Gjaeringstid Weissbier?

Hei.

Pga turnus jobbing ( og daarlig planlegging) saa maa jeg time gjaering og saant.

Hvor lenge skal weissbier gjaere?  er 11-12 dager nok?

samme med Belgisk Wit.  Kan jeg gjaere med litt hoyere tempertur enn normalt for aa faa prossesen til aa gaa fortere?

Paa olpakken staar det det fra 18-24 grader. OM jeg legger tempen oppimot 24 grader,,saa er den ferdig litt fortere,,eller tar jeg feil?
 
Om du har tenkt å benytte WLP400 til Wit`n, så må du i alle fall være tålmodig. Den jobber sakte. Min gikk vel fra 1.048 til 1.012 på 25-26 dager.
 
Jeg tappet weissbieren min etter 9 dager. Wit etter 12 med white labs 410 går helt fint.
 
Buster skrev:
Hei.

Pga turnus jobbing ( og daarlig planlegging) saa maa jeg time gjaering og saant.

Hvor lenge skal weissbier gjaere?  er 11-12 dager nok?

samme med Belgisk Wit.  Kan jeg gjaere med litt hoyere tempertur enn normalt for aa faa prossesen til aa gaa fortere?

Paa olpakken staar det det fra 18-24 grader. OM jeg legger tempen oppimot 24 grader,,saa er den ferdig litt fortere,,eller tar jeg feil?
Det er forsåvidt riktig at temperaturøkning korter ned gjæringstiden.
Ikke beste løsningen, men det fungerer.
Optimalisering av belufting, og pitching av aktiv gjær/gjærstarter reduserer lagtime, og gjæringen starter nesten umiddelbart :)
Der kan man fort spare bortimot, eller mer enn et døgn, samtidlig som resultatet blir bedre.
Riktig mengde gjær er også viktig.
Temperaturøkning er siste, men rimeligeste og enkleste utvei :)
 
Jeg har akkurat laget en weiss med WB-06. Sjekket status etter 8 dager, var da gjæret ned til det beregningene sa, men flasket ikke før etter enda en uke. Da var FG blitt enda litt lavere. (Litt for lav egentlig) Men den kunne da fint drikkes etter bare 4-5 dager på flasker. Gjæret på 20 grader.
 
Jeg har hatt en Wiessbier stående til gjæring nå i 14 dg. Fortsatt endel aktivitet i bøtta, ca 20 sek mellom hvert plopp.
Har målt FG til ca 1.012, vørter'n er veldig grumsete(tappet for måling fra ventilen i bunn). Kan det være lurt å stikke om vørteren før jeg eventuelt flasker om noen dager?
 
Weissbier skal være uklar. Gjæren har lav flokkulering og sedimentene skal oftest være med fra flaska når du sjenker over i glasset.
 
Har fått med meg at denne skal være uklar, men i og med at det er såpass mye aktivitet i vørter'n etter 14 dg kan det kanskje være lurt å la den stå noen dager til? Ta en måling til om et par dager. Dette er mitt 6 brygg av overgjæret øl og de andre 5 brygga har oppført seg litt andeledes under gjæring. Så jeg er litt urolig med hensyn til dette.
 
Steinar, det er samme resultat som jeg har nå. Hvordan var gjæringsforløpet hos deg, hvor lenge gjæra den?
Som sagt så har mitt stått i 14dg ved 20gr i gjæringskap.
Takk for feedback.
 
Pitchet på 16 grader, gjæret på 18 i fire dager, skrudde opp til 20 grader resten. Husker ikke hvor mange dager men var ikke fullt to uker. 10-11 dager kan jeg tenke meg.
 
Pitchet på 16 grader, gjæret på 18 i fire dager, skrudde opp til 20 grader resten. Husker ikke hvor mange dager men var ikke fullt to uker. 10-11 dager kan jeg tenke meg.
Jeg forsøkte å måle FG med Refractometer, det var bare tull, så ingenting klart. Karbonerer og flasker i morgen.
Dette blir mildt sagt spennende å smake etter hvert. Takk for kommentarer.
 
Tilbake
Topp