Karbonere med vørter?

Jeg har min split batch med hhv sukkerlake og vørter stående til gjæring nå. Jeg er veldig spent på resultatet.

Noe jeg har tenkt på er at med vørter så får man mer av ølet man allerede har brygget (riktignok ofte gjæret litt varmere enn hovedgjæringen). Med sukker så får man enten litt høyere alkoholinnhold uten tilsetning av mer andre smaker (altså mer alkoholsmak), eller så får man samme alkoholinnhold, men må tilsette såpass med vann at man tynner ut de andre smaksstoffene litt. Bruker man sukker så endres uansett smakssammensetningen, mens med vørter får man bare mer av samme smak.
 
Har gjort dette noen ganger nå - Jeg synes det er vanskelig å få nok kullsyre.. Andre som har denne opplevelsen..?
Har brukt kalkulatoren, men føler ikke at jeg når helt opp på det nivået jeg skal..
Har 100 flasker med Belgisk blond som smaker helt fantastisk, men som føles dødt pga manglende kullsyre (har stått varmt i nesten fire uker).
Her vurderer jeg nå en "etterkarbonering" ved å rett og slett jekke dem opp, tilføre en liten mengde sukker (1,5 gram?), og korke igjen.

Irriterende..!! :(
 
Jeg har brukt Brewer's Friends kalkulatorer og beregnet at jeg skal få omtrent samme karbonering med mengden sukker jeg har brukt som med vørter i min split batch. Det blir spennende å se om det stemmer.
 
Har gjort dette noen ganger nå - Jeg synes det er vanskelig å få nok kullsyre.. Andre som har denne opplevelsen..?
Har brukt kalkulatoren, men føler ikke at jeg når helt opp på det nivået jeg skal..
Har 100 flasker med Belgisk blond som smaker helt fantastisk, men som føles dødt pga manglende kullsyre (har stått varmt i nesten fire uker).
Her vurderer jeg nå en "etterkarbonering" ved å rett og slett jekke dem opp, tilføre en liten mengde sukker (1,5 gram?), og korke igjen.

Irriterende..!! :(
Etter nå å ha karbonert 3-4 batcher med speise, har jeg også en opplevelse av at det blir mindre CO2 med speise enn med sukker. Men ikke så dødt som det virker du får. Opplevelsesmessig ligger karboneringen et 0.2-0.3 poeng under hva jeg forventer. Er nøye med oppmålingen, så det skal ikke være noe galt der. Undres litt på om det kan være mest opplevelsen og ikke faktisk innhold. På de sammenligningene jeg har gjort, så har sukkerkarboneringen opplevdes mer stikkende/skarp enn de med speise. Denne stikkingen kan jo kanskje gjøre at det oppleves som høyere karbonert. Samtidig er jeg ikke helt overbevist om at kan forklare hele bildet.

Andre med lik opplevelse?
(Editere fra 2-3 til 0.2-0.3)
 
Sist redigert:
Etter nå å ha karbonert 3-4 batcher med speise, har jeg også en opplevelse av at det blir mindre CO2 med speise enn med sukker. Men ikke så dødt som det virker du får. Opplevelsesmessig ligger karboneringen et 2-3 poeng under hva jeg forventer. Er nøye med oppmålingen, så det skal ikke være noe galt der. Undres litt på om det kan være mest opplevelsen og ikke faktisk innhold. På de sammenligningene jeg har gjort, så har sukkerkarboneringen opplevdes mer stikkende/skarp enn de med speise. Denne stikkingen kan jo kanskje gjøre at det oppleves som høyere karbonert. Samtidig er jeg ikke helt overbevist om at kan forklare hele bildet.

Andre med lik opplevelse?

Ja. Samme her.
 
Brewers friend kalkulatoren blir endel brukt.
Men, siden flere opplever litt lavere co2 enn forventet,
kan det ha noe med ulik mengde som forsvinner fra ølet avh hvordan man flasker/fater?
 
