Tråden for dumme spørsmål.

Hvis du tilsetter 3L vann så treffer du både volum og OG ganske greit. Trenger ikke koke det hvis du har vanlig rent vann i springen.
 
Skulle hatt 25 L fikk 22 i gjæringskarret. Tilsette sukker? Trodde jeg bare skulle tilsette vann for å få ned OG?

Sukker var feil. Trur eg meinte du hadde meir sukker i vørteren. ( Har rette opp feilen min nå )

Du vil få ned OG med å tilsette vann. Eg har ikkje formelen her på korleis ein rekner det. Men det er ganske enkelt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg hadde kokt og kjølt det ned først.
For jeg vet ikke hvor rent vannet er etter det har gått gjennom ledningsnettet.
 
Jeg hadde kokt og kjølt det ned først.
For jeg vet ikke hvor rent vannet er etter det har gått gjennom ledningsnettet.
Lurt. Jeg har en kamerat som også er brygger og han brygger alltid litt sterkere enn han ønsker til slutt, og så har han før bryggingen kokt noen liter vann han har stående på et par store mugger med alufolie over. Før han tilsetter gjær så måler han SG, og så tilsetter han vann for å komme ned i riktig OG. Han brygger meget godt øl, for øvrig.
 
Å treffe OG slik blir lettere om man satser på å treffe SG preboil. Treffer du det, og vet hvor mye du koker vekk, slik at du starter å koke rett volum, så treffer du rett OG og sluttvolum [emoji1417]
 
Å treffe OG slik blir lettere om man satser på å treffe SG preboil. Treffer du det, og vet hvor mye du koker vekk, slik at du starter å koke rett volum, så treffer du rett OG og sluttvolum [emoji1417]

Tror Sarge har nevnt han fyren før, og såvdt jeg husker så ble det nevnt at han brygger slik for å "safe" for å ta høyde for bommerter?
 
Tror Sarge har nevnt han fyren før, og såvdt jeg husker så ble det nevnt at han brygger slik for å "safe" for å ta høyde for bommerter?
Njah. Ikke helt. Det var i så fall planlagt bommert, for at han tilsatte vann var ren rutine. Men det ville jo kunne variere fra gang til gang hvor mye han tilsatte. En av grunnene var i hvert fall at han hadde en BIAB-kjele som strengt tatt var litt liten. Så det handlet om å brygge litt sterkt og så tilsette vann for å få opp volumet. Men det er jo også klart at det er enklere å tilsette vann om post boil SG er litt høy enn å fjerne vann dersom den er litt lav.

Jeg er usikker på om han gjør det samme nå. Han skaffet seg en Grainfather omtrent samtidig med at jeg gjorde det, så det er mulig praksisen er annerledes nå.
 
Kjøpte nettopp denne brewferm akvariepumpesaken fra bryggselv. Ser det står i manualen at den skal kjøres i 30 minutter? Er ikke det sløkket lenge? Det er jo som om jeg vurderer å heller riste bøtten igjen.
69272aebed3b409dbce5757bd555a6b6.jpg
 
Njah. Ikke helt. Det er i så fall planlagt bommert, for at han tilsetter vann er ren rutine. Men det vil jo kunne variere fra gang til gang hvor mye han tilsetter. En av grunnene var i hvert fall at han hadde en BIAB-kjele som strengt tatt var litt liten. Så det handlet om å brygge litt sterkt og så tilsette vann for å få opp volumet. Men det er jo også klart at det er enklere å tilsette vann om post boil SG er litt høy enn å fjerne vann dersom den er litt lav.

Jeg er usikker på om han gjør det samme nå. Han skaffet seg en Grainfather omtrent samtidig med at jeg gjorde det, så det er mulig praksisen er annerledes nå.

Aha. Kan være det du sa tidligere og, men at jeg misforstod.
 
Kjøpte nettopp denne brewferm akvariepumpesaken fra bryggselv. Ser det står i manualen at den skal kjøres i 30 minutter? Er ikke det sløkket lenge? Det er jo som om jeg vurderer å heller riste bøtten igjen.
69272aebed3b409dbce5757bd555a6b6.jpg
Det er bare en luftpumpe. Ifht ren o2 så må det kjøres vanvittig mye lengre ja.

Er det virkelig en 5 micron stein?
 
Spørsmål om ferskgjær:

Må man lage starter av dem? Eller kan man bruke den som den er, bare pitche rett fra posen i gjæringskaret?
Eventuelt noen måte å lage en enkel starter uten noe fancy utstyr?
For eksempel en pakke med WLP 530.
 
Spørsmål om ferskgjær:

Må man lage starter av dem? Eller kan man bruke den som den er, bare pitche rett fra posen i gjæringskaret?
Eventuelt noen måte å lage en enkel starter uten noe fancy utstyr?
For eksempel en pakke med WLP 530.
Du kan pitche den direkte, men en pakke kan være lite. En starter er lett å lage. Spraymalt, litt gjærnæring og vann. Rist glasset det står i så ofte du gidder, så får det litt luft.
 
Spørsmål om ferskgjær:

Må man lage starter av dem? Eller kan man bruke den som den er, bare pitche rett fra posen i gjæringskaret?
Eventuelt noen måte å lage en enkel starter uten noe fancy utstyr?
For eksempel en pakke med WLP 530.

Du skal ha til White IPA/Skoddehav?

200 gr lys spraymalt/tørrmalt (DME) til en 2 liters starter. Rør ut malten i varmt vann, og topp opp til det blir 2 liter. Kok det et kvarter, og kjøl det ned til romtemperatur.

Du trenger en beholder på minst 4 liter. Det er en fordel om det er glass, så du kan se hva som foregår. Tilsett pakka med 530, og rist. Rist den seinere så ofte du kan. Poenget er å gi den oksygen jevnlig, så du må ikke ha en tett beholder, bare en som kan holdes skjermet mot forurensning.

Når den er ferdig gjæret, lar du den stå i ro til gjæren har bunnfelt seg. Så heller du av "ølet", og sitter igjen med rein gjær. Hell forsiktig, jeg tror ikke 530 danner noen veldig kompakt kake på bunnen, som en del andre gjærtyper gjør. (Husker ikke helt sikkert.)

530 er en gjær som du kan topphøste. Så gjør det når du har brygget ditt gående - om du tror du vil ha bruk for den innen rimelig tid.
 
Tilbake
Topp