"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Skal brygge tysk pilsner straks. Har sett at noen (@Holmentoppen?) har ment litt om humleskjema på tysk pils, for å unngå at det blir for mye. Men jeg husker ikke helt hva som ble ment. Noen tanker om dette?

18 liter
OG 1.049
FG ca 1.009
IBU 40

100 % pilsnermalt
(+ syremalt til pH 5,3)

42 gram Hersbrucker @ 60 min
10 gram Target @ 60 min
20 gram Herbrucker @ 30 min
20 gram Herbrucker @ humlepause på 70 grader i 20 min

Wlp833
 
Skal brygge tysk pilsner straks. Har sett at noen (@Holmentoppen?) har ment litt om humleskjema på tysk pils, for å unngå at det blir for mye. Men jeg husker ikke helt hva som ble ment. Noen tanker om dette?

18 liter
OG 1.049
FG ca 1.009
IBU 40

100 % pilsnermalt
(+ syremalt til pH 5,3)

42 gram Hersbrucker @ 60 min
10 gram Target @ 60 min
20 gram Herbrucker @ 30 min
20 gram Herbrucker @ humlepause på 70 grader i 20 min

Wlp833

Antakelig vil noen være uenig, men jeg synes du skal kutte ut Hersbrucker ved 60. Du får så lite smak ut av det at det er betydningsløst, men du får en masse trub, og en del tannin.

Target er engelsk, og jeg liker den i engelsk øl. Funker sikkert her også, men om jeg skal foreslå noe annet, ville jeg si Perle (9%). Northern Brewer er også et alternativ. Eller Magnum - som er veldig nøytral.

Jeg har eksperimentert litt med de seine tilsetningene, og er vel ikke helt fornøyd med noe ennå. Men om du flytter tilsetningen ved 30 fram til 15, og så tilsetter en passende dose ved 2 minutter igjen, så skjer det ikke mye galt.

Jeg er ikke så sikker på om det er så lurt med den hopstanden ved 70 grader. Du risikerer dms, tror jeg.
 
Skal brygge tysk pilsner straks. Har sett at noen (@Holmentoppen?) har ment litt om humleskjema på tysk pils, for å unngå at det blir for mye. Men jeg husker ikke helt hva som ble ment. Noen tanker om dette?

18 liter
OG 1.049
FG ca 1.009
IBU 40

100 % pilsnermalt
(+ syremalt til pH 5,3)

42 gram Hersbrucker @ 60 min
10 gram Target @ 60 min
20 gram Herbrucker @ 30 min
20 gram Herbrucker @ humlepause på 70 grader i 20 min

Wlp833
Enig med finn når det gjelder humlevalg. Perle og magnum er fin bitterhumle i tyske øl. Personlig syns jeg du burde kutte ut all humle etter 30min hvis du ikke vil ha for mye, som du nevner. Eventuelt kanskje noen gram på 20min for smakens skyld
 
Skal brygge tysk pilsner straks. Har sett at noen (@Holmentoppen?) har ment litt om humleskjema på tysk pils, for å unngå at det blir for mye. Men jeg husker ikke helt hva som ble ment. Noen tanker om dette?

18 liter
OG 1.049
FG ca 1.009
IBU 40

100 % pilsnermalt
(+ syremalt til pH 5,3)

42 gram Hersbrucker @ 60 min
10 gram Target @ 60 min
20 gram Herbrucker @ 30 min
20 gram Herbrucker @ humlepause på 70 grader i 20 min

Wlp833

Og jeg mener du kan ha 1,5 gram tettnang per liter på flameout [emoji1417] Tysk pils er en lager, så kan jo koste på oss litt ekstra.
 
Skal brygge tysk pilsner straks. Har sett at noen (@Holmentoppen?) har ment litt om humleskjema på tysk pils, for å unngå at det blir for mye. Men jeg husker ikke helt hva som ble ment. Noen tanker om dette?

18 liter
OG 1.049
FG ca 1.009
IBU 40

100 % pilsnermalt
(+ syremalt til pH 5,3)

42 gram Hersbrucker @ 60 min
10 gram Target @ 60 min
20 gram Herbrucker @ 30 min
20 gram Herbrucker @ humlepause på 70 grader i 20 min

Wlp833
Jeg pleier å gjøre det veldig enkelt:
25 g hallertauer evt. tettnang evt. hersbrucker @ 15 min
25 g hallertauer evt. tettnang evt. hersbrucker @ ved flameout/nedkjøling.
Bruker alltid Magnum som bitterhumle, IBU ca 35.