Det har med temperatur å gjøre i hvertfall. Jeg dobbeltsjekker også. Hvis OG =50 og FG=10, er det 40 som er gjæret ut. Dette er 40*2,7=108g sukker. Antar at speisen gjærer ut det samme. Så er det bare å gange opp med mengde speise og dele på totalvolum, så finner du gram per liter. Si jeg har 12 liter øl + 1,5 liter speise tilgjengelig. Temp 20 grader. Ønsker 2,5 vol fra kalkulator. Trenger da 1-ish liter. Dette er da 108/13= 8,3 dvs. gram sukker per liter.
 
Jeg har brukt brewers friend kalkissen ja. Tenkte å justere opp 0.2 neste gang og se om det passer meg bedre.
 
Jeg har bare en split-batch på denne måten. Jeg har brukt Brewer's friend-kalkulator både for sukker og speise og synes jeg fikk omtrent samme karbonering. Men en ting er det viktig å huske på: Bruker du sukker, så får du høyere ABV enn med speise, mens hvis du bruker sukkerlake, så får du lavere ABV enn med sukker, men til gjengjeld tynner vannet i laken ut smakene i ølet. Når det er sagt synes jeg ikke forskjellen er enorm. Det viktigste er at jeg tror jeg opplever ølet med speise litt mer "helhetlig", på en måte. Jeg klarer ikke å beskrive det bedre enn det.
 
Når det er sagt synes jeg ikke forskjellen er enorm.
Mener du nå at forskjellen ikke var veldig merkbar, eller at den rent kvalitativt ikke er enorm (feks smaksmessig liten ofrbedring, om enn tydelig)? Kanskje litt kunstig distinksjon, men de trenger ikke å henge sammen. For min del var forskjellen helt enormt merkbar når jeg testet side ved side, og ganske så stor hva smaksopplevelsen angår.
 
Jeg har ikke tatt en side ved side-test, altså en AB-test. Det skal jeg gjøre en dag, men ølet er ganske ungt ennå. Det vil nok ha godt av lagring en uke eller to til.
Etter å ha smakt dem hver for seg er ikke forskjellen så stor.
 
Jeg har brukt brewers friend kalkissen ja. Tenkte å justere opp 0.2 neste gang og se om det passer meg bedre.
Enig - synes smaken er bedre, ikke mye, men merkbart. Skummet er definitivt bedre--
Men så er det denne kullsyren da,, Kommer også til å justere opp noen poeng neste gang - satser på at det er tikset.. :)
 
Mulig jeg banner i kjerka, men er ikke speise bare et av mange renhetslov-triks fra Tyskland? Tommie Sjef Koenen (Tommie Sjef Wid Ales, P.T. Nederlands høyest ratede bryggeri) ble spurt om hvordan han karbonerer ølene sine: ”Vanlig sukker”. Han var en av fordragsholderne under Hjemmebryggerhelgen i Grimstad. Nøgne Ø skaper nesten hele karboneringsnivået ved spunding.

At det skal være noen særlig smaksforskjell, har jeg litt vondt for å tro. Aner litt placebo-effekt...?
 
Sist redigert:
Mulig jeg banner i kjerka, men er ikke speise bare et av mange renhetslov-triks fra Tyskland? Tommie Sjef Koenen (Tommie Sjef Wid Ales, P.T. Nederlands høyest ratede bryggeri) ble spurt om hvordan han karbonerer ølene sine: ”Vanlig sukker”. Han var en av fordragsholderne under Hjemmebryggerhelgen i Grimstad. Nøgne Ø skaper nesten hele karboneringsnivået ved spunding.

