Kinn Tomasmesse

15 min før kokeslutt, tenker jeg.
Fant det på side 2... [emoji23][emoji23][emoji43][emoji43]
Betyr det at det skal oppi etter 45 minutter, eller skal det koke med i 45 minutter??
ca93a6046dc558a3edc47509ce9e594d.jpg
 
Det betyr tilsett når det 15 minutter igjen av koken. Det spiller egentlig ingen stor rolle. Du kan tilsette det i gjærkaret også.
 
Det påvirker jo IBU-utbyttet noe, da? Jeg ville fulgt oppskriften av den grunnen.

Jaggu! Dette var nytt for meg. Men ser at IBU endrer seg noe ja, i Beersmith. Jeg registrerer at ved å tilsette brown og candy sugar ved 45 min fremfor 15 min, synker IBU med tilsammen 2,6 units, mens dextrose øker IBU med 1,5 units.

Denne informasjonen kommer jeg aldri til å ha bruk for, noen gang. :(
 
Jaggu! Dette var nytt for meg. Men ser at IBU endrer seg noe ja, i Beersmith. Jeg registrerer at ved å tilsette brown og candy sugar ved 45 min fremfor 15 min, synker IBU med tilsammen 2,6 units, mens dextrose øker IBU med 1,5 units.

Denne informasjonen kommer jeg aldri til å ha bruk for, noen gang. :(

Må innrømme at jeg ikke gadd sjekke hvor mye det betyr - av samme grunn som deg:oops:.
 
Må innrømme at jeg ikke gadd sjekke hvor mye det betyr - av samme grunn som deg:oops:.
Det betyr noe. Så om man ønsker og få helt korrekt IBU så må man jo tenke på det. Jo tidligere man tilsetter jo lavere bitterhet får man i ølet. Om det i praksis er veldig utslagsgivende er vel opptil bryggeren og avgjøre.
 
Det betyr noe. Så om man ønsker og få helt korrekt IBU så må man jo tenke på det. Jo tidligere man tilsetter jo lavere bitterhet får man i ølet. Om det i praksis er veldig utslagsgivende er vel opptil bryggeren og avgjøre.

IBU-beregning er vel det minst eksakte vi driver med, og når vi i tillegg veit at det skal ganske store variasjoner til før vi vil merke en forskjell, er dette egentlig anstaltmakeri. Men har man en oppskrfit, så har man en oppskrift:cool:.
 
Gjæret nå på 24 grader lufttemperatur, anbefalt er 20-28 grader. Har temperatursonden hengende i lufta i gjærskapet. Skal jeg tape og isolere sonden til gjæringskaret og skru opp stc'n til 28 grader, noe som vil resultere i mye mer enn 28 grader i kjøleskapet, men mer riktig temperatur i karet? Kinn gjærer denne på 28 grader.
 
Sist redigert:
Gjæret nå på 24 grader lufttemperatur, anbefalt er 20-28 grader. Har temperatursonden hengende i lufta i gjærskapet. Skal jeg tape og isolere sonden til gjæringskaret og skru opp stc'n til 28 grader, noe som vil resultere i mye mer enn 28 grader i kjøleskapet, men mer riktig temperatur i karet? Kinn gjærer denne på 28 grader.
Jeg syns 28 høres veldig høyt ut, men Kinn kjenner vel gjæra si godt (selv om jeg ikke synd tomasmesse er noe særlig). Jeg skjønner ikke hvordan du skal få høyere temperatur i gjæringsskapet enn i ølet, da. Gjæra produserer en god del varme, så annet enn i den tida det tar før temperatur i luft og væske harmoneres vil vel skapet ditt ligge under karet? Isoler godt mot luft så du måler i karet, så har stc'en kontroll.
 
Jeg syns 28 høres veldig høyt ut, men Kinn kjenner vel gjæra si godt (selv om jeg ikke synd tomasmesse er noe særlig). Jeg skjønner ikke hvordan du skal få høyere temperatur i gjæringsskapet enn i ølet, da. Gjæra produserer en god del varme, så annet enn i den tida det tar før temperatur i luft og væske harmoneres vil vel skapet ditt ligge under karet? Isoler godt mot luft så du måler i karet, så har stc'en kontroll.

Ja, men før karet kommer opp i riktig temperatur (28 grader) vil jo temperaturen i lufta være mye høyere. Jeg registrerte over 50 grader i lufta. Det var da jeg ble nervøs og hang sonden i lufta i stadet... varmekilden er jo plasert 30 cm under karet, så jeg tenker at bunnen av karet jo må få en altfor høy temperatur i starten. Mulig jeg bekymrer meg unødig...?


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Ja, men før karet kommer opp i riktig temperatur (28 grader) vil jo temperaturen i lufta være mye høyere. Jeg registrerte over 50 grader i lufta. Det var da jeg ble nervøs og hang sonden i lufta i stadet... varmekilden er jo plasert 30 cm under karet, så jeg tenker at bunnen av karet jo må få en altfor høy temperatur i starten. Mulig jeg bekymrer meg unødig...?


Sent from my iPad using Tapatalk
Det virker unødvendig varmt, ja. Jeg la en keramisk flis og en kryssfinerplate under karet i mitt skap for å unngå at det plukka opp for mye varme nedenfra, men har også justert ned varmekilden så den ikke lager så innmari mye varme.
 
Skal brygge en thomasmesse snart. Kjøpte en 2020 årgang.
Sendte en mail til Kinn og spurte litt om brygget.
Jaggu fikk jeg svar.
Tror nok Kinn er favorittbryggeriet mitt.
De svarte at 2020 årgangen var litt spesiell da de startet gjæringen på 20 grader. Så ble den hevet litt etter hvert.
 
Skal brygge en thomasmesse snart. Kjøpte en 2020 årgang.
Sendte en mail til Kinn og spurte litt om brygget.
Jaggu fikk jeg svar.
Tror nok Kinn er favorittbryggeriet mitt.
De svarte at 2020 årgangen var litt spesiell da de startet gjæringen på 20 grader. Så ble den hevet litt etter hvert.
De er veldig greie, men jeg er misfornøyd med at de har slutta å gi ut oppskriftene. Begrunnelsen er at de mener det ikke er så bra at folk ikke bruker egne kunnskaper til å konstruere oppskrifta ut fra de opplysningene om ølet som ligger på hjemmesida deres. Litt merkelig. Det er jo andre velkjente bryggerier som legger ut oppskriftene sine.
 
Jeg er kanskje litt rar, men jeg støtter dem der. Skal ikke få alt servert på sølvfat
Hvor blir det da av kunstnerisk integritet
 
Jeg er kanskje litt rar, men jeg støtter dem der. Skal ikke få alt servert på sølvfat
Hvor blir det da av kunstnerisk integritet
Jeg vil veldig gjerne ha mest mulig servert på sølvfat, og er ikke særlig opptatt av kunstnerisk integritet all den stund det ikke er kunst jeg driver med, men håndverk. Og det er en dårlig håndverker som ikke vil lære av andre.
 
Tilbake
Topp