Tråden for dumme spørsmål.

Jeg er nok uvøren og gæren, men omstikking til eget kar for flasking har aldri bekymret meg. Det er ikke mange år siden at nesten alle stakk om til et eget kar for sekundærgjæring etter at stormgjæringen var over og det meste av gjæren var samlet i bunnen. Det sies at det ble bra øl da også.

Denne tråden er bra på klargjøre hvordan oksidering arter seg - og diskusjonen er god, synes jeg.
 
Om en vil smake hvordan oksydert øl smaker kan en jo gå på polet og kjøpe en Old Ale. Og har noen slengt på Imperial i samme slengen har den sikkert ligget på eikefat i et par år.
 
Vis vedlegget Hei folkens! Her trenger jeg tips og råd fra dere:
Har fått dette problemet før og begge gangene jeg har brukt karboneringsdrops. Hva tror dere har skjedd med cideren/ølet mitt?
Det ser ut som små biter på størrelse med øyevipper. Er det sukkerer som ikke løser seg opp? Kunne ikke se biter i ølet/cideren før jeg puttet drops i flasken.

Har en flaske pilsner stående fra høsten 2017 og bitene er der fremdeles.
 
Vis vedlegget 36716 Hei folkens! Her trenger jeg tips og råd fra dere:
Har fått dette problemet før og begge gangene jeg har brukt karboneringsdrops. Hva tror dere har skjedd med cideren/ølet mitt?
Det ser ut som små biter på størrelse med øyevipper. Er det sukkerer som ikke løser seg opp? Kunne ikke se biter i ølet/cideren før jeg puttet drops i flasken.

Har en flaske pilsner stående fra høsten 2017 og bitene er der fremdeles.

Det er en kjent greie med noen av muntons-dropsene iallefall.
 
Det er antakelig den bryggetabben jeg begår oftest, det der. Jeg stikker om til eget kar for å blande inn vørteren, og jeg hater den surklelyden som kommer fra den gjærlåsen jeg har glemt å ta ut.

Burde sikkert prøve å unngå den omstikkinga, men skjønner ikke hvordan jeg da skal få blanda inn vørteren jeg bruker til karbonering uten å røre opp sedimentet i gjæringskaret. (Og det frister ikke veldig å overføre to liter vørter til flaskene med ei sprøyte.)
Hva med å kjøle ølet ned til 0 grader. Tilsett vørter, bland og vent 2-3 dager for så å tappe på flasker. Jeg prøvde det og det fungerte fint.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 
Hva med å kjøle ølet ned til 0 grader. Tilsett vørter, bland og vent 2-3 dager for så å tappe på flasker. Jeg prøvde det og det fungerte fint.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Høres ikke så gæ'ernt ut - men litt for mye styr for en litt lat brygger. Og så krever det kjøling.
 
Så,så... vent til du blir pensjonist og må lære å like kamferdrops! Da tenker jeg du setter pris på sukkerbitene!

Nå gikk jeg glipp av pensjonistkurset, men jeg har ikke fått med meg noen forpliktelse til å like kamferdrops:D.

Siden kamferdrops er løselig i vann, går jeg ut fra at noen har brygget kamferøl. Kanskje kunne det fikses ganske enkelt gjennom å bruke dem til karboneringen?

Sikkert greit å markedsføre til pensjonister: "Ølet for deg over 70 med slitne smaksløker og dårlig hukommelse. Rydder opp i tette sinusganger, og vekker gamle minner til live."
 
Jeg er fortsatt ganske grønn når det kommer til å skape egne oppskrifter, men har klart å bygge opp en oppskrift jeg er storfornøyd med.

Etter smaking av siste batch med denne oppskriften tror jeg at den ville blitt enda litt bedre med en liten ettersmak av Citra. Når bør jeg evt legge til litt Citra i prosessen for å få utheve aromaen uten at det overtar det jeg allerede har (Centennial)
 
Jeg er fortsatt ganske grønn når det kommer til å skape egne oppskrifter, men har klart å bygge opp en oppskrift jeg er storfornøyd med.