At det skal være noen særlig smaksforskjell, har jeg litt vondt for å tro. Aner litt placebo-effekt...?
Kan godt være du har rett.. Jeg synes du får en litt tørrere smak av sukker karbonering, men er dette bare innbilning..?
Jeg skiller litt mellom øl som er humledominerte og øl hvor gjæren er motoren..
På humledominerte øl bryr jeg meg ikke så mye om å bruke speise, disse karboneres greit med sukker..
På gjærdominerte øl prøver jeg å bruke speise i størst mulig grad.. som sagt inbiller jeg meg at dette har betydning. :)
 
@Holmentoppen Jeg kjenner bra forskjell på egne øl. Mangler en tørr/stikkende følelse i ganen og virker mer smooth. Om jeg hadde tenkt AH!!! SPEISE i andres øl skal jeg ikke sverge på.
Renhetsloven gir jeg forøvrig bæng i [emoji16]
 
Mulig jeg banner i kjerka, men er ikke speise bare et av mange renhetslov-triks fra Tyskland? Tommie Sjef Koenen (Tommie Sjef Wid Ales, P.T. Nederlands høyest ratede bryggeri) ble spurt om hvordan han karbonerer ølene sine: ”Vanlig sukker”. Han var en av fordragsholderne under Hjemmebryggerhelgen i Grimstad. Nøgne Ø skaper nesten hele karboneringsnivået ved spunding.

At det skal være noen særlig smaksforskjell, har jeg litt vondt for å tro. Aner litt placebo-effekt...?
Samtidig som Murphy på Lervig sier å smake forskjellen... Det Nøgne Ø gjør blir jo i grunnen det samme som speise, ved at de ikke karbonerer med (mye) sukker. Jeg er ikke overbevist om at vi alltid kan direkte kopiere hva store bryggerier gjør, da det er mye andre prosesser de har, og kanskje først og fremst bedre prosesser. Jeg har gjort en uhøytidelig blindet AB-test på min samboer, som var uvitende om forskjellen mellom ølene. Hun skilte umiddelbart mellom dem, gav samme karakteristika som jeg i stillhet hadde merket meg, og foretrakk speise-versjonen. https://forum.norbrygg.no/threads/karbonere-med-vorter.35091/page-9#post-431705

En mulighet jeg har tenkt på, er om forskjellene vil lagres vekk over feks 2 måneder. Det har jeg ikke fått testet ut, men skal prøve å huske på å legge opp til dette på neste brygg, en tysk pilsner.

PS: Forskjell eller ei, så synes jeg det faktisk er mer praktisk å karbonere med speise. Så det er grunn nok i seg selv for meg.
 
Sist redigert:
Samtidig som Murphy på Lervig sier å smake forskjellen... Det Nøgne Ø gjør blir jo i grunnen det samme som speise, ved at de ikke karbonerer med (mye) sukker. Jeg er ikke overbevist om at vi alltid kan direkte kopiere hva store bryggerier gjør, da det er mye andre prosesser de har, og kanskje først og fremst bedre prosesser. Jeg har gjort en uhøytidelig blindet AB-test på min samboer, som var uvitende om forskjellen mellom ølene. Hun skilte umiddelbart mellom dem, gav samme karakteristika som jeg i stillhet hadde merket meg, og foretrakk speise-versjonen. https://forum.norbrygg.no/threads/karbonere-med-vorter.35091/page-9#post-431705

En mulighet jeg har tenkt på, er om forskjellene vil lagres vekk over feks 2 måneder. Det har jeg ikke fått testet ut, men skal prøve å huske på å legge opp til dette på neste brygg, en tysk pilsner.
Skal absolutt blindteste dette selv før jeg blir altfor kategorisk. Tysk brygging er sterkt påvirket i renhetsloven – andre mellomeuropeiske land har sine egne tradisjoner. Hadde speise vært alment annerkjent som en overlegen metode ville nok også f.eks. belgiske produsenter brukt den. Som kjent er det sukker og sirup som dominerer der. Amerikanerne sverger til glukose.

Alle som har brygget en stund lager seg jo et eget evangelium – et sett med regler man tror på. En inngrodd skeptiker må ha sterke bevis før han omfavner noe som lukter av overtro.

Godt poeng at lagring kan påvirke resultatene – det skal jeg også teste ut.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp