontroll har jeg skjønt er viktig hvis man skal klare å reprodusere likt ved en senere anledning. Det som bekymrer meg hakket mer er rengjøring og uønskede basselusker i kraner, gjæringskar og flasker osv. CC og flaskebomber. Tror de har skremt meg fra å prøve å lage pils, men jeg skal nok igjennom noen ferdige sett først. Synes bare det er gøy å legge noe på lista over hva jeg ønsker å lage og få så mye info som mulig ang oppskrifter osv.
Dette er et hærlig forum! [emoji106][emoji954]️

Det du lister opp der, er det all mulig grunn til å ta på alvor - men det er jo likt for alle øl.

Jeg synes for øvrig jeg får til brukbar pils - og annet undergjæret øl - med hjelp fra et kaldt betongkjellergulv - uten annen form for temperaturkontroll. Når jeg setter dunken rett på det, gir det veldig stabil temperatur i dunken. 9-10 grader om vinteren, og 4-5 grader varmere om sommeren. Jeg har brukt gjær fra E.C.Dahls nå, og det har gått fint - skal flaske en pils som tegner veldig bra nå i dag:) - men w-34/70 tørrgjær tror jeg ville funket greit, også.De fleste andre lagergjærtypene vil jeg nok bare bruke på vinterstid her.

Så har du et sånt kjellergulv, ville jeg ikke nølt med å sette i gang:). Og jeg behandler ikke pilsen på noen annen måte enn annet øl - bortsett fra å sørge for å gi det ekstra god tid før jeg tapper det på flaske. Og så setter jeg flaskene i kjøleskap etter at de er ferdig karbonert. Så du trenger litt ekstra kjøleskaplagringsplass. Det er det eneste.
 
Sist redigert:
Har brygget min første pils etter oppskriften på tysk pils innledningsvis i tråden. OG 1,048. Etter en uke er SG nå 1,013, antatt FG 1,010. Har gjæret på 10 grader. Brukte tre pakker 34/70 på 23 liter. Er det vanlig at den gjærer ut så raskt? Må nesten starte diacetylrest nå, før den stopper helt.
 
Sist redigert:
Det er ikke uvanlig. Selv begynner jeg å øke temperaturen gradvis allerede ved 2/3 av forventet utgjæring. Du kan trygt slippe den opp i temperatur for diacetylrest nå. La den gjerne stå slik en ukes tid før du senker temperaturen gradvis igjen.
 
Det er ikke uvanlig. Selv begynner jeg å øke temperaturen gradvis allerede ved 2/3 av forventet utgjæring. Du kan trygt slippe den opp i temperatur for diacetylrest nå. La den gjerne stå slik en ukes tid før du senker temperaturen gradvis igjen.
Takk for raskt svar. Hever temperaturen til 15-16 grader og lar den stå der en uke til FG er oppnådd, for så å ta den ned til ca 0 grader. Får måle SG litt hyppigere neste gang.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
du kan godt la den gå helt til 18-19 grader gradvis, så bang ned til 2-3 grader (det siste har jeg droppa på de siste av mine pilsner og ikke sett noe problem med det, krystall klart øl)
 
Palmer (2017) anbefaler gradvis senking - max 6 grader i døgnet, som tross alt går ganske fort - for å unngå negative effekter av å "sjokke" gjæren.
 
Har brygget min første pils etter oppskriften på tysk pils innledningsvis i tråden. OG 1,048. Etter en uke er SG nå 1,013, antatt FG 1,010. Har gjæret på 10 grader. Brukte tre pakker 34/70 på 23 liter. Er det vanlig at den gjærer ut så raskt? Må nesten starte diacetylrest nå, før den stopper helt.
Du kan selvsagt starte diacetylresten mens det er fremdeles er noen poeng igjen, det er en metode som mange bruker, og som fungerer. Selv har jeg kommet til at den enklere varianten der man rett og slett bare øker temperaturen til 16-18 grader de siste par dagene av gjæringsperioden fungerer akkurat like bra. Har man gjennomført et godt gjæringsforløp er det uansett liten sjanse for diacetyl med w34/70, Temperaturhevingen er bare en ekstra forsikring.
 
Brygget denne på søndag.. regner med den blir dritgod

7c3ba5bc9f6fd8610ddfc3c6b935058f.jpg
Brygget denne gjen for ca 5uker siden. Men la til 150g acidulated malt. Pitchet på 6°, lot den stige til 9° å lot den stå ca 5uker med 0,4b trykk. Sitter med en karboneringsprøve akkurat nå (ca 24t på fat) å den er på vei til å bli sann som jeg husket den.. det blir en god sommer.. om den holder til sommeren.
 
