"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Einerlåg kan nok ikke erstatte humle direkte.
Samme blir det klart ikke. Det rapporteres dog om at einerlog bidrar med en bitterhet til ølet. Leste meg litt opp igjen på Garshols blogg, og ser at sjølvasten bruker noe humle, Saaz. Altså, at gjernes bruker det. Men ikke mer enn 0,6 g/liter, tilsvarende ca 16 gram på 25 liters batch. Så det er begrenset hvor mye bitterhet det blir utav det. Resten kommer fra einerlogen. I tillegg er forsåvidt min erfaring med Gjerneskveiken at den framhever bitterheten en del.
 
Sitter her og grubler på en Rye Pale Ale evt Rye APA. Ser for meg gristen:

5kg Maris Otter
1kg Pale Rye Malt
0,5kg Hvetemalt

Høres det ok ut eller jeg for tung på rugen?
 
Må vel prøve å brygge en NEIPA, jeg også. Inspirasjon fra denne: https://beerandbrewing.com/unlock-the-secrets-of-new-england-style-ipas/ m. oppskrift: https://beerandbrewing.com/weldwerks-brewing-co-juicy-bits-new-england-style-ipa/

OG 1.057, FG 1.011, ABV 6%. Meske på 65 + 72. Batch sparge, 80% effektivitet, 80% utgjæring.

Malt til 24 liter
5,0 kg Maris Otter
0,5 kg hvetemalt
0,5 kg havregryn
0,4 kg Carapils
Humle
20 gr CTZ (15%) @ 60 (gir 25 IBU)
50 gr Citra (13%) @ WP
50 gr Idaho (13%) @ WP
50 gr Athanum (3%) @ WP
20 gr Citra (13%) tørrh. i 8 dager (tilsettes når SG er nede mot 1.020)
20 gr Idaho (13%) tørrh. i 8 dager
20 gr Athanum (3%) tørrh. i 8 dager
30 gr Citra (13%) tørrh. i 4 dager
30 gr Idaho (13%) tørrh. i 4 dager
30 gr Athanum (3%) tørrh. i 4 dager
Gjær
Wyeast 1318 og WLP 013 (Arbeidsuhell, men skitt:p. Skulle egentlig vært bare 1318)

Dere humlehoder som har gjort sånt før: Ser dette greit ut? Det er egentlig mengden humle og humetypene jeg lurer på litt på - og på hva IBU vil bli. Og på hvordan jeg skal tilsette under WP. Hvis noen gidder å sjekke beskrivelsen i den oppskriften jeg lenker til over her: Ser det greit ut? Jeg synes den siste tilsetningen ser rar ut. Betyr det å hive i humla og så starte neskjølingen direkte?
 
Sist redigert:
Pale Ale eller apa?

OG 1.052
FG 1.009
ABV 5.7%

Mesk: 67/60min
75/10min
Kok: 60min

3.0kg Pale ale
2.5kg Munich Light

20g Magnum 60min
25g Cascade 15min
25g Citra 5min

25g Citra 7dager tørrhumling

US-05


Grainfather og prøver meg på egen oppskrift. Fargen ser lovende ut ihvertfall..

Noen som har noen synspunkter?
 
Jeg ville kalt det en APA. Kanskje aller mest på grunn av de amerikanske humlene og US-05.
 
Sist redigert:
Skal brygge ein wit til eit bryllaup, satser på en som dei fleste kan like.
Nokon synspunkt?

27L

Vitals
Original Gravity: 1.051
Final Gravity: 1.009
IBU (Tinseth): 12
Color: 7.5 EBC

Mash
Temperature — 65 °C — 60 min

Malts (6.87 kg)
3.44 kg — Simpsons Finest Lager malt — Grain — 3 EBC - 50.07%
2.36 kg — Castle Malting Chateau Wheat Blanc — Grain — 4.5 EBC - 34.35%
1.07 kg — Wheat Torrified — Grain — 3.3 EBC - 15.57%

Hops (60 g)
20 g — Hallertauer Mittelfrueh 4.5% — Boil — 60 min
40 g — East Kent Goldings (EKG) 5% — Boil — 5 min

Miscs
30 g — Coriander Seed — Boil — 5 min
3 g — Kamomille — Boil — 5 min
50 g — Orange Peel, Sweet — Boil — 5 min

Yeast
1 pkg — White Labs WLP400 Belgian Wit Ale
1.5 L starter — 150 g DME

Fermentation
Primary — 20 °C — 14 days
 
Prøver meg på en litt uvanlig stout, som egentlig var en Schwartsbier. Men jeg bytter humle og gjær, og tror det blir brukbart. OG 1.050, FG 1.012, IBU 43. 3:1 sulfat og klorid. Meske på 66 + 72.
Malt til 24 liter

