Tråden for dumme spørsmål.

Nå er jeg litt smålig bekymret. Når jeg stod opp i dag så jeg at vørter hadde kommet opp i gjærlåsen, samt litt ut av en sprekk mellom lokk og tank som jeg er bombesikker på ikke var der i går kveld.

Jeg brukte lokk på gjærlåsen, og jeg mistenker at det er derfor dette skjedde. Det plopper med to sekunder mellomrom her nå, men når jeg åpnet tanken for å inspisere var det et tykt lag med brunt skum på toppen.

Burde jeg være bekymret for at noe har gått galt her?
 
Nå er jeg litt smålig bekymret. Når jeg stod opp i dag så jeg at vørter hadde kommet opp i gjærlåsen, samt ut av en sprekk mellom lokk og tank som jeg er bombesikker på ikke var der i går kveld.

Jeg brukte lokk på gjærlåsen, og jeg mistenker at det er derfor dette skjedde. Det plopper med to sekunder mellomrom her nå, men når jeg åpnet tanken for å inspisere var det et tykt lag med brunt skum på toppen.

Burde jeg være bekymret for at noe har gått galt her?
Det gjærer, og du har hatt for lite klaring mellom vørter og lokk .Det blir noe søl, men det går bra. :)
 
@Morten Jensen Det du beskriver er stormgjæringsfasen. Sannsynligvis har du hatt litt lite "headroom" i toppen av bøtta og en ganske heftig stormgjæring. Det brune skummet er gjær. Det ligger på toppen (altså overgjæring). Dette er helt normalt for en gjæringsbøtte som er fylt litt for full.
 
Tusen takk begge to. Merkelig nok så er det bare en liten liter ekstra i forhold til sist brygging. Det er samme oppskrift som sist, men med en annen type gjær og litt høyere temperatur.

Men da roer jeg meg bare litt ned.
 
Av nysgjerrighet, hvilken gjær, og hvilken temperatur?

MJ West Coast M44 på ~20 grader +- 2 grader med ganske nøyaktig 25L vørter.

Rehydrerte gjæren før bruk og ristet godt. Det er nå gått snart to døgn siden jeg satte den til gjæring, men det har startet opp overraskende kjapt.
 
MJ West Coast M44 på ~20 grader +- 2 grader med ganske nøyaktig 25L vørter.

Rehydrerte gjæren før bruk og ristet godt. Det er nå gått snart to døgn siden jeg satte den til gjæring, men det har startet opp overraskende kjapt.
Noen gjær skummer mer enn andre. Bare å notere seg til neste gang og finne fram klut og såpevann til denne gangen.

Når det roer seg litt kan du få på plass en rein gjærlås, og så går resten som forventa.
 
Noen gjær skummer mer enn andre. Bare å notere seg til neste gang og finne fram klut og såpevann til denne gangen.

Når det roer seg litt kan du få på plass en rein gjærlås, og så går resten som forventa.

Takk for tipset. Har allerede erstattet gjærlåsen. Benyttet meg av muligheten når det begynte å sive ut av sprekken mellom lokk og tank.

https://www.dropbox.com/s/fth7e6ebvim6vif/Video 04.04.2018.mp4?dl=0

Har aldri opplevd at det går så fort. Brygget på mandag.
 
Jeg brukte M44 en gang, dog på 19 grader, oksygenerte godt men fikk ikke samme eksplosjonsartede resultat. Sikkert mange andre parametere enn bare temp men ville trodd de skulle reagere omtrent på samme måte.
 
Jeg brukte M44 en gang, dog på 19 grader, oksygenerte godt men fikk ikke samme eksplosjonsartede resultat. Sikkert mange andre parametere enn bare temp men ville trodd de skulle reagere omtrent på samme måte.

Temperatur har nok mye å si. Hadde et brygg med US-05 på 16 grader, og det tok fem-seks dager før jeg kom dit jeg er nå.
 
Jeg setter gjæringskaret i en søppelsekk, så slipper jeg å vaske om det er noe som ikke er tett. I tillegg beskytter det litt mot sol/lys, men det har nok liten betydning..
 
Nå er jeg litt smålig bekymret. Når jeg stod opp i dag så jeg at vørter hadde kommet opp i gjærlåsen, samt litt ut av en sprekk mellom lokk og tank som jeg er bombesikker på ikke var der i går kveld.

Jeg brukte lokk på gjærlåsen, og jeg mistenker at det er derfor dette skjedde. Det plopper med to sekunder mellomrom her nå, men når jeg åpnet tanken for å inspisere var det et tykt lag med brunt skum på toppen.

Burde jeg være bekymret for at noe har gått galt her?

Søk på blow off tube og lag en slik. Det fikser (nesten) det meste [emoji41]
 
Hei.
Brygget skjærgårdsøl fra ølbrygging tidligere i dag. Ser nå at jeg fikk OG på 1.054. skulle hatt 1.048.
Kan jeg koke vann og hive oppi, eller skal jeg bare la det stå? [emoji41][emoji848]
 
Hei.
Brygget skjærgårdsøl fra ølbrygging tidligere i dag. Ser nå at jeg fikk OG på 1.054. skulle hatt 1.048.
Kan jeg koke vann og hive oppi, eller skal jeg bare la det stå? [emoji41][emoji848]

Er vel spørsmål om kva volum du enda på.
Du vil nok få eit litt søtere øl og sterke øl om du ikkje tilsett vann



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
Er vel spørsmål om kva volum du enda på.
Du vil nok få eit litt søtere øl og sterke øl om du ikkje tilsett sukker



Sent from my iPhone using Tapatalk
Skulle hatt 25 L fikk 22 i gjæringskarret. Tilsette sukker? Trodde jeg bare skulle tilsette vann for å få ned OG?
 
Tilbake
Topp