Bryggertabber

Jeg tror jeg senket temperaturen på gjæringen av juleølet som er gjæret med kveik for raskt eller for tidlig. OG på 1075, og forventet FG beregnet i oppskrift til 1013. Nå har det gått 11 dager (som er lenge for kveiken), og SG er kun 1021. Ikke bra. Jeg har skrudd opp tempen til 35 grader igjen og rotert på gjæringskaret for å få opp litt gjærceller i arbeid igjen...

Med sånn OG er det ikke all kveik som hår så mye mer ned. Litt myte at der drar alt ned på en teskje tror jeg. Er en link til et regneark hvor vi legger inn erfaringer med utgjæring på filer i Kveik gruppen på face. Kanskje du finner andre erfaringer med kveiken du har brukt der [emoji1417]
 
Jeg har brukt Yeast Bay Sigmund's Voss Kveik, som de oppgir til 78-83%, men det kan hende den er litt optimistisk spesifisert.
 
Det ser jo ut til at utgjæringen spriker temmelig voldsomt med samme kveiken. Jeg tolker det som at alt mellom 65 og 85% er normal utgjæring her.

Jeg tolker det og slik at selv om man kan ta en klype hist og pist og alt er vel og halleluja, så er det lurt å stille med frisk og kampvillig gjær i noenlunde riktig mengde for hva man ønsker å oppnå.
 
Med Lida og fem batcher gjæret med den, på litt forskjellige temperaturer, har jeg ikke hatt under 74% utgjæring. Høyest FG kom med Sierra Nevada Pale Ale som gikk fra 1.050 til 1.012. ellers er det 1.055 til 1.008 og 1.060 til 1.010. Tenkte å la den få bryne seg på Knusern i morgen.
 
Med Lida og fem batcher gjæret med den, på litt forskjellige temperaturer, har jeg ikke hatt under 74% utgjæring. Høyest FG kom med Sierra Nevada Pale Ale som gikk fra 1.050 til 1.012. ellers er det 1.055 til 1.008 og 1.060 til 1.010. Tenkte å la den få bryne seg på Knusern i morgen.

Jeg har Lida i Birger Eriksen. Gått fra 1.118 til 1,036. Tok en uke. Brukte tørket rett fra frysen.
 
Pffff. Noen av oss leker med å gjære i åpne kar [emoji6]
Åpne kar tør jeg ikke, men det har mer med å gjøre at bikkja mi åpner dører og jeg frykter hva den kan finne på. Pisse i gjæringskaret, velte det, nyse oppi?? Bikkjer er jo i overkant nysgjerrige. Og i værste fall være snyte dritings når jeg kommer hjem.
 
Åpne kar tør jeg ikke, men det har mer med å gjøre at bikkja mi åpner dører og jeg frykter hva den kan finne på. Pisse i gjæringskaret, velte det, nyse oppi?? Bikkjer er jo i overkant nysgjerrige. Og i værste fall være snyte dritings når jeg kommer hjem.
I de scenariene der er ikke drita full bikkje engang i nærheten av det verste. :D
 
Åpne kar tør jeg ikke, men det har mer med å gjøre at bikkja mi åpner dører og jeg frykter hva den kan finne på. Pisse i gjæringskaret, velte det, nyse oppi?? Bikkjer er jo i overkant nysgjerrige. Og i værste fall være snyte dritings når jeg kommer hjem.
Serverte min ekstremt nysgjerrige boxer en liten skvett akevitt en gang. Han skulle hele tiden snuse og smake det vi hadde i glassene. Han tok en "real tungefull", og nysgjerrigheten ble ekstremt raskt kurert! :cool:
 
Serverte min ekstremt nysgjerrige boxer en liten skvett akevitt en gang. Han skulle hele tiden snuse og smake det vi hadde i glassene. Han tok en "real tungefull", og nysgjerrigheten ble ekstremt raskt kurert! :cool:
Hahaha, kjenner igjen den. Vorsteh'n til min bror rører ikke øl etter han hoppa på bordet en gang og satt tunga i et glass med geuze. Glass med væske i er nå livsfarlig ifølge den bikkja. :p
 
Serverte min ekstremt nysgjerrige boxer en liten skvett akevitt en gang. Han skulle hele tiden snuse og smake det vi hadde i glassene. Han tok en "real tungefull", og nysgjerrigheten ble ekstremt raskt kurert! :cool:
Gjorde det samme med min irske ulvehund og whisky. Resten av livet hans kunne jeg bare vise whiskyglasset om han var plagsom, så stakk han som et olja lyn.
 
Brygger og brygger-tabbe. Men litt utrolig for det.

Alle som har en samboer som har bedt henne progge termostat for gjæring har vel opplevd at man kommer tilbake til nesten bunnfrossen eller kokende øl.

Vel, hør på denne. Dama skulle rydde litt igjen (igjen!), og presterer å klappe sammen proben til Thermapennen feil vei! Altså bøyd bakover, feil vei, resutatet er knekt probe. Er det mulig? Folk sier at det er billigere å bo sammen med noen, men etter en ødelagt laptop, en erlenmeyerkolbe og nå denne Thermapennen begynner jeg å lure.
 
Brygger og brygger-tabbe. Men litt utrolig for det.

Alle som har en samboer som har bedt henne progge termostat for gjæring har vel opplevd at man kommer tilbake til nesten bunnfrossen eller kokende øl.

Vel, hør på denne. Dama skulle rydde litt igjen (igjen!), og presterer å klappe sammen proben til Thermapennen feil vei! Altså bøyd bakover, feil vei, resutatet er knekt probe. Er det mulig? Folk sier at det er billigere å bo sammen med noen, men etter en ødelagt laptop, en erlenmeyerkolbe og nå denne Thermapennen begynner jeg å lure.
Det er en løsning å kjøpe et par kjøleskap til, men det enkleste er pistol.
 
Det er en løsning å kjøpe et par kjøleskap til, men det enkleste er pistol.

Jeg trenger isåfall bare ett kjøleskap til så har jeg bikket over den magiske grensen igjen. Jeg har sagt tidligere at hun ikke må bli grønnsak eller dødlig syk for da blir jeg nødt til å skyte henne, og har samtidig poengtert at det er noe jeg ikke vil gjøre for jeg har liten erfaring med å kvitte meg med lik. Har ikke badekar lengre og fosforsyra rekker bare til å senke litt pH.
 
Jeg trenger isåfall bare ett kjøleskap til så har jeg bikket over den magiske grensen igjen. Jeg har sagt tidligere at hun ikke må bli grønnsak eller dødlig syk for da blir jeg nødt til å skyte henne, og har samtidig poengtert at det er noe jeg ikke vil gjøre for jeg har liten erfaring med å kvitte meg med lik. Har ikke badekar lengre og fosforsyra rekker bare til å senke litt pH.
Og det er lenge til krepsesesongen...
 
Hallo. Teinemat trenger vi hele året [emoji1417] Men å klappe sammen thermapen feil vei? Haha [emoji1417] Jeg liker damen din @Miguel! Gir seg ikke bare på grunn av litt motstand [emoji23]
 
Tilbake
Topp