Ispindel - elektronisk hydrometer til overvåkning av gjæring og temperatur

Jeg vil med dette takke Dag Frode Aasnes for masse god hjelp i arbeidet med å få min selvlagde iSpindel på nett, og til å fungere opp mot Monitor.beer.
Tenker å dele litt av det som jeg har krøklet med i denne forbindelse, slik at det kanskje kan hjelpe andre.

Jeg har laget min ispindel med utgangspunkt i denne på norsk:
https://daastoel.com/2017/02/25/ispindle/
I tillegg har jeg bestilt egne rimelige kretskort til sammenkoblingen her:
https://pcbs.io/search?query=Ispindel

Du finner også flere gode tips og linker på Monitor.beer sin side https://www.facebook.com/monitorbeer/

Byggingen er ganske grei, men krever litt planlegging og bestilling på ebay etc.
Husk å bytte ut motstand 470 Ohm, med en på 330 Ohm eller en BAT43 Schottky diode. (BAT43 or better schottky diode (cathode to D0) or 330 ohms resistor between D0 and RST) Dette gjør at iSpindel ikke sender bare 1 gang, med dertil feilsøking.
Og det kan nok være lurt å bruke batteriladekort som passer loddepunktene på dei kjøpte korta "iSpindel v2 eller v2.1". Der er nemlig 2 typer ladekort med samme benevnelse TP4056 på ebay.
Jeg har printet ut holderen selv på min 3D-printer, med STL-fil fra https://www.thingiverse.com/thing:2225597. Denne måtte jeg modifisere før utprinting, til å passe kortene, og mine flasker kjøpt på ebay, da desse var litt mindre. Her har sikkert noen andre gode alternativer.
Pass også på at ikke USB-koblingene på kortene er i konflikt med bryter etc. Jeg har nå bestilt bryter av typen SK12D07-VG5, som passer på dei kjøpte korta.
Jeg har valgt å lodde ledningene rett på batteriet, selv om dette kanskje ikke er det smarteste. Her er rom for å kanskje kjøpe batterier med loddeøre eller ledning.

Flashingen fra PC til kortet gikk greit. Dette er greit forklart i beskrivelsen til daastoel.com, men husk å bruke USB-kabel som er laget for dataoverføring, og ikke bare lading. Jeg prøvde først med en kabel som viste seg å være ladekabel, og fikk ikke kontakt med com-porten. Satte på riktig ledning og flashingen gikk greit.

Så etter at flashingen var gjennomført var det dags å få kontakt på wifi.
Jeg bruker bare iPad, og har funnet ut at dette fungerer helt greit.
Trykk på resetknappen på wifikortet, til den blå dioden blinker taktfast (gi den bittelitt tid mellom trykka til dioden har utført sin "dans" etter hvert trykk), normalt etter tre trykk.
Slå på wifi på PAD,telefon eller PC, og nettverket iSpindel kommer opp. Trykk på nettverket og du kommer inn på iSpindel sin konfigurasjonsside.
Legg iSpindel flatt på bordet og trykk på Maintenance og trykk den blå knappen. Dette gjør at iSpindel viser rett vinkel 90 grader, og letter selve kalibreringen. Det enkleste er å kalibrere i vann mens iSpindel viser info. Rør inn mer og mer sukkerlake, og noter vinkel og målt plato eller Oechsle underveis, en fire fem punkt fra 1.000 til 1.050 (eller høyeste max OG).
Desse resultata legges inn i Monitor.beer etter at iSpindel er satt opp.
Gå tilbake og åpne Configuration.
Øverst her ligger dei wifi-netta som er tilgjengelig. Trykk på det nettverket du vil bruke og legg inn event. nettverkskode.
Så må det legges inn nødvendig informasjon slik at denne får kontakt med Monitor.beer
Dette har Monitor.beer laget et oppsett på:

Oppsettet inni ispindel kan nå være
================================
Server = Monitor.beer
Update Intervall = 900
Name = red,green,black,blue (hver enhet har forskjellige farge navn)
Url = /ispindel/?brukernavn
Polinominal = tilt

Husk å trykk lagre. Da går iSpindel tilbake til modus å sende hvert 900 sek.

Også må du legge formlen din inn i monitor.beer
Etter at du ha lagt inn formel i Monitor.beer går du inn på ditt brygg og editere og velger farge på ispindel som skal brukes.