Brygget denne gjen for ca 5uker siden. Men la til 150g acidulated malt. Pitchet på 6°, lot den stige til 9° å lot den stå ca 5uker med 0,4b trykk. Sitter med en karboneringsprøve akkurat nå (ca 24t på fat) å den er på vei til å bli sann som jeg husket den.. det blir en god sommer.. om den holder til sommeren.
Herlig!
Brygget den selv for også ca 5 uker siden, gjæret på 8C, den er satt på fat og karbonert.. går og småsmaker litt av den hele veien! Har et til brygg av denne planlagt men da har jeg byttet ut 0.2kg av pilsnermalten med munich malt for å få den bittelitt mørkere. Tror jeg må brygge enda en batch for å sikre at jeg har nok til sommeren :D
 
Drakk akkurat min siste flaske av den jeg brygget i januar:(. Det var et godt øl! Nå venter jeg på kuldegradene, og i vinter skal det brygges mye av det. 100% pilsnermalt og Mittelfrüh til oppunder 50 IBU. pH i mesken ned til 5.1 - eller lavere? (4,8?)

Finn Berger,
Skal prøve meg på denne men med 500g Cara.
1. Hvor mye gjær tilsatte du? Antar du gjærer 25l
Du skriver store mengder:)

2.
Hva endte du på av vannjustering ?Der skjønner jeg hverken når eller hvordan eller hvor mye.Jeg bruker Hakadalsvann og brygger 25l til gjæring.
Det høres ut som du nærmer deg fasiten på denne sommerpilsen
 
Finn Berger,
Skal prøve meg på denne men med 500g Cara.
1. Hvor mye gjær tilsatte du? Antar du gjærer 25l
Du skriver store mengder:)

2.
Hva endte du på av vannjustering ?Der skjønner jeg hverken når eller hvordan eller hvor mye.Jeg bruker Hakadalsvann og brygger 25l til gjæring.
Det høres ut som du nærmer deg fasiten på denne sommerpilsen

25 liter, ja. Jeg beregner 500 milliarder gjærceller, og tar litt godt mål.

Carahell, går jeg ut fra? Det er jo ganske lyse greier - 25 EBC om jeg ikke husker feil i farten. Jeg har akkurat tappet opp et brygg med 500 gram wienermalt, og den er fremdeles ultralys. Jeg har en annen med bare pilsnermalt så om ikke lenge får jeg sammenlignet. Og så ligger det nok an til at jeg prøver noe lignende det du har der. Det kan bli litt tynt med kompleksiteten med 100% pils, sjøl om den ikke blei så gal den siste, synes jeg.

Håper jeg ikke nærmer meg noen fasit:p - det hadde vært kjedelig. Men ellers er det vel ikke så store sprell du kan gjøre med grøppen i dette ølet. Det skal være omtrent så lyst du kan få det. ("Skal" betyr her bare at det må det være hvis det du strekker deg etter er en eller annen uforglemmelig opplevelse av en nordtysk pils som har lagret seg i hodet ditt som noe du ikke klarer å glemme:).) Og så er det nok sjølve brygginga det kommer an på. :)

Vannjustering er jeg egentlig fryktelig usikker på. Ser du på dette kartet Wasserhärte Wasser.de så blir det tydelig at det er store variasjoner, også i den nordlige delen av landet. Men Mecklenburg-Vorpommern (nord-øst) er rimelig tydelig et område med hardt vann. Om det er arnestedet for norstysk pils, veit jeg ikke. Jever er vel et kjent eksempel på øltypen, og det ligger ved kysten helt nord i Niedersachsen, der vannet er bløtt.

Martin Brungard påstår at vannet Jever bruker har høy hardhet, men det stemmer ikke: Jever Pilsener . Vi skal nok ikke være for kjappe til å hoppe på alt autoritetene sier.

Denne lista er kanskje interessant: http://www.wasserqualität-trinkwasserqualität.de/wasser-qualitaet/staedte (Du må streve litt for å finne den relevante informasjonen der.) Lederer er min favorittpils, og den er fra Nürnberg, som har et vann som er middels hardt etter tysk standard, men det betyr skikkelig hardt etter våre begreper.

Martin Brungard hevder at lagergjær - i alle fall de sørtyske typene - tåler kalk dårlig. (German Pilsner water?) Sånn sett - hvis det stemmer (?!) - bør man ikke bruke mye salter.

Konklusjon? Hold tilsetningene lave, og jeg tror det beste er å balansere sulfat og klorid 50/50. Men jeg skifter mening daglig;). Får se hvordan de siste ølene mine blir; jeg har brukt litt ulike forhold.
 
Tilbake
Topp