Hvilken klasse i bryggekonkurranse?

edit: *grumle* *mumle* Dobbeltpost, og så får jeg ikke slettet dette innlegget. makan.
 
Sist redigert:
Jau, forumet har vært veldig uforutsigbart i det siste.

Når vi først er inne på temaet ølklasser; Hvis jeg brygger en bringebær IPA, vil denne regnes i klasse som IPA eller 13A som fruktøl?
 
@pernod Takk for lenken. Jeg må vel si meg enig med Gahr her:
https://forum.norbrygg.no/threads/dommerskjema-dekstriner.24420/#post-246418

Det er også tydelig ut fra dommernes uttalelser i tråden at forventningene som knyttes til øltype er viktige for dem. Jeg for min del ville ikke ha problem med å kose meg med et velbrygget øl som ligger mellom en IPA og en APA i stil, og dette er jo nettopp kjernen i det jeg sier. Jeg får følelsen av at dømmingen i typebestemte konkurranser handler mer om å trekke ned et øl i forhold til avvik fra et forventet ideal enn det å kjenne på ølets egne egenskaper. Her ligger også mye av grunnen til at jeg brygger selv: Det handler ikke om å spare penger på å brygge øl jeg kunne kjøpt kommersielt. For meg handler det tvert imot om å brygge øl som ikke finnes og idealet er å treffe velsmakende øl som ingen har tilbudt for salg ennå. De kan godt ligne annet øl, men avviket er det som gjør det verdt å brygge det selv. Da blir det også feil å delta i konkurranser med et øl, bare for å bli trukket i poeng for det som er hele grunnen til at ølet ble brygget.
 
Jeg leverte inn et øl til NM her som et Brown ale. Fikk hyggelige tilbakemeldinger, men trekk for avvik fra typestandard. Jeg brygga en ny versjon nå hvor jeg justerte oppskrifta for etter tilbakemeldingene. Det blei nok et mer typeriktig øl, men ikke like godt. Hvilket kommer jeg til å fortsette å brygge? Selvsagt det beste. :)

Men tilbakemeldingene fra dommerne var uansett gode og verdifulle, så jeg angrer ikke et øyeblikk på at jeg leverte inn. Så får heller tilbakemeldingene på typestandard være noe jeg velger å ikke forholde meg til.
 
@pernod Takk for lenken. Jeg må vel si meg enig med Gahr her:
https://forum.norbrygg.no/threads/dommerskjema-dekstriner.24420/#post-246418

Det er også tydelig ut fra dommernes uttalelser i tråden at forventningene som knyttes til øltype er viktige for dem. Jeg for min del ville ikke ha problem med å kose meg med et velbrygget øl som ligger mellom en IPA og en APA i stil, og dette er jo nettopp kjernen i det jeg sier. Jeg får følelsen av at dømmingen i typebestemte konkurranser handler mer om å trekke ned et øl i forhold til avvik fra et forventet ideal enn det å kjenne på ølets egne egenskaper. Her ligger også mye av grunnen til at jeg brygger selv: Det handler ikke om å spare penger på å brygge øl jeg kunne kjøpt kommersielt. For meg handler det tvert imot om å brygge øl som ikke finnes og idealet er å treffe velsmakende øl som ingen har tilbudt for salg ennå. De kan godt ligne annet øl, men avviket er det som gjør det verdt å brygge det selv. Da blir det også feil å delta i konkurranser med et øl, bare for å bli trukket i poeng for det som er hele grunnen til at ølet ble brygget.

Det du sier om å trekke ned ifht et forventet ideal er korrekt. Referansene er det de er, referanser, og blir et øl som skal bedømmes i den klassen trukket for poeng. Du kan si de begynner på 50 poeng, og så får man trekk for feil ifht typiske referanser, av hva som er forventet av ølet. Det er ikke slik at ølet begynner på 0 og opparbeider seg poeng. Dette siste ville kanskje vært mer logisk i en åpen-klasse-setting, da det ikke er noen referanser (bortsett fra godt øl generelt).

Hvis man vil konkurrere i typebestemt-konkurranse så er det slik det funker. Men hvis man bare vil brygge øl så er det din egen dom som er den som gjelder, ølet er like godt for deg, selv om det ikke er en dommer som dømmer det ihht en typebetegnelse. Men hvis du vil ha dommer-tilbakemeldinger så er det jo mulig å sende inn til smaking. Med en beskrivelse av hva du er ute etter, men da blir det gjerne subjektivt fra dommeren sin side. Kanskje det er for bittert, for en dommer som ikke er så glad i bitre øl, f.eks. Men den muligheten tror jeg er veldig fin å ha hvis man er usikker på et øl selv, at det f.eks kan være noe "effent" med det, men da er det mer for å få hjelp, enn å få det bedømt.
 
Tilbake
Topp