Erstatte HLT

Jeg er med i et prosjekt der vi videreutvikler et HERMS-bryggeri. Vi opplever at det tar veldig lang tid å varme opp vann i HLT (Har 6kW element og ca 80 l vann) noe som også gjør at det tar evigheter å nå riktig temp i MLT. Stegmesk er også vanskelig å få til med vår løsning, i tillegg til at mesketiden blir for lang pga oppvarming av vann til riktig skylletemp. Kan vi erstatte HLT med en varmeveksler med elektrisk element? Hvilke ulemper har dette evt?
 
Mange har prøvd men får ikke til å kjøre herms i HLT. Det blir for tregt. Anbefaler en egen herms gryte med lite volum, stor gjennomstrømning av vørter og nok effekt. I mitt oppsett holder det med 3kw til 50l batcher.
 
Mange har prøvd men får ikke til å kjøre herms i HLT. Det blir for tregt. Anbefaler en egen herms gryte med lite volum, stor gjennomstrømning av vørter og nok effekt. I mitt oppsett holder det med 3kw til 50l batcher.

Takk for svar. Mener du med samme prinsipp som jeg har i dag, bare at volumet er mye mindre enn i HLT?
 
Du tenker å varme opp ca 80 liter til fra ca. 20 grader til 80-90 grader via RIMS/MiniHERMS? Noe tungvint sikkert, men det vil nok funke. Der er nok det du har i dag bedre.
 
Behold HLT for skylle/meskevann og bruk 6Kw til dette. Du trenger jo varmtvann. Du skriver veldig lite om bryggeriet, men jeg gjetter på at det er ca 100l kapasitet?

Bygg en miniherms som har til oppgave å vedlikeholde tempen i mesken, og for stegmesk/utmesk. Ca 10 liter, 3 til 6 kw effekt, helst 6 kw dersom du har 100 liter mesk. Se på byggetrådene for miniherms og skaler opp størrelser til ditt bryggeri. God flow er viktig så tenk 15mm eller mer for spiralen.
 
Behold HLT for skylle/meskevann og bruk 6Kw til dette. Du trenger jo varmtvann. Du skriver veldig lite om bryggeriet, men jeg gjetter på at det er ca 100l kapasitet?

Bygg en miniherms som har til oppgave å vedlikeholde tempen i mesken, og for stegmesk/utmesk. Ca 10 liter, 3 til 6 kw effekt, helst 6 kw dersom du har 100 liter mesk. Se på byggetrådene for miniherms og skaler opp størrelser til ditt bryggeri. God flow er viktig så tenk 15mm eller mer for spiralen.

Takk for råd. Bruker Blichmann 113 l kjeler. Er det rørdiameter du henviser til på 15 mm?
 
En riktig konstruert HERMS klarer å overføre varme til den sirkulerende vørteren uten å selv komme i kok. Utfordingen blir da ved utmesk til 78 grader hvor hermsen må ha høyere temperatur men ikke opp i 100 grader. Det maksimale sirkulasjonsvolumet til vørteren bestemmes av inv diameter for rør og pumpen, og om du går for 6 Kw ville jeg sørget for at det er bra sirkulasjon. Det er mest effektivt med varmeelementet under coilen i minihermsen.

Du finner kanskje noen tips i min miniherms https://forum.norbrygg.no/threads/diy-kompaktherms-for-a-dra-40-til-50-liter.33093/
 
Sirkulasjon er også avhengig av design på falskbunn og hvor mye mesken klarer å slippe gjennom (kverningsgrad/bredde-høydeforhold på maltseng). Det er en del faktorer. Hermsen trenger ikke holde mer enn temperaturen som er satt. Men man trenger nok kraft og en responsiv herms for best resultat. Hvis man opererer med mye høyere temperatur i herms-beholder enn set temperatur, så vil man over tid denaturere enzymene og det vil gå ut over brygget.
 
Enig der, men om en måler temp ut av herms som regulerende temperatur så er du innafor vedr temperatur. Under sirkulasjon vil det alltid være en delta t fra vann i herms til vørter i coilen. I mitt tilfelle kan denne være opp til 45 grader i forskjell:
1ZRkfwX.png
 
Enig der, men om en måler temp ut av herms som regulerende temperatur så er du innafor vedr temperatur. Under sirkulasjon vil det alltid være en delta t fra vann i herms til vørter i coilen. I mitt tilfelle kan denne være opp til 45 grader i forskjell:
1ZRkfwX.png

Ah, sorry. Jeg var uklar. Det jeg egentlig mente var at om hvis vørteren ut av herms er mye høyere. Tenkte ikke på forskjellen mellom vannet i herms og vørteren. Det er noen som har holdt herms glovarm og sirkulert innimellom, eller bare litt, i varm herms som er way høyere enn ønsket temp i mesken, og da går det dårlig.
 
En riktig konstruert HERMS klarer å overføre varme til den sirkulerende vørteren uten å selv komme i kok. Utfordingen blir da ved utmesk til 78 grader hvor hermsen må ha høyere temperatur men ikke opp i 100 grader. Det maksimale sirkulasjonsvolumet til vørteren bestemmes av inv diameter for rør og pumpen, og om du går for 6 Kw ville jeg sørget for at det er bra sirkulasjon. Det er mest effektivt med varmeelementet under coilen i minihermsen.

Du finner kanskje noen tips i min miniherms https://forum.norbrygg.no/threads/diy-kompaktherms-for-a-dra-40-til-50-liter.33093/

Fin guide! Vurderer HERMS opplegg selv om dagen, husker du ca. hvor mye det kostet? :)
 
Husker ikke, du bør klare det for under 2000.

PID med SSD,boks, kjøleribbe, kabler og føler ca 700,-
Gryte ca 400,-
kobbercoil ca 300,-
Tledd, bend mm ca. 300,-
varmeelement ca 300.

Og så må du ha pumpe og slanger. og gjerne hurtigkoblinger/triclamp på slangene.
Ta en runde i huset og se hva du allerede har :)
 
RIMS'en så litt spennende ut. Vil den ha stor nok elektrisk effekt til mitt oppsett? Vi har planlagt å produsere 50-80 liters batcher.
De anbefaler opp til 20 gallon, som er 75 liter, er en formel under DATA fanen der som du kan bruke til å beregne, men den tar utgangspunkt i gallons of Fahrenheit.
 
Bare et par ting om den, etter hva jeg skjønner har ikke Blichmann skaffet seg det de trenger av godkjennelser for å selge elektronisk utstyr i Europa (CE merket), og den selges kun med amerikansk støpsel, så du må bytte det selv.

Men med det sagt så er det flere på forumet her som bruker eller har brukt den.
 
Tilbake
Topp