MaltMuncher mølle og Coobra CB3

Har nettopp kjøpt en Maltmuncher mølle (https://brewshop.no/produkt/utstyr/bryggeutstyr/maltmuncher-maltmolle-med-to-valser) og lurer på hva jeg bør stille mølla inn på når jeg skal brygge med en Coobra CB3 og maltrør. Jeg har tidligere brukt en "Victoria"-mølle (https://brewshop.no/produkt/utstyr/bryggeutstyr/victoria-maltmolle-high-hopper) hvor jeg har skrudd malingen på "gefülen" og prøvd litt forskjellig. For fint maling har ført til stuck mash og veldig dårlig sirkulasjon.

Noen tips?
 
Victoriamøllene egner seg egentlig ikke; de gnir i stykker maltkornene i stedet for å knuse dem, og dermed får du altfor mye mjøl.

Jeg har ei mølle med tre valser (MM3), og har funnet ut at 1,2 mm er greit; da får du knust hvete, også, som har mindre korn enn bygg. Jeg ville ikke hatt mølla stilt på større avstand for hvete.

Du er sikkert klar over at hastigheten du kjører med, også er viktig. Ca. 200 rpm er ok. Lavere er bedre, men ikke gå særlig høyere. Raskere = mer mjøl, og mer revne skall.
 
Prøv å fukt malten før kverning, det hjelper for meg. Ca 2-4% vann per kilo malt og la det trekke en liten stund.

Du finner en diskusjon om dette i forumet.
 
Vil ha prøvd med 1,2mm og vis det ikke var ok så vil jeg ha prøvd 1,0 til 1,4mm.Det er viktig å finne det som passer til det man brygger på
 
Jeg har en fantastisk Corona maltmølle i støpejern som egentlig ikke er god på annet enn pris. Kan ikke si at den er god å justere på heller, men når jeg fukter malten så knuser den i stedet for å kverne til støv. Da ble mølle et greit kjøp.
 
Jeg har en fantastisk Corona maltmølle i støpejern som egentlig ikke er god på annet enn pris. Kan ikke si at den er god å justere på heller, men når jeg fukter malten så knuser den i stedet for å kverne til støv. Da ble mølle et greit kjøp.

Hva med skallene? At de rives i stykker er jo det andre aberet med disse møllene - etter hva jeg har hørt, da. Jeg har aldri befunnet meg i nærheten av en:).
 
Corona maltmølle fungerer utmerket for meg. Har hatt den i 9 år og sikkert malt 700 - 800 kg på den. Bruker en boremaskin med trinnløs turtallregulering på laveste fart. Maler 20 kg på ca en 30 min. Lett å regulere innstillingen på den mellom hvete og bygg. At det tar litt tid er helt greit for meg, skal jo varme vann og. Eller male dagen før brygging.
Mvh
Brede
 
Forsøkte nå i kveld med den nye mølla. Den står på 0.050 (vet ikke hva enheten er)
Sirkulerte veldig godt, nesten for godt. Oppnådde ca 70-73% utbytte iflg beersmith.
Noen som vet hva 0.050 på måleren betyr?
 

Vedlegg

  • IMG_9131.JPG
    IMG_9131.JPG
    145,2 KB · Sett: 32
  • IMG_9132.JPG
    IMG_9132.JPG
    116,6 KB · Sett: 30
Sist redigert:
Tilbake
Topp