2.00 kg pilsnermalt
2.00 kg wienermalt
1.00 kg mørkt münchnermalt
0,30 kg Carafa Special II
0,20 kg Carabohemian 195 EBC
0,20 kg pale choko
0,05 kg røstet bygg
Humle
40 gr Target @ 60
Gjær
wyeast1318/wlp013
 
Prøver meg på en litt uvanlig stout, som egentlig var en Schwartsbier. Men jeg bytter humle og gjær, og tror det blir brukbart. OG 1.050, FG 1.012, IBU 43. 3:1 sulfat og klorid. Meske på 66 + 72.
Malt til 24 liter
2.00 kg pilsnermalt
2.00 kg wienermalt
1.00 kg mørkt münchnermalt
0,30 kg Carafa Special II
0,20 kg Carabohemian 195 EBC
0,20 kg pale choko
0,05 kg røstet bygg
Humle
40 gr Target @ 60
Gjær
wyeast1318/wlp013
Ser godt ut. Sikker på at du ikke skal gå for 028? Men 013 blir sikkert bra. Gjære litt kaldt?
 
Ser godt ut. Sikker på at du ikke skal gå for 028? Men 013 blir sikkert bra. Gjære litt kaldt?

Gjæren er faktisk en blanding av 1318 og 013. Dette blir det fjerde brygget mitt med den blandingen, som ble til ved et uhell. Ingen av dem er ferdig karbonert, så jeg er ikke helt sikker, men den ser ut til å fungere godt - og jeg tror det smaker godt, også. Så den skal jeg nok holde gående. Ellers har jeg wlp004 Irish Ale i skapet - men den passer bedre til en Guinness-type dry stout, som jeg også skal brygge. 028 hadde helt klart vært et fornuftig alternativ; det er en flott gjær. Men jeg har ikke hatt den i huset på ei stund nå.

Tenker å starte lavt (=17 grader), men den skal få stige relativt fort opp til 20-21 grader. Så dette blir ikke en veldig tørr tørr staut, for å si det sånn - mesker på 66, også. Men den blir tørr nok, tenker jeg. Det finnes jo andre typer irsk stout enn Guinness, som Beamish og Murphy's.

Nå veit jeg ikke helt hva denne blir. Men jeg vil gjerne prøve ut denne basismaltkombinasjonen. Ideen er at den blir rundere og med litt mer maltsødme enn med Maris Otter, som jeg ellers villle brukt.
 
Gjæren er faktisk en blanding av 1318 og 013. Dette blir det fjerde brygget mitt med den blandingen, som ble til ved et uhell. Ingen av dem er ferdig karbonert, så jeg er ikke helt sikker, men den ser ut til å fungere godt - og jeg tror det smaker godt, også. Så den skal jeg nok holde gående. Ellers har jeg wlp004 Irish Ale i skapet - men den passer bedre til en Guinness-type dry stout, som jeg også skal brygge. 028 hadde helt klart vært et fornuftig alternativ; det er en flott gjær. Men jeg har ikke hatt den i huset på ei stund nå.

Tenker å starte lavt (=17 grader), men den skal få stige relativt fort opp til 20-21 grader. Så dette blir ikke en veldig tørr tørr staut, for å si det sånn - mesker på 66, også. Men den blir tørr nok, tenker jeg. Det finnes jo andre typer irsk stout enn Guinness, som Beamish og Murphy's.

Nå veit jeg ikke helt hva denne blir. Men jeg vil gjerne prøve ut denne basismaltkombinasjonen. Ideen er at den blir rundere og med litt mer maltsødme enn med Maris Otter, som jeg ellers villle brukt.
Jeg fikk jo aldri veldig mye erfaring med 1318, og nå tror jeg nok jeg gir den opp og går tilbake til 013, men jeg syns den kunne bli litt ueffent fruktig. Det ville jeg kanskje ikke ønska meg i en staut. Malten din ser veldig bra ut, da.
 
Gjæren er faktisk en blanding av 1318 og 013. Dette blir det fjerde brygget mitt med den blandingen, som ble til ved et uhell. Ingen av dem er ferdig karbonert, så jeg er ikke helt sikker, men den ser ut til å fungere godt - og jeg tror det smaker godt, også. Så den skal jeg nok holde gående. Ellers har jeg wlp004 Irish Ale i skapet - men den passer bedre til en Guinness-type dry stout, som jeg også skal brygge. 028 hadde helt klart vært et fornuftig alternativ; det er en flott gjær. Men jeg har ikke hatt den i huset på ei stund nå.

Tenker å starte lavt (=17 grader), men den skal få stige relativt fort opp til 20-21 grader. Så dette blir ikke en veldig tørr tørr staut, for å si det sånn - mesker på 66, også. Men den blir tørr nok, tenker jeg. Det finnes jo andre typer irsk stout enn Guinness, som Beamish og Murphy's.

Nå veit jeg ikke helt hva denne blir. Men jeg vil gjerne prøve ut denne basismaltkombinasjonen. Ideen er at den blir rundere og med litt mer maltsødme enn med Maris Otter, som jeg ellers villle brukt.
Jeg fikk jo aldri veldig mye erfaring med 1318, og nå tror jeg nok jeg gir den opp og går tilbake til 013, men jeg syns den kunne bli litt ueffent fruktig. Det ville jeg kanskje ikke ønska meg i en staut. Malten din ser veldig bra ut, da. Og blanda med 013 har du kanskje frukta under kontroll. :)

Tja, når denne dobbeltposten først har blitt utvida, hva med å bruke Maris oter istedenfor pilsneren, og så beholde resten som det er? Jeg liker ihvertfall godt Maris oter i kombo med wienermalt og münchnermalt.
 
Jeg fikk jo aldri veldig mye erfaring med 1318, og nå tror jeg nok jeg gir den opp og går tilbake til 013, men jeg syns den kunne bli litt ueffent fruktig. Det ville jeg kanskje ikke ønska meg i en staut. Malten din ser veldig bra ut, da. Og blanda med 013 har du kanskje frukta under kontroll. :)

Tja, når denne dobbeltposten først har blitt utvida, hva med å bruke Maris oter istedenfor pilsneren, og så beholde resten som det er? Jeg liker ihvertfall godt Maris oter i kombo med wienermalt og münchnermalt.

Jeg har kombinert MO og Wienermalt i en bitter (tror jeg det var), og det var ikke så dumt det. Kan overveies, ja:).

Jeg har ikke merka meg noe ubehagelig fruktighet fra 1318. Det skal sies at jeg vel har gjæra den relativt lavt, så kanskje får jeg meg noen overraskelser nå. Det ene ølet jeg nettopp har tappa opp med 1318/013-blandinga, er en golden ale som vel ikke blei gjæra så veldig lavt. Så der bør jeg merke det godt når den er klar til å drikkes. Men 013 sørger for å gjære litt lenger ned, og bidrar vel med noe "tørrere" smaker, om det kan sies sånn.
 
Jeg har kombinert MO og Wienermalt i en bitter (tror jeg det var), og det var ikke så dumt det. Kan overveies, ja:).

Jeg har ikke merka meg noe ubehagelig fruktighet fra 1318. Det skal sies at jeg vel har gjæra den relativt lavt, så kanskje får jeg meg noen overraskelser nå. Det ene ølet jeg nettopp har tappa opp med 1318/013-blandinga, er en golden ale som vel ikke blei gjæra så veldig lavt. Så der bør jeg merke det godt når den er klar til å drikkes. Men 013 sørger for å gjære litt lenger ned, og bidrar vel med noe "tørrere" smaker, om det kan sies sånn.
013 har jo vært min husgjær til engelske øl sammen med 028 en stund. Jeg testa 1318 etter at du skrøyt av den, men vi blei ikke helt venner. Nå skal det sies at med 013 på fast plass skulle det mye til å spille seg inn på laget. Det blir spennende å høre hva du syns om 1318 gjæra litt varmere. Jeg testa den i en bitter, gjæra lavt, og syntes jeg fikk for lite gjærpreg, så jeg dro opp temperaturen til 22 grader for flaskegjæringa (på vørter), og: Hallo, fruktfat!
 
rukt
013 har jo vært min husgjær til engelske øl sammen med 028 en stund. Jeg testa 1318 etter at du skrøyt av den, men vi blei ikke helt venner. Nå skal det sies at med 013 på fast plass skulle det mye til å spille seg inn på laget. Det blir spennende å høre hva du syns om 1318 gjæra litt varmere. Jeg testa den i en bitter, gjæra lavt, og syntes jeg fikk for lite gjærpreg, så jeg dro opp temperaturen til 22 grader for flaskegjæringa (på vørter), og: Hallo, fruktfat!

Fruktfatet har nok også blitt et fruktfat fordi du har alkohol i ølet fra før av. Dette spørs sikkert på forskjellige gjærstammer, min erfaring med dette er nok begrenset til Weizen-stammer, men "lovene" er sanne uansett hvilken gjær du bruker, forskjellen blir mengden frukt på fatet.
 
013 har jo vært min husgjær til engelske øl sammen med 028 en stund. Jeg testa 1318 etter at du skrøyt av den, men vi blei ikke helt venner. Nå skal det sies at med 013 på fast plass skulle det mye til å spille seg inn på laget. Det blir spennende å høre hva du syns om 1318 gjæra litt varmere. Jeg testa den i en bitter, gjæra lavt, og syntes jeg fikk for lite gjærpreg, så jeg dro opp temperaturen til 22 grader for flaskegjæringa (på vørter), og: Hallo, fruktfat!

Betyr det at du kjente tydelige noter av pære, roser, banan, tyggegummi etc.?

Om jeg ikke har misforstått mekanismene, så er det produksjonen av høyere alkoholer ("fusel"), som gjæren så videre omdanner til estere, som stimuleres av høyere temperatur. De høyere alkoholene produseres tidlig i gjæringsforløpet. Men nå hadde jo du gjæret lavt, og skulle ikke ha så mye fusel, og uansett ville vel prosessen allerede gått videre og gitt deg estere før flaskingen.

Så da må det ha blitt produsert så mye fusel under gjæringen av sukkeret i vørteren du tilsatte, at det har gitt nok råstoff til estere. Det der er noe jeg har lurt litt på, siden jeg har opplevd å få fusel/løsemiddel-smak i øl etter karboneringa som jeg ikke var i stand til å kjenne før karboneringa.

Nå bør en sånn effekt manifestere seg sterkt i de ølene jeg har tappet opp de siste dagene, siden de har stått til karbonering i stua her nå i sommervarmen. Jeg har riktignok flyttet dem ned i kjøligere regioner nå, men det der var en tankeløshet jeg allerede har rukket å tenke at jeg kanskje skal få svi for, ja. Egentlig et spennende "eksperiment", men ... .

Fra Yeast: "Will the small refermentation in the bottle contribute flavor? Generally not, especially if you use the same strain that fermented the beer. ... However, anytime yeast ferment, they will produce some esters and fusel alcohols, so the amount of carbonation, the type of beer, and the strain used determines if the drinker will perceive those refermentation compounds or not." (s.117)

Så kanskje?
 
Sist redigert:
Betyr det at du kjente tydelige noter av pære, roser, banan, tyggegummi etc.?

Om jeg ikke har misforstått mekanismene, så er det produksjonen av høyere alkoholer ("fusel"), som gjæren så videre omdanner til estere, som stimuleres av høyere temperatur. De høyere alkoholene produseres tidlig i gjæringsforløpet. Men nå hadde jo du gjæret lavt, og skulle ikke ha så mye fusel, og uansett ville vel prosessen allerede gått videre og gitt deg estere før flaskingen.

Så da må det ha blitt produsert så mye fusel under gjæringen av sukkeret i vørteren du tilsatte, at det har gitt nok råstoff til estere. Det der er noe jeg har lurt litt på, siden jeg har opplevd å få fusel/løsemiddel-smak i øl etter karboneringa som jeg ikke var i stand til å kjenne før karboneringa.

Nå bør en sånn effekt manifestere seg sterkt i de ølene jeg har tappet opp de siste dagene, siden de har stått til karbonering i stua her nå i sommervarmen. Jeg har riktignok flyttet dem ned i kjøligere regioner nå, men det der var en tankeløshet jeg allerede har rukket å tenke at jeg kanskje skal få svi for, ja. Egentlig et spennende "eksperiment", men ... .

Fra Yeast: "Will the small refermentation in the bottle contribute flavor? Generally not, especially if you use the same strain that fermented the beer. ... However, anytime yeast ferment, they will produce some esters and fusel alcohols, so the amount of carbonation, the type of beer, and the strain used determines if the drinker will perceive those refermentation compounds or not." (s.117)

Så kanskje?
Ja, det var markant både i lukt og smak. Særlig den tyggegummikomponenten likte jeg dårlig. Så akkurat igjennom dommerskjemaene fra NM, og dette blei behørig sabla ned for akkurat de tinga der. Kommentarene til forbedringer går på å skaffe seg kontroll på gjæringstemperatur, og det er jo litt morsomt, for det var jo dessverre det jeg hadde. :p Men som nevnt, dette var et øl som i utgangspunktet var så reint at det var litt kjedelig.

Det blir spennende å høre hvordan det går med de du har hatt i stua. Gjærstamme er nok viktig her, for jeg gjorde akkurat det samme med en brun øl på 028 samtidig som jeg ødela bitteren på 1318, og den fikk ingen tilsvarende effekt (heldigvis) og blei et nydelig øl.

Det er nok ikke umulig at det @Miguel sier om tilstedeværelse av alkohol stemmer, men det er nok også avhengig av gjærstamme.
 
Tilbake
Topp