Dette er til 25 liter etter kok, så det er slett ikke ulikt det du satt opp.
 
DMS kommer snikende veldig fort under nedkjøling, dessverre. Her er en god artikkel om det: scottjanish.com/how-to-prevent-dms-in-beer
Hmm kommer ikke inn på den artikkelen, det virker som om den er på en server som er nede. Skal lese den når den blir tilgjengelig. Men i mellomtiden synser jeg litt videre.
Min oppfatning er at DMS skapes spesielt i området 100 - 80 grader, men at det også fordamper lett. Derfor koker man uten lokk.
Stopper man nedkjøling på rett under 80 grader vil noe DMS helt sikker dannes, dog slutter jo ikke vørteren å fordampe, så DMS vil da fortsatt fordampe ut, så fremt den kan (lokk av).Denne oppfatningen min er noenlunde støttet av denne: http://www.milkthefunk.com/wiki/Dimethyl_Sulfide. Så skal ikke jeg vurdere hvem som har mest tyngde.
Foreløpig kommer nok til å kjøre hopstand på øl, der jeg vil ha fremtredende både humle aroma og smak, med forbehold om at jeg ikke har lest artikkelen det lenkes til.
 
Hmm kommer ikke inn på den artikkelen, det virker som om den er på en server som er nede. Skal lese den når den blir tilgjengelig. Men i mellomtiden synser jeg litt videre.
Min oppfatning er at DMS skapes spesielt i området 100 - 80 grader, men at det også fordamper lett. Derfor koker man uten lokk.
Stopper man nedkjøling på rett under 80 grader vil noe DMS helt sikker dannes, dog slutter jo ikke vørteren å fordampe, så DMS vil da fortsatt fordampe ut, så fremt den kan (lokk av).Denne oppfatningen min er noenlunde støttet av denne: http://www.milkthefunk.com/wiki/Dimethyl_Sulfide. Så skal ikke jeg vurdere hvem som har mest tyngde.
Foreløpig kommer nok til å kjøre hopstand på øl, der jeg vil ha fremtredende både humle aroma og smak, med forbehold om at jeg ikke har lest artikkelen det lenkes til.
Finn har sikkert noen gode kilder på dette. Her er en artikkel skrevet av Brad Smith: http://beersmith.com/blog/2012/04/10/dimethyl-sulfides-dms-in-home-brewed-beer/
Ellers er Janish ekstremt nøye, og blogartiklene hans er som regel et ekstrakt av 15-20 studier han har gått igjennom. Husker naturligvis ikke innholdet av denne i detalj, men det er god lesning. Bl.a. makset han ut alle kildene til DMS i ett og samme øl. Lab-analysen viste himmelhøye nivåer.
 
Dette forstår jeg ikke @Finn Berger, hvorfor vil 70 grader hopstand gi dms? Det anbefales vel hopstand så fremt en er under 80 grader om jeg ikke tar feil.

Jeg siterer som vanlig Palmer, der han skriver om DMS-problemet: "Although DMS production is promoted by temperatures above 140F (60C), it will also be formed at cooler temperatures".

Forutsetningen er at du ikke har kokt så lenge at all smm er redusert til DMS - og det tror jeg faktisk skal noe til at du har.

Nå har jeg kjørt hopstand på 65 grader uten å ha merket noe, men jeg ville ikke gjøre det i en pils, tror jeg. Der er det ikke mye du ikke vil merke resultatet av, om du gjør noe litt galt.
 
Sist redigert:
Jeg siterer som vanlig Palmer, der han skriver om DMS-problemet: "Although DMS production is promoted by temperatures above 140F (60C), it will also be formed at cooler temperatures".

Forutsetningen er at du ikke har kokt så lenge at all smm er redusert til DMS - og det tror jeg faktisk skal noe til at du har.

Nå har jeg kjørt hopstand på 65 grader uten å ha merket noe, men jeg ville ikke gjøre det i en pils, tror jeg. Der er det ikke mye du ikke vil merke resultatet av, om du gjør noe litt galt.

