Uklart øl -Hvilke øltyper kan godt være litt uklare?

Selv blir jeg ikke kvitt kjøletåke i varierende grad. Jeg ser mange legger ut bilder av et litt hazy og øl sier det er krystallklart. Jeg har bare akseptert at jeg ikke blir kvitt det.

Det samme har jeg gjort. Jeg tror jeg klarte å få felt ut kjøletåke på noen testflasker med store mengder isinglass og kaldt kjøleskap i et par uker. Men altså? Næh. Tåke er greit.
 
Jeg har eksperimentert litt til med dette. Og jeg kan vel gå tilbake på det jeg har sagt, tror jeg. Jeg klarer å fiske opp mye større (men fluffy) flokker med svakt kok, som ellers ville blitt ødelagt av kraftig kok, men jeg får ikke de lange "trådene" med gunk som ved hard kok. Så min tanke er at disse store fluffy flokkene sannsynligvis koagulerer videre til en tjukk seig masse, som da selvsagt er lettere å felle ut. Men det jeg med sikkerhet kan si om løs/hard kok generelt er at det forandrer munnfølelsen og fargen på ølet. Samtidig så skal også hard kok forringe lagringskvaliteten, men det bryr nok vi hjemmebryggere oss mindre om enn de som selger hundretusener av liter hvert år. Heat stress kalles det.

Mange tyske (iallefall) bryggerier koker svakt, det er pga heat stress, farge, munn, etc etc (og energibesparelse). Men de filtrerer gjerne også..

Jeg fant et bryggosofieksperiment på effekten av kokemåte. Med det vanlige forbeholdet for metodene og gyldigheten, så synes jeg likevel denne var interessant. Med tanke på temaet for tråden her, ser det ut til at begge måtene å koke på gir samme resultat: Veldig klart øl. Han coldcrasher, men sier ikke noe om tilsetninger, og det er en svakhet.
 
Kun ei teskje gjærnæring noen minutter før kokeslutt. Denne er fifty-fifty hvete og pilsnermalt. Flasket 25. mai.

Du kan nesten lese spillelista mi på spotifyen..
Vis vedlegget 37366 Vis vedlegget 37365

Ser ut som mitt omtrent, tror jeg. Det er klart nok. Men jeg tror du hadde sett forskjell om du hadde holdt det opp ved siden av et krystallklart øl - sjøl om jeg ikke skal si det alt for sikkert basert på et bilde av bare ditt øl.

Veldig interessant at du får det så klart uten karragenan. Jeg fortsetter nok å bruke det, men skal kanskje prøve et brygg med hverken det eller Clarex.
 
Tilbake
Topp