Bygge karboneringstank av varmtvannsbereder

Tenkte jeg bare ville søke tips og råd i forhold til min fremtidige plan. Jeg har da brygga øl i mange år nå, og kanskje jeg starter opp bryggeri i fremtiden hvis det blir til det. Men nå i første omgang brygger jeg kun til meg selv og venner som er på besøk. Men jeg begynner å bli litt lei av bunngrums og forsiktig håndtering og helling fra flaskene, så jeg har skaffa meg en rustfri varmtvannsbereder av størrelse 80/100 liter sånn ca, og sitter å tenker og planlegger hvordan jeg kan bygge om denne sånn at jeg kan karbonere ølet med ettergjæringsmetoden for så å kjøle ned tanken og tappe på flasker før kjapp korking. Er det noen som har prøvd på dette?

Jeg lurer jo litt på hvor mye trykk en slik tåler, og er dette faktisk gjennomførbart? Har også tenkt på hvor mye trykk gjæring faktisk kan oppnå, for jeg har absolutt ikke tenkt å sprenge meg selv eller huset i fillebiter.... Så hvis jeg skal gjennomføre dette prosjektet, skal det bygges solid trykksikkert, bombesikkert med et annet ord. hehe... Setter mye pris på erfaringer, linker, info, ja hva som helst for å sette meg dypere inn i dette. Jeg har mye erfaring med sveising av all slags typer material og føler jeg har teknisk nok innsikt til å bygge hva jeg enn ønsker.

Overtrykksventil, påfyllings-lokk, eller fylle på ølet i samme ventil som avtappnings-kranen skal være, alt dette må planlegges nøyaktig og mest mulig sikkert og korrekt. Skal jeg sveise noe, eller kun borre og gjenge opp nødvendige hull. Eller tanken har jo et eller to rør allerede, så bruke dette eller disse på en fornuftig måte. Må også ha noen fester sånn at den står stabilt, enten sveise på noen bein eller kanskje bedre med et stativ den passer i. Vil ikke lage svakheter i tanken på noen som helst måte. Tenker å bruke et tomt kjøleskap som er stort nok til å romme tanken noen dager før tapping. Vil enkelte tappe-ventiler være bedre egna enn andre i forhold til skumproduksjon i tappeprossessen?
 
@TazzaT har vel noe slikt.
Litt er skrevet om det men hva tråd(ene) heter vet jeg ikke.
Søk og se hva du finner.
Sjekk skiltet på berederen din. Tror de tåler min 10 bar. Umodifisert.
 
Hmm, er visst ingen skilt på denne, men nå tok jeg et nøyaktig mål, den er 1m høy, 50cm i diameter, noe som etter min utregning blir 200 liter... Ja 10 bar vil jeg tro den tåler, men har ikke funnet noe kilde på hvor stort trykk gjæring kan oppnå maksimalt. La oss si jeg "mister" et par kilo ekstra sukker oppi til ettergjæringen, ved hvilket trykk stopper trykkproduksjonen?
 
Hmm, er visst ingen skilt på denne, men nå tok jeg et nøyaktig mål, den er 1m høy, 50cm i diameter, noe som etter min utregning blir 200 liter... Ja 10 bar vil jeg tro den tåler, men har ikke funnet noe kilde på hvor stort trykk gjæring kan oppnå maksimalt. La oss si jeg "mister" et par kilo ekstra sukker oppi til ettergjæringen, ved hvilket trykk stopper trykkproduksjonen?

Du må bruke en spundventil.
 
Ja spundventil er det samme som overtrykks sikkerhetsventil forstår jeg..? Starter jeg opp på dette prosjektet skal jeg ha alt av nødvendige ventiler og trykksmålere for å få det gjort riktig. Leste litt på et engelsk forum at jeg muligens må ha co2 tilkobla ved tapping uansett, for å holde stabilt trykk i tanken for å ikke virvle opp gjæren i bunn. Men jeg har fortsatt ikke funnet ut ved hvilket trykk gjær stopper opp, eller hva det maksimalt kan gi... Men ved flasking har jeg forstått skal prøve å kjøles ned til ca 3 grader for minst mulig skum, og ha et trykk på en plass mellom 0,2 til 2 bar, alt etter hvilken temperatur?

https://discussions.probrewer.com/showthread.php?2965-Pressure-limit-for-fermentation
 
Sist redigert:
Har egentlig en lignende løsning, men basert på lagertanker for bar bruk. Disse har et lokk, samme prinsipp som Cornelius fat. Bygd for bruk av innerpose. Har snudd det opp ned, sveisa inn en liten kon med Tri-clamp i bunn. Tapperøret kobles på denne, og har innsveisa et rør som går noen cm opp i tanken for å unngå bunnfall. På lokket i toppen står manometer, sikkerhetsventil og tilkobling for CO2.
Har bygd mye greier av vv tanker, og planlegger noe lignende som du for å øke lagerkapasitet. Ville absolutt laga skikkelig inspeksjonsluke. Ellers får du seriøse utfordringer med reingjøring. Avtapping på vv tankene er f.eks vanligvis ikke helt i bunnen.
 
Takk for svar Lars. Skal komme tilbake til dette her når jeg får mer tid etterhvert. Gidder ikke bygge noe som ikke kan rengjøres nei...
 
Tilbake
Topp