Hvilken klasse i bryggekonkurranse?

Hei dere.
Har spurt mange og alle svarer forskjellig, så nå tar jeg gjerne flere meninger (eller aller helst fakta):

Dersom man brygger en øl som ikke er klasse-ren, feks en oatmeal stout med kaffe, hvordan bør man melde denne på en konkurranse? Det er en helt stilriktig oatmeal stout, men man har altså tilsatt kaffe.
 
13E. ANDRE TILSETNINGER
OG FG vol% IBU EBC
– – – – –
Øl med tilsetninger (f.eks. kaffe, sjokolade, honning og hylleblomst), som faller utenfor frukt, grønnsaker, krydder, krydderurter, tre og røyk; eller som kombinerer flere typer tilsetninger. Den grunnleggende øl skal følge en klassisk øltype og i konkurranser skal både øltype og tilsetning angis.
Bemerk at de kommersielle bryggerier, og dermed eksemplene, sjeldent går etter å treffe en spesifikk grunnleggende øltype. Juleøl hvor f.eks. appelsinskall inngår hører til i øltypen krydret øl.
Aroma: Ølet skal følge den grunnleggende øltypen. Den eller de valgte tilsetninger skal bemerkes, men samtidig være i harmoni med ølet. Merk at forskellige tilsetninger kan være mer eller mindre markante i deres karakter.
Farge/utseende: Farge og skum skal følge den grunnleggende øltype, men den valgte tilsetning kan avspeiles.
Smak: Ølet skal følge den grunnleggende øltype. Den eller de valgte tilsetninger skal bemerkes, men samtidig være i harmoni med ølet. Merk at forskjellige tilsetninger kan være mer eller mindre markante i deres karakter.
Kropp: Kropp og karbonering skal følge den grunnleggende øltype.
Eksempler: Mikkeller Beer Geek Brunch (Imperial stout med kaffe), Fraoch Heather Ale (Engelsk pale ale med lyng), Youngs Double Chocolate Stout (Sweet stout med sjokolade), Svaneke Choko Stout (Sweet stout med sjokolade og vanilje).
 
Dette har jeg naturligvis lest, men en erfaring fra en konkurranse hvor vi hadde med en porter tilsatt chili som ble påmeldt i klasse 13B var at dommerne beskrev ølen "veldig god" men ga den svært lav score iht til klasse. Det har ikke lyktes meg å få forklaringen på dette og vi ble veldig usikre på hvordan man egentlig skal melde på en slik type øl.
 
Dette har jeg naturligvis lest, men en erfaring fra en konkurranse hvor vi hadde med en porter tilsatt chili som ble påmeldt i klasse 13B var at dommerne beskrev ølen "veldig god" men ga den svært lav score iht til klasse. Det har ikke lyktes meg å få forklaringen på dette og vi ble veldig usikre på hvordan man egentlig skal melde på en slik type øl.

Det hørtes merkelig ut. Du burde fått en forklaring av dommere. 13E virker som den åpenlyse kanditaten for det ølet du beskriver. Det står jo også til og med i beskrivelsen (kaffe).
 
Hmm Chili er i og for seg en grønnsak vel (og forsåvidt krydder), kan det være grunnen? Det er jo forskjell på grønnsak og kaffe under den @Miguel siterer over, slik jeg tolker det.
 
Kjekt med slike klasser.... for dem som liker å kopiere andres øl. Jeg for min del savner konkurranser og evt. klasser med mer romslige kriterier som tar hensyn til at godt øl ikke behøver å falle innenfor et sett av predefinerte klasser for nettopp å være et godt øl.
 
Flere deltar på PF og andre Publikumsfavoritter med flasker. Brygger du 10L batcher, brygger du bare to batcher for å delta
 
Ser den muligheten, men det krever mye av et enkeltmannsbryggeri, både under brygging, transport og servering.
 
