RESULTAT AV FOR LITE GJÆR?

Det er ikke no vits i å sette starter på tørrgjær, men det har vi diskutert før

Hensikten var å pitche aktivt fermenterende gjær for å øke sjansen for at noe skal skje. Har ikke det noe for seg? (Og selvfølgelig er det et poeng i å sette starter uansett hva slags gjær du bruker;) - men det hører ikke hjemme her.)
 
Det er vel helt kurant å sette starter på tørrgjær. Sparer kanskje ikke noe penger på det, men det har noen andre effekter som veldig kort lagtid for eksempel.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hva er sikkert tegn på at den har stoppet? SG to dager på rad eller kan jeg bare følge med plopping? Når bør ploppingen evt opphøre tidligst? Kan jeg regne meg frem til en forventet SG etter en uke f.eks?
 
Følg med på ploppinga, og temperaturen i dunken. (Har du muligheten til det? Det er ingen god ide å drive og stikke et termometer nedi der med jevne mellomrom. Termostrips klistra til gjæringsbøtta er det enkleste.) Det er viktig å ikke la temperaturen synke, for da vil sånne lunefulle belgiere gjerne finne på å hive kjeledressen i skapet og gå hjem. Du skal tvert i mot gjerne sette opp temperaturen etter hvert. Så kan du ta en prøve når aktiviteten i gjærlåsen tydelig har begynt å avta. Det er vanskelig å gi deg noe tall på dager og antall plopp pr. minutt, men la oss si at det aller meste bør være unnagjort når det er 5-10 sekunder mellom hvert plopp. Hvis den er såpass treig til å ploppe, og du er over 1.020, kan det hende du vil ende opp med å måtte jobbe litt med den. Er du under, er det håp. Belgisk gjær kan holde det gående veldig lenge med å ete seg litt og litt nedover mot FG. Mine har gjerne brukt 3 uker før jeg har turt å flaske dem. (Jeg tar en sjanse med de tallene over her. Se alt i forhold til hvordan det utvikler seg.)

Å tilsette ny gjær er ikke det første du prøver, om den stopper opp, dvs. om det begynner å bli lengre mellom ploppene, og det fremdeles er et stykke igjen ned til forventet FG. (1.010?) Først prøver du å sette opp varmen, og deretter å få litt bevegelse nedi dunken, slik at gjæren som har gått til hvile på bunnen av bøtta, kommer opp i suspensjon igjen. (Prøv å få til en sirkelbevegelse. Ikke noe voldsomt.) Det er når det fremdeles ikke skjer noe, og du ikke ligger i nærheten av noe som kan være en akspetabel FG, at du tilsetter ny gjær.
 
Av egne erfaringer lar jeg det stå i ro til jeg er sikker på det er ferdig, så gir jeg det en uke til, så måler jeg FG, venter ett par dager og måler FG igjen... er det det samme så flasker jeg, om det ikke er en belgiser da... late jævler... skal spise alt første 2 dagene, blir så mett att de må vile i 2 uker
 
Av egne erfaringer lar jeg det stå i ro til jeg er sikker på det er ferdig, så gir jeg det en uke til, så måler jeg FG, venter ett par dager og måler FG igjen... er det det samme så flasker jeg, om det ikke er en belgiser da... late jævler... skal spise alt første 2 dagene, blir så mett att de må vile i 2 uker

For å sitere Obelix: "Belgierne er sprø, de!"
 
Har IR-termometer og den viser 25 grader nå, litt i overkant kanskje. Den står i gangen og det har vært sommer i hele dag, nesten umulig å holde tempen i huset nede. Jeg har en svær speidel gjærlås, det går knapt 4-5 sekunder mellom ploppene nå, etter nøyaktig 3 døgn. Tidligere brygg har den mot slutten av gjæringsforløpet vært nede i 30-40 sekund mellom hvert plopp. Det forteller kanskje ikke så mye siden gjærlåsene kan være litt ulike? Men det er i alle fall markant mindre fres i den i dag enn i går, i går og spesielt i går morges var den helt vill. Så jeg bør ikke la den sige ned på 20-22 igjen etter dagens heteslag?
 
Har IR-termometer og den viser 25 grader nå, litt i overkant kanskje. Den står i gangen og det har vært sommer i hele dag, nesten umulig å holde tempen i huset nede. Jeg har en svær speidel gjærlås, det går knapt 4-5 sekunder mellom ploppene nå, etter nøyaktig 3 døgn. Tidligere brygg har den mot slutten av gjæringsforløpet vært nede i 30-40 sekund mellom hvert plopp. Det forteller kanskje ikke så mye siden gjærlåsene kan være litt ulike? Men det er i alle fall markant mindre fres i den i dag enn i går, i går og spesielt i går morges var den helt vill. Så jeg bør ikke la den sige ned på 20-22 igjen etter dagens heteslag?

Fra en omtale på nettsida til Whitelabs: "An interesting characteristic of this yeast is that it doesn't like to drop in temperature even by a degree - whatever your max temp is it really needs to stay there for the duration. Drop by a couple of degrees and it seems to go to sleep."

25 grader høres helt greit ut - men du skal nok holde den der, om du kan. Og så ville jeg tatt en måling av SG. Den har antakelig kommet seg ganske langt ned nå. Og i så fall høres dette veldig bra ut.
 
Tok en måling nå. 1.019 ved 25 grader (korrigert til 1.020) Trodde ikke det gikk an å komme så langt ned på 3 dager??? Den smakte imidlertid ikke så godt, måtte skylle ned med en stor slurk ESB :)
 
Tok en måling nå. 1.019 ved 25 grader (korrigert til 1.020) Trodde ikke det gikk an å komme så langt ned på 3 dager??? Den smakte imidlertid ikke så godt, måtte skylle ned med en stor slurk ESB :)

Så lenge det ikke er merkbart med fusel, kan du regne med at mye blir rydda opp. Den ser i alle fall ut til å være i rute med tanke på å gjære ut:).
 
Merket en stor endring i antall plopp fra i går 30 sek til i dag 50-60sek. Tok en SG som viste 1.010. Target FG er 1.014 etter oppskriften. Virker det naturlig?
 
Tappet på fat i dag og tok en ny FG. Den hadde karret seg helt ned på 1.009. ABV 6,2% er en del mer enn forventet. (Oppgitt FG var 1.014) Regner ikke med det er for lite gjær som fører til at den gjærer så langt ut? Er det forskjell på gjærtypene? I oppskriften var det egentlig anbefalt WY3522, den fikk jeg ikke tak i så jeg brukte WLP550.

Smaken var imidlertid upåklagelig. Tipper den blir fantastisk når den er karbonert :)
 
Tilbake
Topp