Gjæringstank med kjøling

Espen Wisur

Norbrygg-medlem
Hei!

Usikker på om det er riktig sted å posten denne, men prøver.
Jeg vet ikke om dette har blitt prøvd før, eller om det i det hele tatt lar seg gjøre.

Men min idé er å ta en slik fra Clas Ohlson: http://www.clasohlson.com/no/Asaklitt-kjøler/31-8350

Sette på lokk som er tett, lage hull til gjæringslås etc. Bruke en inkbird ITC-308 for å styre så det ikke blir for kaldt.
Det store spm er om den vil klare å kjøle ned f.eks 22-24 liter vørter til 8-10 grader, og om den inneholder næringsmiddel godkjent plast.

Noen tanker?
 
Gitt at plasten er grei, så må vel det der være alt man trenger for å forsyne heimen med undergjæret øl:)?
 
Til nesten to papp så kan du få omtrent fire brukte kjøleskap på finn som er en velprøvd greie. Med en isolert dunk så måtte du vel brukt en thermowell for å få god måling av vørteren og, og skaffe et lokk som er tett.

Jeg ville ikke orket mtp at kjølekap er lett tilgjengelige, men tar jo større plass.
 
Til nesten to papp så kan du få omtrent fire brukte kjøleskap på finn som er en velprøvd greie. Med en isolert dunk så måtte du vel brukt en thermowell for å få god måling av vørteren og, og skaffe et lokk som er tett.

Jeg ville ikke orket mtp at kjølekap er lett tilgjengelige, men tar jo større plass.

Åpen gjæring, dvs. du legger bare et lokk med skjørt oppå. Skulle ikke være noe problem, det?

45 liter, da:)! Så fin størrelse. Passe til to fat for dem som fater, og vi som flasker, får 5 kasser med pilsnerbjørnunger.
 
Åpen gjæring, dvs. du legger bare et lokk med skjørt oppå. Skulle ikke være noe problem, det?

45 liter, da:)! Så fin størrelse. Passe til to fat for dem som fater, og vi som flasker, får 5 kasser med pilsnerbjørnunger.

Man gjærer jo ikke åpent hele veien. Det er bare de første dagene, før man tetter igjen eller overfører til tett.
 
Jeg var oppe å snakket med de på Clas Ohlson ista, og de skulle sjekke opp med fabrikken om det var plast som var mulig å bruke til næringsmidler da de ikke fant informasjon om dette i papirene sine. Grunnet plass så er kjøleskap tungvindt for min del. Denne er liten, nett og kan fint stå hvor som helst hvor man har en stikkontakt. Tok en titt på lokket og ser ut til å være veldig enkelt å få dette helt tett og borre hull til gjæringslås.

Hvis plasten er ok, så kommer jeg til å kjøpe denne og prøve. Uten for mye modifikasjoner så har jeg i værstefall fått ett flott sted å ha øl på verandaen når vi har grillfest! :)
 
Idag fikk jeg svar fra Clas Ohlson, Denne tanken er BPA fri og trygg for bruk til flytende næringsmidler. Så da kommer ihvertfall jeg til å kjøpe denne og prøve som gjæringstank iløpet av sommeren :)

Tror ikke det vil by på noen problemer å få gjort lokket på denne tett, men jeg oppdaterer når jeg har gått til innkjøp og fått testet denne! :)
 
Her kommer en liten oppdatering!

Etter litt for mye jobb før ferie så har jeg ikke hatt sjans til å få brygget igjen før idag. Men da har jeg endelig fått begynt å teste ut denne saken fra Clas Ohlson. Og så langt er jeg veldig fornøyd.

30L gjæringskaret uten kran passer perfekt ned i dunken, så jeg bygget opp med en skål i bunnen og fylte på med noe vann slik at gjæringstanken akkurat ligger å dupper. Da holdt vørteren ca 26 grader i henhold til oppskriften hva som sto i oppskriften. Dette ble kjølt ned til 18 grader på ca 1,5 timer.

Temperaturen blir overvåket og kjølingen er programmert med ITC 310T hvor proba ligger midt i vørteren.

IMG_3944_r.jpg


Får bare håpe at den klarer å holde vørteren kald og kontrollert! :) Hvis dette fungerer slik jeg håper så blir det mye godt undergjæret øl fremover :)
 
Denne løsningen ser fin ut. Jeg ser for meg å sette en Brew bucket 26 L opp i den, borre hull i lokket for gjærlåsslange og probe for temperaturstyring. Klarer den å holde temperaturen og er du ellers fornøyd?
 
Husker ikke helt hvor dyp den er, men har de standar 30L gjæringskarene uten kran oppi, og de passer slik jeg ser det perfekt nedi!
 
Jeg har ikke hatt den lavere enn 11 grader, siden jeg ikke kjører cc enda.. Men kan ikke se for meg at den vil ha noen problemer med å kjøle ned til 3-4 grader tbh.. Står advarsel om å ikke sette den på maksimum effekt over lang tid siden det vil føre til at alt i beholderen fryser.. :)
 
Tilbake
Topp