Men fordampningen stopper jo heller ikke, så dermed vil vel DMS'skapt i hop stand fordampe på akkurat samme måte som ved kok, og dermed ikke være et problem. Eller?
 
Antakelig vil noen være uenig, men jeg synes du skal kutte ut Hersbrucker ved 60. Du får så lite smak ut av det at det er betydningsløst, men du får en masse trub, og en del tannin.

Target er engelsk, og jeg liker den i engelsk øl. Funker sikkert her også, men om jeg skal foreslå noe annet, ville jeg si Perle (9%). Northern Brewer er også et alternativ. Eller Magnum - som er veldig nøytral.

Jeg har eksperimentert litt med de seine tilsetningene, og er vel ikke helt fornøyd med noe ennå. Men om du flytter tilsetningen ved 30 fram til 15, og så tilsetter en passende dose ved 2 minutter igjen, så skjer det ikke mye galt.

Jeg er ikke så sikker på om det er så lurt med den hopstanden ved 70 grader. Du risikerer dms, tror jeg.
Takk for gode innspill, til alle! Hva bitterhumle angår et jeg forsåvidt enig, med flere talere her. Men har dessverre ikke annen bitterhumle enn Chinook liggende, og ser for meg at den blir for krass for en tysk pilsner. Jeg er ikke så gira på å legge inn en egen bestilling på kun bitterhumle heller. Så neste storinnkjøp skal jeg planlegge litt bedre. Forøvrig så er det vel tradisjonelt med nobel humle uber alt i tyske pilsnere? :) Har en slump Target liggende, så bruker den for å minske mengde humlegrums litt. Det lille som evt måtte bli med over av smak fra den vil nok neppe gjøre vondt, om det i det hele tatt er merkbart.

Tanken med å ha en tilsetning på 30 min er at jeg har ett inntrykk av at disse noble humlene med fordel kan kokes en del lengre enn feks amerikanske humler, for å få fram deres særegne karakter. Det baserer seg dog på engelske humler. Noen som ar lignende eller motstridende erfaring med det?

Hva DMS angår tenkte jeg at jeg var i sikker sone med en lang kok og lav temperatur. Og at malt nå til dags inneholder langt mindre DMS enn før. Leste artikkelen din @Holmentoppen, som var interessant. Samtidig, mange av referansene er fra tidlig 80-tallet, så undres litt på om malten har endret seg siden da. Men, uansett, jeg velger å holde meg på den trygge siden. Jeg valgte humlehvil pga at jeg mente å huske at noen hadde god erfaring med det, men da tilsetter jeg ved kokeslutt heller :)

Jeg endrer humlehvilen til kokeslutt ihvertfall, men fortsatt litt usikker på om jeg vil endre på 30 minutteren eller ei.
 
Takk for gode innspill, til alle! Hva bitterhumle angår et jeg forsåvidt enig, med flere talere her. Men har dessverre ikke annen bitterhumle enn Chinook liggende, og ser for meg at den blir for krass for en tysk pilsner. Jeg er ikke så gira på å legge inn en egen bestilling på kun bitterhumle heller. Så neste storinnkjøp skal jeg planlegge litt bedre. Forøvrig så er det vel tradisjonelt med nobel humle uber alt i tyske pilsnere? :) Har en slump Target liggende, så bruker den for å minske mengde humlegrums litt. Det lille som evt måtte bli med over av smak fra den vil nok neppe gjøre vondt, om det i det hele tatt er merkbart.

Tanken med å ha en tilsetning på 30 min er at jeg har ett inntrykk av at disse noble humlene med fordel kan kokes en del lengre enn feks amerikanske humler, for å få fram deres særegne karakter. Det baserer seg dog på engelske humler. Noen som ar lignende eller motstridende erfaring med det?

Hva DMS angår tenkte jeg at jeg var i sikker sone med en lang kok og lav temperatur. Og at malt nå til dags inneholder langt mindre DMS enn før. Leste artikkelen din @Holmentoppen, som var interessant. Samtidig, mange av referansene er fra tidlig 80-tallet, så undres litt på om malten har endret seg siden da. Men, uansett, jeg velger å holde meg på den trygge siden. Jeg valgte humlehvil pga at jeg mente å huske at noen hadde god erfaring med det, men da tilsetter jeg ved kokeslutt heller :)

Jeg endrer humlehvilen til kokeslutt ihvertfall, men fortsatt litt usikker på om jeg vil endre på 30 minutteren eller ei.

