Birger Eriksen-dagen

Må si jeg er overrasket over dagens brygg. Lang mesk og lang tappetid, er nesten ikke break i kjelen. Dette er rett etter nedkjøling.

IMG_20180409_231943.jpg
 
Imponert over hvor langt over 1.100 folk skal prøve å klemme denne. Var det ikke larsulv som kylte til med 1.136? Kokt vekk 16 liter? Dritartig.

Skal måle selv nå, target var 1.115 men jeg lå to poeng under før kok.
 
Moro lesning dette her!
Og veldig inspirerende for meg som rekrutt. Skal se om ikke jeg får meldt meg til tjeneste neste år [emoji16][emoji378][emoji571]

Som kriger så kan du evt hedre en annen kriger som ikke er norsk. 14. Oktober er det Erwin Rommel. For meg Doppelbock. Evt eisbock, men det blir kanskje litt drøyt. Opprinnelig plan var egentlig Birger Eriksen, Winston Churchill og Erwin Rommel. WW2 historie for meg. Folk som markerte seg på en god måte. Har aldri kommet lengre enn Birger Eriksen, tenkte å endelig dra en Rommel i år.

En taktiker av rang. En mann som var først og fremst soldat og gentleman, enn en som tjente det tyske nazipartiet. En som gjorde jobben sin, men tenkte samtidig på det store bildet.
 
Sist redigert:
1.110. Litt skuffende. Target var 1.115 og jeg lå bare to poeng bak på preboil. Tilskriver 1 poeng pluss minus unøyaktighet på preboil. Men likevel. Den reneste vørteren jeg har hatt noen gang. Var som silke hele veien til pitch.
 
Her er link til et foreløpig arbeidsdokument. Forslag til forbedringer mottas med takk.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1GchFUjEeASGw2oi1FMTTRi8vkobp8vtl5LIf3iP8FO4/edit?usp=sharing

Bra initiativ!

Men hvis jeg kan pirke. Jeg ville erstatett"OG over 1.110" med at det skal være over 10%, som egentlig var kriteriet mitt for å kalle det et Birger Eriksen, sånn har det alltid vært egentlig. Det spørs jo på utgæring og hvordan man gjør det for å bikke 10%
 
Førstereis på meg og. Har vært artig å lurke på forumet, men da jeg fant denne tråden, visste jeg at jeg måtte melde meg til tjeneste!
Første gang jeg dobbelmesket, så jeg hadde ingen ideer om utfallet. Landet på 1.100, så effektiviteten har sikkert ikke blitt all verdens. Ble en lang dag, så det er godt det er ett år til neste gang.
6da9ee2ce016fc35117288ddd13138f1.jpg


Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
På en så patriotisk øl burde man kanskje bruke norsk gjær (i.e. kveik). Noen av kveikstammene gjærer jo varmt og kjapt med brask og bram også. :)
 
Hva er forventa FG på den motorolja der? WLP007 gir seg vel på rundt 11-12%? 1.045'ish FG?
Siden dette er et spesielt øl, regner jeg med at hver og enkelt gjærcelle er seg sitt ansvar bevisst og ikke gir seg før jobben er ferdig gjort.
Men 1.045 er vel kanskje ikke så langt unna der vi ender opp. Dersom det ender for høyt og blir bare søtt, får vi sende inn noen amerikanske tropper (WLP-001) som kan komme og rydde.

Gjæren har hatt det veldig fint i oppveksten med en to-stegs starter og fikk en god dose O2 i går kveld når den gikk på jobb. I dag tidlig, etter 10 timer, tenkte jeg å gi en dose O2 til, men da var allerede gjæringen igang.
 
Bra initiativ!

Men hvis jeg kan pirke. Jeg ville erstatett"OG over 1.110" med at det skal være over 10%, som egentlig var kriteriet mitt for å kalle det et Birger Eriksen, sånn har det alltid vært egentlig. Det spørs jo på utgæring og hvordan man gjør det for å bikke 10%

Ok, kan endre. Arket er også åpent for redigering.
 
Førstereis på meg og. Har vært artig å lurke på forumet, men da jeg fant denne tråden, visste jeg at jeg måtte melde meg til tjeneste!
Første gang jeg dobbelmesket, så jeg hadde ingen ideer om utfallet. Landet på 1.100, så effektiviteten har sikkert ikke blitt all verdens. Ble en lang dag, så det er godt det er ett år til neste gang.
6da9ee2ce016fc35117288ddd13138f1.jpg


Sent fra min LON-L29 via Tapatalk

Velkommen! Du kan legge inn detaljene under 2018-fanen i google-arket linket over.
 
Hvor mye er det å hente på å tilsette mer O2 etter at gjæringen har kommet i gang? Er det verdt det ift infeksjonsfaren?
Store øl kan med fordel ha en ekstra dose oksygen for å sikre god utgjæring og en renere gjæringsprosess. Greia er at gjæren da får mer oksygen til å formere seg opp flere ganger og blir ikke like fort utslitt. Jeg har aldri gjort det selv, da dette er mitt første øl som er så kraftig. Dersom du oksygenerte godt ved pitch og bruker mye og sunn gjær, så vil jeg tippe at du kommer deg godt gjennom uten en ekstra tilsetning. Jeg bruker ren O2 og trenger bare å lirke slangen inn under lokket og skru på, så infeksjonsfaren for min del mener jeg er ganske liten.
 
Tilbake
Topp