På denne måten må man ikke endre oppsettet inne på ispindel hver gang man brygger, man legger kun den farge inn på brygget som man bruker
Også er det en ny funksjon som gjør at du kan finjustere fortløpende data inn, ( hvis der er uoverstemmelse mellom ispindel og manuell hydrometer)



Så logger du inn på Monitor.beer og oppretter et brygg, med samme fargenavn som iSpindel.

Ettersom iSpindel nå har polinominal = tilt , gir denne nå ut hellings-vinkelen til Monitor.beer, som må ha en kalibreringsformel.
Denne lager du ved å åpne iSpindel kalibrering (meny under brukernavnet) og åpne Beregning av iSpindel formel.
Her legger du inn noterte verdier under kalibreringen (Oechsle legges inn med punktum eks. 1.034 og vinkelen med event punktum som komma), og du bruker formelen Degree 2, som kommer opp under det du har lagt inn.
Den genererte formelen må modifiseres litt før den legges inn i begge felta tilhørende det fargenavn iSpindelen har. Eller du kan kopiere og legge inn generert formel, for så å redigere denne til modifisert formel før du trykker "add".
Eks.
Generert formel:
0.000038957x^2 + -0.002400393x + 1.03590184
Modifisert formel:
0.000038957*tilt*tilt + -0.002400393*tilt + 1.03590184 (Jeg bruker denne )
eller
0.000038957*(tilt)^2 + -0.002400393*(tilt) + 1.03590184

Etter at modifisert formel er lagt inn i felta, må du trykke "add" for at den skal aktiveres.

Så er det bare å åpne brygget (og event starte iSpindel) og vente til verdiene tikker inn.


Dette ble litt lengre enn jeg hadde tenkt, men håper dere forstår og kanskje kan gjøre litt nytte av det.
Det er uansett skrevet i beste mening.
Jeg gleder meg til å fullskala-teste min iSpindel i neste brygg.
 
Sist redigert:
Hei

Har endelig loddet ferdig 2 stk iSpindel, men sliter med wifi... noen som kan hjelpe ?

Etter resett kommer iSpindel AP opp og jeg legger inn Wifi og passord iht postene her..
Etter save, ser jeg at det er noe kontakt med enheten, men bare noen ping går igjennom. Er det normalt ?

upload_2018-4-22_17-28-52.png

PS! har ikke byttet fra 440Ohm til 330ohm som nevnt i noen poster her på forumet.

Lurer på hvordan jeg kan sjekke om enheten virker ?
 
Jeg har satt opp og koblet til iSpindelen, men så skulle jeg bare endre noe på "Configuration" og resatte spindelen. Men nå dukker den hverken opp på monitor.beer, eller som eget wifi. Noen som har forslag til løsning?
 
Dersom Ispindel blinker taktfast (etter å ha trykket en til tre ganger på reset), skal den dukke opp som eget wifi for configurasjon (prøv event. å slå av og på ispindel først).
Andre mulige årsaker kan vel vere lavt batteri...
 
Husk også å sitte nærme nok til wifi-routeren din. Det er lav sendestyrke pp iSpindelen, og dersom den ikke får kontakt, vil det ikke komme data, selv om den ser ut som om den funker.

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Hei.

Har problemer med mine 2 Ispindler som jeg har loddet sammen.

Jeg sliter med at vinkelen KUN funker mellom 90grader og 61grader. Jeg får den ikke under 60 grader uansett hva jeg gjør.
Hva kan jeg ha gjort feil? har loddet bort dioden på x aksen... kan jeg ha brukt for mye varme at jeg har skadet gyroen? det merkelige er at det er samme feil på begge 2.
 
Hei.

Har problemer med mine 2 Ispindler som jeg har loddet sammen.

Jeg sliter med at vinkelen KUN funker mellom 90grader og 61grader. Jeg får den ikke under 60 grader uansett hva jeg gjør.
Hva kan jeg ha gjort feil? har loddet bort dioden på x aksen... kan jeg ha brukt for mye varme at jeg har skadet gyroen? det merkelige er at det er samme feil på begge 2.

Regner med du har kjørt kalibrering og lagt inn formel. Vinkelen vil nok vere litt avhengig av utformingen og vekten av innmat i forhold til røret den er montert i. Jeg vet det er litt forskjellige typer rør og holdere, og noen må bruke lodd i enden for å oppnå ønsket vinkel.
Ettersom begge er lik, kan det virke som dette er en mulig årsak.
 