Ser den muligheten, men det krever mye av et enkeltmannsbryggeri, både under brygging, transport og servering.
Det krever vel stort sett at du brygger godt øl. Litt av sjarmen med småbatchbrygging er at det tar lite tid. Du rekker trolig to batcher på den tiden vi bruker på en. Transport av to kasser øl + en flaskeåpner eller to tror jeg du klarer. Hvis du blir så sliten i armene av å bære kassene at du ikke klarer å jekke opp flaskene, kan du oppgradere en ølglad kompis til medbrygger - da er det enklere å få smakt på de andre ølene også. Servering fra flaske er ganske enkelt. Mange plundrer med servering fra fat. Slutt å syt og meld deg på første PF! :)
 
Ønsket ditt var opprinnelig at du ønsket åpne(re) konkurranser hvor det er enkelt for deg å delta.

Utfordringen med slike konkurranser, er at det vil 'kreve' mye av arrangøren og dommerne, samt at vi som arrangerer dagens arrangement er fornøyd med å ha klassekonkurranser (flaske), og publikumskonkurranser (19L - fat/flaske)
Som leder i Norbrygg Oslo kan jeg forsikre deg om at vi ikke kommer til å arrangere et 'åpent' arrangement annet enn smakekvelder for våre medlemmer hvor vi selvsagt kan ha uhøytidelige kåringer.

MEN...
Vi støtter DEG dersom du som Norbrygg-medlem ønsker å arrangere et slikt arrangement. Vi vil bistå med å skaffe dommere, skape blest om arrangementet m.m.
Alle arrangementer blir dratt i gang av enkeltindivider. Dette gjelder både Norbrygg arrangementene og arrangementer som Oslomesterskapet i ølbrygging (Bård) og IKT NM (Anders)
Jeg oppfordrer både deg og alle andre til å dra i gang lokale/nasjonale arrangementer, så skal vi som organisasjon bistå dere på lik linje med hvordan vi støtter de ovenfor nevnte arrangementene.

For å sitere JFK 'Ask not what Norbrygg can do for You - tell us what You can do for Your fellow brewers'
 
Takk for alle svar. Det er ihvertfall oppklarende. :)

Jeg skjønner egentlig ikke at det krever mer av dommerne og arrangørene å ha en åpen eller åpnere flaskekonkurranse. Det er mulig at det ville blitt en litt for stor pågang, kanskje?

Ut over det, så vil jeg vel si til dem som synes jeg syter at det ofte med utgangspunkt i at man fremmer et behov at det oppstår forbedringer. Jeg kan fint leve med dagens situasjon også. :)

Og misforstå meg rett: Kudos til alle som arrangerer konkurranser, seminarer og andre sosiale treff for oss som brygger. Det er ikke så ofte jeg som familiemann i full jobb har tid til å delta, men de gangene jeg får det til, så er det alltid hyggelig. :)
 
Jeg kan jo legge til det klassiske, åpenbare argumentet også: Dersom det skulle være en åpen flaskekonkurranse utenfor typeriktighet, hvordan skulle dommerne da bedømme de forskjellige ølene mot hverandre? Personlig preferanse kan fungere på sitt vis ved store PF-konkurranser, men det blir håpløst om det skulle være er 2-3 dommeres personlige smak som skulle avgjøre, for eksempel.
 
Jeg kan jo legge til det klassiske, åpenbare argumentet også: Dersom det skulle være en åpen flaskekonkurranse utenfor typeriktighet, hvordan skulle dommerne da bedømme de forskjellige ølene mot hverandre? Personlig preferanse kan fungere på sitt vis ved store PF-konkurranser, men det blir håpløst om det skulle være er 2-3 dommeres personlige preferanse for øl som skulle avgjøre, for eksempel.
 
Det var en lignende diskusjon noen år tilbake etter at IKT-NM hadde en konkurranse hvor det ikke var typedefinisjoner.

Fra gustavfs innlegg og utover er det litt småprat fra et par av de utskremte dommerne, som forhåpentligvis synliggjør noen av utfordringene med dømming uten stildefinisjoner.
 
Tilbake
Topp