Brygging med kveik - erfaringer?

Ebbegården reagerer voldsomt med bitterstoffene i humlen av grunner jeg ikke kan forklare deg. Men det er den kveiken vi sier du ikke skal brygge IPA/apa med. Hadde du brukt en annen humle hadde det mest sannsynlig gått helt fint. Satt sist en IPA med Wollsæter som ble kjempefin. Og gjærer Birger Eriksen med Lidakveiken nå som virker veldig lovende.

Ok, får vurdere å gi kveiken en sjanse til!
For oss uten fjesbok, er det noen kveiker som utmerker seg når det skal brygges APA/IPA-inspirerte øl?
 
Ok, får vurdere å gi kveiken en sjanse til!
For oss uten fjesbok, er det noen kveiker som utmerker seg når det skal brygges APA/IPA-inspirerte øl?

Vossakveikene Gjernes og Rivenes er populære. Jeg har brukt Wollsæter. Mener at Ego har en råøl/neipa som heter horizon eller noe som har kveik fra Hornindal. Den har jeg fått på polet. Voss bryggeri har og et par apa aktige på polet. Og så kommer det en pen slump med kveikøl i polslippet 5 mai [emoji1417]
 
En av utfordringene med Gjernes-kveik og IPA er at det går så fort. Jeg kjørte en split batch med US-05 og Gjernes-kveik på samme Red IPA og fikk da oksydering på kveik-varianten. Jeg tror det kommer av at kveiken er helt ferdig med jobben når tørrhumlen kommer i og at det tilførte oksygenet ikke blir med i noen gjæringsprosess og heller oksyderer ølet. Det er ikke umulig å få til dette, men tørrhumling er etter min erfaring vanskeligere å få til med kveik.

Jeg har likevel ikke gitt opp og vil forsøke en variant der jeg pitcher gjær og tørrhumle omtrent samtidig.
 
En av utfordringene med Gjernes-kveik og IPA er at det går så fort. Jeg kjørte en split batch med US-05 og Gjernes-kveik på samme Red IPA og fikk da oksydering på kveik-varianten. Jeg tror det kommer av at kveiken er helt ferdig med jobben når tørrhumlen kommer i og at det tilførte oksygenet ikke blir med i noen gjæringsprosess og heller oksyderer ølet. Det er ikke umulig å få til dette, men tørrhumling er etter min erfaring vanskeligere å få til med kveik.

Jeg har likevel ikke gitt opp og vil forsøke en variant der jeg pitcher gjær og tørrhumle omtrent samtidig.

Gjernes bruker vel ca 4 dager. Tørrhumle dag 2?
 
I går NASA-pressekonferansen, og nå dette? Jeg går og børster støv av David Bowie-samlinga.
Er litt vill og gal i dag - tok en smaksprøve - lever ennå. Smakte faktisk godt!

Apropos Bowie - kommer det ikke et øl / en etikett fra hoinnbryggeriet inspirert av det legendariske albumcoveret?
 
Har en IPA-aktig greie med mandarina-humle og Gjernes-kveik. Mesket på 65 grader, har gått fra 1.059 til 1.027 på 24 timer. Hvor langt ned kan jeg forvente at denne vil gå? 1.010?
 
Har en IPA-aktig greie med mandarina-humle og Gjernes-kveik. Mesket på 65 grader, har gått fra 1.059 til 1.027 på 24 timer. Hvor langt ned kan jeg forvente at denne vil gå? 1.010?
Hadde en lignende sak med Gjernes kveik gikk fra OG 1.056 til FG 1.010 på 3 dager og stoppet der. gjæret på 33 grader.
 
Heh. 1.014 etter 48 timer på 33 grader. Startet på 1.059. Tørrhumlet på 48 timer, så da tapper jeg på fat etter 72 tenker jeg. Gjerneskveiken er et beist.
 
Tilbake
Topp