Nytt øleskap

uggur

Norbrygg-medlem
Har nettopp kjøpt brukt kjøleskap(stort)! og fraktet det liggende hjem.
Lå vel i bilen i ca.2 timer.
Hvor lenge skal det stå oppreist før jeg plugger i?
Har sjekka litt,og tipsene varierer fra 2 timer til 2 døgn.
 
Her har jeg gått glipp av noe. Er det bare store øleskp som skal stå en stund før de koples til strøm eller gjelder det små også?

Sent fra Tapatalk
 
Her har jeg gått glipp av noe. Er det bare store øleskp som skal stå en stund før de koples til strøm eller gjelder det små også?

Sent fra Tapatalk

Gjelder egentlig alt som har kjølegass. Inkl. fryseskap. Dette for at kjølegassen skal få tid til å flyte tilbake etter at systemet er lagt på siden, transportert eller lignende.

Når det er sagt har jeg aldri opplevd at kjølemedier har blitt ødelagt som følge av at dette ikke har blitt tatt hensyn til.
 
Faren er ikke at kjølemediet blir ødelagt, faren er hvis du får kjølemedie i flytende form inn på sugesiden på kompressor, i og med at væske ikke kan komprimeres, så det er for å værr sikker på at det kun er kjølemedie i gassform på sugesiden av kompressor. 2 døgn hørtes lenge ut, men da burde di i allefall være på den sikkre siden.
 
Jeg har blitt transportert liggende på siden og på ryggen hjemm flere ganger og har konstatert att etter en god natt og litt kaffe så er en tilnærmet "god to go".... men gamle frysere er en helt annen historie... har flytta flere av dem som har fått hvilt seg i flere døgn... går i gang, så bang... sikring røket
 
Jeg har blitt transportert liggende på siden og på ryggen hjemm flere ganger og har konstatert att etter en god natt og litt kaffe så er en tilnærmet "god to go".... men gamle frysere er en helt annen historie... har flytta flere av dem som har fått hvilt seg i flere døgn... går i gang, så bang... sikring røket
Men det hender vel at det kommer både væske og gass ut av "kompressoren" etter en sånn natt?
 
Tilbake
Topp