Karbonere fat

Interessant.
Jeg har motsatt erfaring. Spesielt når det gjelder humlerike øl blir det vesentlig bedre på fat. Holder humlefriskheten lengre og er lysere på farge noe jeg antar skyldes mindre oksidasjon.

Hva slags rutiner har du for flaskefylling?
Flasker rett ifra gjæringskaret, å tilsetter sukker rett på flaske. Det som er av oksygen i flaska spiser gjæren opp, så jeg tror ikke det er noe oksideringsproblem på flasking.
 
Jeg tror dette er en litt modifisert hjemmebrygger"sannhet". Hadde det stemt så ville ikke så mange hatt øl som er forringet av oksygenopptak.
 
Flasker rett ifra gjæringskaret, å tilsetter sukker rett på flaske. Det som er av oksygen i flaska spiser gjæren opp, så jeg tror ikke det er noe oksideringsproblem på flasking.

Hm. Trodde det var en myte at gjæren spiser alt oksygenet. Når jeg Splitbatcher samme brygg på fat og flaske holder humlesmak og farge seg vesentlig bedre på det som fates. Dette uten unntak for IPA og spesielt for NEIPA. Purger fatet med co2 både før og etter fylling. Har forsøk både å purge flaskene med co2 og å bruke o2 absorberende korker, men flasker klarer ikke å hamle opp med fat hos meg.
 
Jeg tror dette er en litt modifisert hjemmebrygger"sannhet". Hadde det stemt så ville ikke så mange hatt øl som er forringet av oksygenopptak.

Tror at oksidert hjemmebrygg er et vesentlig større problem enn vi hjemmebryggere - inkludert meg selv - liker å tenke på.
 
Tror at oksidert hjemmebrygg er et vesentlig større problem enn vi hjemmebryggere - inkludert meg selv - liker å tenke på.

Jepp. "Misforståelsen" går nok på at mange tror at ølet er ikke oksidert før det smaker papp. Men da er det WAY forbi, da er det så ille at det er draugmat. Et i utgangspunktet godt øl kan være en skygge av seg selv lenge før enn dette.
 
Jepp. "Misforståelsen" går nok på at mange tror at ølet er ikke oksidert før det smaker papp. Men da er det WAY forbi, da er det så ille at det er draugmat. Et i utgangspunktet godt øl kan være en skygge av seg selv lenge før enn dette.

Enig i den!
Har fryktelig lyst på en unitank og å kjøre karbonert øl rett fra den og inn på purget Cornelius med overtrykksventil. Det er vel kanskje det nærmeste man kommer o2 fritt til hjemmebruk hvis man i tillegg purger overføringsslangen.
 
Tilbake
Topp