Regner med du har kjørt kalibrering og lagt inn formel. Vinkelen vil nok vere litt avhengig av utformingen og vekten av innmat i forhold til røret den er montert i. Jeg vet det er litt forskjellige typer rør og holdere, og noen må bruke lodd i enden for å oppnå ønsket vinkel.

Hei. Dette er vinkelen mens jeg er i "config" modus. dvs koblet opp til den via Wifi. da går jeg inn på Ispindel Info. der får du live feed fra hva den leser. Vinkelen har jo ikke så mye med formelen og gjer? men jeg har lagt den på bordet og tatt calibrer osv..

Men den jeg lodda sammen som jeg kjøpte som et sett fra 3D machining elle hva di hetter.. den funker fint. Der får jeg vinklet fra 0 til 90 grader.

så det må enten være noe stein hakkande gale med Gyroen jeg har kjøpt. at jeg har fått en mandags batch (5stk) eller så har jeg skadet noe når jeg har loddet. (fjernet diode).. Men ingen andre som har opplevd det samme?
 
Hei. Dette er vinkelen mens jeg er i "config" modus. dvs koblet opp til den via Wifi. da går jeg inn på Ispindel Info. der får du live feed fra hva den leser. Vinkelen har jo ikke så mye med formelen og gjer? men jeg har lagt den på bordet og tatt calibrer osv..

Men den jeg lodda sammen som jeg kjøpte som et sett fra 3D machining elle hva di hetter.. den funker fint. Der får jeg vinklet fra 0 til 90 grader.

så det må enten være noe stein hakkande gale med Gyroen jeg har kjøpt. at jeg har fått en mandags batch (5stk) eller så har jeg skadet noe når jeg har loddet. (fjernet diode).. Men ingen andre som har opplevd det samme?

Stemmer vinkelen på ispindelen nogenlunde med den faktiske vinkelen? Hvis du holder ispindelen ca 45 grader skal den vise ca 45 grader.
 
Som sakt så stopper den på 60-61 grader :p er det som er problemet..

Hmm.. skjønner. Den var litt lei.
Nå er ikke jeg veldig god på programmering, men ettersom begge er lik er det mulig at det kan ligge i flashet firmware? Dette blir egentlig bare spekulasjoner fra min side. Kansje en ide å prøve å flashe med annen versjon firmware (.ino)?
 
Hmm.. skjønner. Den var litt lei.
Nå er ikke jeg veldig god på programmering, men ettersom begge er lik er det mulig at det kan ligge i flashet firmware? Dette blir egentlig bare spekulasjoner fra min side. Kansje en ide å prøve å flashe med annen versjon firmware (.ino)?

Har prøvd det meste.. for prøve og bestille nye gyroscop'er fra en annen.. og se om det kan vær mandags vare jeg har fått...
 
[QUOTE="så det må enten være noe stein hakkande gale med Gyroen jeg har kjøpt. at jeg har fått en mandags batch (5stk) eller så har jeg skadet noe når jeg har loddet. (fjernet diode).. Men ingen andre som har opplevd det samme?[/QUOTE]

Jeg har også hatt noen gyroer som bare har lest en del av vinkelskalaen. Snodig at begge er lik.
Det skjedde vel ikke etter kalibrering?
Hos meg var medisinen ny gyro.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
[QUOTE="så det må enten være noe stein hakkande gale med Gyroen jeg har kjøpt. at jeg har fått en mandags batch (5stk) eller så har jeg skadet noe når jeg har loddet. (fjernet diode).. Men ingen andre som har opplevd det samme?

Jeg har også hatt noen gyroer som bare har lest en del av vinkelskalaen. Snodig at begge er lik.
Det skjedde vel ikke etter kalibrering?
Hos meg var medisinen ny gyro.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk[/QUOTE]

Hei.

jeg har 2-3 som jeg ikke var helt ferdig med loddingen.. loddet dem sammen. og flashet dem og dei viste fra 90 til 0 grader. når jeg kalibrerte disse så skjedde det samme. da viser dei kun fra 90 til 60 grader. Snodige greier. jeg prøver nå å flashe igjen, og se om det fikser det. og tenkte da og ikke kalibrere..
 
Tilbake
Topp