Hjelp til beersmith oppsett

Hallo godtfolk

Jeg bruker beersmith til oppskriftene mine og trenger hjelp for å få oppsettet riktig slik jeg vil ha det.

Brygger med speidel 20l 2015 modellen.

Når jeg brygger vil jeg meske med hele koke og "skylle" volumet. Altså jeg gidder ikke å stoppe programmet og røre, eller å skylle malten etter mesking. Jeg har kun brukt speidelen 2 ganger og har kun mesket med hele volumet uten å røre eller skylle, første gang lå jeg på 78%og og andre gangen lå jeg på 76% og det er for meg en helt fin effektivitet. Da lar jeg maltrøret dryppe av seg helt frem til kok.

Problemet kommer til beersmith, jeg klarer ikke å sette opp meskeopsettet slik jeg vil ha det. Når jeg endrer mesketemperatur og legger inn utmesking o.l så kommer det alltid opp skyllemengder og noen ganger minus skyllemengde på utmesk.

Det jeg vil er kun å stille inn hvor stor mengde jeg vil ha i gjæringskaret og så vil jeg at beersmith skal regne ut vannmengden uten skylling. Da medregnet vannet malten trekker til seg. Så kan jeg bare legge inn råvarene ifølge parametrene til de forskjellige stilene slik jeg vil ha ølet.

Før mesket jeg i kjøler med falskbunn og benyttet partiskylling og her hadde jeg aldri problemer. Nå vil jeg bare hive malten og vann oppi og ikke styre med noe mer. Hvis jeg skulle få for stor maltmengde i forhold til mengde i gjæringskar så kan jeg heller skalere ned mengde i karet.
 
Hei

Den der har jeg huket slik, men får allikevel opp forskjellige vannmengder når jeg velger stegmesking og utmesk.
 
Hei

Den der har jeg huket slik, men får allikevel opp forskjellige vannmengder når jeg velger stegmesking og utmesk.

Har lastet ned noen addon med forskjellige meskesteg, da viser den riktig med hele vannmengden men med en gang jeg forandrer mesketemp så endrer kommer plutselig opp endret vannmengde på utmesk.
 
Hei

Den der har jeg huket slik, men får allikevel opp forskjellige vannmengder når jeg velger stegmesking og utmesk.

Du må gjøre det for hver eneste oppskrift med mindre du lagrer og henter samme meskeprofil. Jeg skjønner ikke hva som kan være greia ellers.
 
Har lastet ned noen addon med forskjellige meskesteg, da viser den riktig med hele vannmengden men med en gang jeg forandrer mesketemp så endrer kommer plutselig opp endret vannmengde på utmesk.

Har ikke hatt erfaring men da jeg satt og knotet med mesking så byttet jeg til ‘BIAB Full Body’. Etter at jeg gjorde det har jeg ikke hatt noen problemer. Vet som sagt ikke om dette kan appliseres til Speidel.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp