Bestmalz Acidulated, hvor "sur"?

YngveKL

Norbrygg-medlem
Ser i databladet at syreinnholdet er angitt til min 40% - max 50%... av hva da? Har lest at denne type malt har typisk 2-3% syre... Blir jo helt mongo å legge inn eks. 45% i excelarket EZ_water_calculator... :confused:
 
Ser i databladet at syreinnholdet er angitt til min 40% - max 50%... av hva da? Har lest at denne type malt har typisk 2-3% syre... Blir jo helt mongo å legge inn eks. 45% i excelarket EZ_water_calculator... :confused:

Weyrmann oppgir vel at 1% syremalt i oppskriften senker pH i mesken med 0,1. Det stemmer noenlunde med mine erfaringer med Bestmalz' tilsvarende produkt.

Men det hjelper deg vel ikke når du skal legge inn data i regnearket:(.
 
Nei stussa litt når jeg leste databladet... men den tommelfingerregelen du gav er jo egentlig helt grei den :)
 
Nei stussa litt når jeg leste databladet... men den tommelfingerregelen du gav er jo egentlig helt grei den :)

Fant en kilde, så du veit at det ikke er tatt ut av lufta:

"Weyermann® Acidulated Malt is perfect to adjust the pH level in mash or wort. There is a simple formula to calculate the dosage of Acidulated Malt: You have to use 1% of Acidulated malt to reduce the pH by 0.1. (Example: 3% Acidulated malt reduce the pH leve in mash by 0.3).

The exact effect depends of course on the special conditions in the mash or wort (buffering capacity …) and on the composition of the brew water." ( https://www.weyermann.de/cz/faq.asp?umenue=yes&idmenue=250&sprache=13 )
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp