Kjøling under gjæringen.

Hei, er det noen alternative løsninger til kjøling under gjæring som ikke innvolverer et kjøleskap?
Jeg lurer på å montere en kjøler (kobbersløyfe) i gjæringstanken og koble denne til kaldt vann og styre tempen med en PID som åpner og lukker en solenoidventil etter behov.
Er det noen andre som har erfaringer med denne eller lignende løsninger?
 
Ingen erfaring men ville unngått kopar i gjærande vørter. Kopar er OK under bryggingen, men er ikkje OK etter at gjæringen er begynt og utover.
 
Før eg bestemte meg for å gå for kjøleskap, kom eg over "Son of Fermentation Chiller". Om du søker på youtube og google.com kommer du over en del eksempler. I korte trekk går det ut på å ha et kammer med is, og et annet kammer til gjæringskaret. En vifte bestemmer hvor god sirkulasjon det er i mellom kamrene, og da temperaturen til gjæringskaret. Isen må byttes ut ved jevne mellomrom.

Eks på link: http://www.youtube.com/watch?v=Mb226sT6qEc
 
Før jeg fikk meg temperaturstyrt kjøleskap til gjæring brukte jeg bare å la litt kaldt vann saaaakte løpe ned over gjæringskaret. Det fungerte rimelig bra - jeg har sluk i kjellergulvet - og ingen vannmåler ;-))
 
Eller bøtte i bøtte der den ytterste fylles med vann i bunn, og har utløp i toppen. Det krever litt jobb å holde temperaturen eksakt, men fungerer som kjøling....
 
T-shirt trikset er jo en god og lettvint måteå få ned temperaturen på gjæringen.
Man setter hele gjæringskaret i en større balje eller fat. Ta en t skjorte over gjæringspannet og hell kaldt vann ned i baljen/fatet.
T skjorten suger til seg kaldt vann fra bunnen og temperaturen vil gjerne ligge 4-6 grader under romtemp.
Så dersom du har en bod eller kaldt rom på ca 15-16 grader, er dette en god mulighet.

http://www.youtube.com/watch?v=XkfDpfjEnbA
 
Bare en tanke. Men er det mulig å benne kopperør rundt gjæringskaret og la kaldtann sirkulere rundt brygget?
 
Grønn hageslange fra BT surret tett på utsiden gjæringskaret. Pid satt i termostatfunksjon styrer en magnetventil som slipper inn kaldt vann i slangen/coilen. Fungerer helt fint på aler og noen lagre, men på sommeren kan det bli litt varmt for enkelte lagre, avhengig av vanntemperaturen
 
Her er bildet på løsningen jeg bruker på dette
 

Vedlegg

  • DSC_0015.JPG
    DSC_0015.JPG
    170,5 KB · Sett: 100
Har sett at noen bruker en slik partycooler som egentlig er beregnet for å holde drikke kaldt. De rommer visstnok akkurat en 30-liters bøtte uten kran. Kanskje best egnet til lager-gjæring.
 
Hei, er det noen alternative løsninger til kjøling under gjæring som ikke innvolverer et kjøleskap?
Jeg lurer på å montere en kjøler (kobbersløyfe) i gjæringstanken og koble denne til kaldt vann og styre tempen med en PID som åpner og lukker en solenoidventil etter behov.
Er det noen andre som har erfaringer med denne eller lignende løsninger?
Tenker på en lignende løsning selv. Har en rørsløyfe som kommer fra en gammel ølkjøler. Denne går rett ned i gjæringsfatet. borrer to hull i lokket og forer med samme pakning som man har rundt en standard gjærlås. Rørene kommer ut her og kobles til kaldt vann via John Guest kobling. Setter en solenoide på kaldtvann, som styres av temperaturen du setter.
 
Tenker på en lignende løsning selv. Har en rørsløyfe som kommer fra en gammel ølkjøler. Denne går rett ned i gjæringsfatet. borrer to hull i lokket og forer med samme pakning som man har rundt en standard gjærlås. Rørene kommer ut her og kobles til kaldt vann via John Guest kobling. Setter en solenoide på kaldtvann, som styres av temperaturen du setter.
Det kunne vært kjekt å se bilde atv den løsningen der. Jeg sitter nemlig på en gammel øl kjøler...
 
Tilbake
Topp