Etter smaking av siste batch med denne oppskriften tror jeg at den ville blitt enda litt bedre med en liten ettersmak av Citra. Når bør jeg evt legge til litt Citra i prosessen for å få utheve aromaen uten at det overtar det jeg allerede har (Centennial)

Det er kanskje mer snakk om mengden enn når. Hva om du erstatter en fjerdedel av Centennial'en i de seine tilsetningene og tørrhumlinga med Ciitra?

Ellers har Kinn lagt inn Amarillo bare i tørrhumlinga i oppskriften til Vestkyst. Der er den en fjerdedel av den samlede mengden. Nå har jeg aldri brygget den uten å ha med Amarilloen, så jeg aner ikke hvor godt det merkes. Jeg har ikke fin nok nese til å plukke den ut som egen bestanddel i aromaen:).
 
Det er kanskje mer snakk om mengden enn når. Hva om du erstatter en fjerdedel av Centennial'en i de seine tilsetningene og tørrhumlinga med Ciitra?

Ellers har Kinn lagt inn Amarillo bare i tørrhumlinga i oppskriften til Vestkyst. Der er den en fjerdedel av den samlede mengden. Nå har jeg aldri brygget den uten å ha med Amarilloen, så jeg aner ikke hvor godt det merkes. Jeg har ikke fin nok nese til å plukke den ut som egen bestanddel i aromaen:).

Det er en god ide. Tror jeg prøver å leke litt i brewersfriend med å trekke fra og legge til så blir dette kanskje første brygg som ser innsiden av min nye fermentasaurus.
 
Det er en god ide. Tror jeg prøver å leke litt i brewersfriend med å trekke fra og legge til så blir dette kanskje første brygg som ser innsiden av min nye fermentasaurus.

Vet ikke hvor viktig det er, men Citra har jo en god del mer alfasyre enn Centennial. Så når du bytter ut noe av Centennial'en med Citra, vil du øke IBU-tallet noe . Hvis du vil justere for det, bør du gjøre det ved å kutte i bitterhumla (altså det du tilsetter ved 60).
 
Vet ikke hvor viktig det er, men Citra har jo en god del mer alfasyre enn Centennial. Så når du bytter ut noe av Centennial'en med Citra, vil du øke IBU-tallet noe . Hvis du vil justere for det, bør du gjøre det ved å kutte i bitterhumla (altså det du tilsetter ved 60).

Det er jeg klar over. Blir muligens å øke IBU litt, men ikke drastisk. Ønsker å beholde omtrentlig samme balanse som tidligere.
 
Når jeg skal gjenopplive og formere halvgammel gjær gjennom en tostegs starter (1L + 2-4L), er det nødvendig eller anbefalt å dekantere etter første steg, eller kan jeg bare helle ny vørter oppi kolben gitt at det er plass? Om jeg ikke gjør det, bør jeg ta hensyn til at den nye vørteren vil bli utvannet og derfor lage den tilsvarende sterkere enn planlagt?
 
Aner ikke hva som er anbefalt, men jeg ville dekantert. Da kvitter du deg med alkohol og usmaker. Og lettere å regne på... ;-)
 
Bladde litt i Yeast, og fant ikke noe annet enn at de sier at du skal kjøle ned og dekantere før neste steg. Men de sier ikke at du ikke kan helle mer oppå, så det er mye mulig de bare forutsetter at det er mest praktisk?

Eneste grunnen til å dekantere - bortsett fra det praktiske (plass i kolben) - er vel at det kanskje ikke er helt greit å la gjæren starte prosessen i en væske som inneholder alkohol, sjøl om det jo er utpreget lettøl:).
 
Burde jeg regne rundt 3 gram sukker for natrurlg karbonering på Fermentasaurus? Bruker vanligvis ca 6, litt avhengig av type øl. Fat skal vel være ca halvparten. Gjelder dette også fermentasaurus?
 
Tilbake
Topp