"humlehvil" - den likte jeg:)!

Det hele kommer vel litt an på hva du vil oppnå. Vil du ha framtredende smak og aroma fra humla - altså det motsatte av norsk pils, som jeg tror bare bitterhumles, så må du jo trå til med skikkelige mengder sein humle. Da har du kanskje litt lite. Jeg brukte 40 gr ved 15 og 30 gram ved 2 nå på den siste pilsen min, men den står og gjærer ennå, så jeg veit ikke om jeg oppnår det jeg vil med det.

Kinn har laget en butikkstyrkepils som tar den helt ut, men jeg veit ikke hvordan humleskjemaet deres ser ut. (Jeg synes den er i overkant humledrevet.) Jeg har prøvd meg med tilsettinger på 8 og 3 minutter i en festbier, og det ble ikke helt galt - men som sagt, jeg er ikke helt fornøyd, heller. Jeg er på eksperimentstadiet. (Jeg vil ha tydelig humlepreg.)

Poenget med å slenge i humla et par minutter før kokeslutt er å få noe mer effekt av den. OK, du koker vekk noe aromastoffer, men samtidig får du ekstrahert en del mer, også. Du kjøler veldig kjapt ned alt fra 100 grader i en hjemmebryggerbatch - om du har en dyppkjøler, i alle fall - så det du slenger oppi i det du starter kjølinga, merker du antakelig ikke så mye til. (Det blir vel annerledes med en motstrømskjøler.)

Du er styrt av hva du har av humle, også, skjønner jeg. Og det er jo riktig som du skriver, at det er god tradisjon for å bruke edelhumla som bitterhumle, også. Så da får du vel bare bruke den, da:). Men litt Chinook skader sikkert ikke - en ørliten snert av furu er kanskje til og med veldig godt.
 
Men fordampningen stopper jo heller ikke, så dermed vil vel DMS'skapt i hop stand fordampe på akkurat samme måte som ved kok, og dermed ikke være et problem. Eller?

Skal ikke være veldig påståelig der, men jeg tror ikke stoffet er så flyktig at du vil få noen særlig effekt av fordampning ved så lav temperatur. Det baserer jeg bare på at det understrekes at det er behov for skikkelig kok for å "skrubbe ut" (Palmer) DMS.
 
Jeg er uenig i at man må ha mye humle i sene tilsetninger for at man skal få et godt smaks/aromabidrag i en lys øl. Jeg har brygget mye Cream Ale, og den har i min oppskrift mer humlebidrag enn jeg foretrekker i en ikke-norsk pils. (I Cream Ale bruker jeg 2 sene tilsetninger av sitrushumler på 20 gram hver for 13 liters batch).

Jeg har f.eks. brukt 15 grams tilsetninger på 20 minutter og 5 minutter med Saaz for øl inspirert av tsjekkisk pils for en 13 liters batch. Jeg tror to 20-25 grams tilsetninger er nok for 18 liters batcher.
 
Sist redigert:
Hvor mye humle som trengs er også avhengig av bl.a oksygenopptak i ølet, kokeintensitet og avdamping, gjæringstemperatur, gjærvalg og trub over i gjæringskar. Så det som er riktig for den ene kan være for mye eller for lite for en annen.
 
Har laget en "Vermont IPA" fra DIYDog. Den har nå stått til gjæring i 10 dager i tempstyrt skap på 18C og har en SG på 1.025 (WLP090). Trenger å lage plass til en Berliner Weisse som skal bli ferdig i morgen. Vil IPA'en ta "skade" av å heve tempen til ca 21 (temp på kjøkkenet som ikke varierer stort) de siste 6-7 dagene.
 
Har laget en "Vermont IPA" fra DIYDog. Den har nå stått til gjæring i 10 dager i tempstyrt skap på 18C og har en SG på 1.025 (WLP090). Trenger å lage plass til en Berliner Weisse som skal bli ferdig i morgen. Vil IPA'en ta "skade" av å heve tempen til ca 21 (temp på kjøkkenet som ikke varierer stort) de siste 6-7 dagene.
Det er nok bare fint.
 
Tilbake
Topp