Oppskrift på mjød - et artig eksperiment

Et tips er også å bruke "dry mead"-gjær og ikke "sweet mead". Hvis den da blir for tørr kan man tilsette gjærstopp og så løse opp litt mer honning til søting. Jeg ble kjempefornøyd med min mjød. Ble som en frisk og sommerlig hvitvin med fin duft av blomster.
 
Da har jeg også satt et bitte lite parti mjød. Jeg hadde en 5 liters butelje som ikke kunne stå ubrukt.

5 liter vann
900 gram honning (to bokser)
en liten håndfull Tettnang humle
rispet skall fra 1 appelsin
rispet skall fra 1 sitron
en liten håndfull anisfrø
en teskje oppmalt ingefær

Kokte opp 5 liter vann og tilsatte halvparten av krydderier og halparten av humle. Lot det koke i 45 min og tilsatte resterende krydderier og humle. Skrudde så av koken og rørte inn honningen. Jeg brukte en hel pakke safale us-05 dry ale yeast og rørte det ut i 25 graders vann mens den oppkokte væsken kjøltes, før alt ble tappet over på ballong.

OG ble målt til 1056 (noe jeg syns var veldig lavt?).

Jeg har sikkert gjort en hel del feil, men det blir, om ikke mer, en erfaring  :jaha:

Et par spørsmål: Hvor lenge skal dette stå før jeg stikker om? Når jeg stikker om; hvor lenge bør det da stå før jeg flasker det?
 
Koking (varmt vann generelt9 er en "veldig fin måte" å drepe smaken på. Om honningen er for sterk for deg, så kan det være kjekt, men du mister en god del ved å gjøre det. Jeg fikk halvveis kjeft for å bruke lunkent vann for å få ut resten av honningen fra boksene :p

Satte, til sammenligning, 9kg lynghonning og fylte på vann til 24,5l. Ble en OG på 1.108, så ditt blir nok nærmere øl enn mitt. Både på alkoholnivå og mtp humle ;)
 
Nå har det stått i ei uke. Det plopper fortsatt hvert 10. sekund. Vurderer å stikke det om til ny ballong, fortsette gjæringen, for så å stikke det om igjen når gjæringen er helt ferdig. Noen tanker om dette?
 
La den stå på primærdunken til aktiviteten har roet seg mer. En full måned er ikke noe probelm.
 
Ifølge et forum jeg er på, som utelukkende dreier seg om mjød, bør du tilføre mest mulig oksygen frem til 1/3 sukker er brukt opp, og etter det bør du sørge for å virvle opp mest mulig gjør så den ikke bare faller til bunnen...og - om du får den over på en annen beholder nå mister du mer gjær, og med så lav OG burde den vært ferdig gjæret på en uke...
 
Høres ut som en god måte å få oksydert mjød... jeg ville ha tatt tålmodigheten til hjelp, og latt den stå til den var ferdig, rett og slett. Honning gjærer godt ut, men det kan ta tid.
 
Øivind: hele poenget er å oksidere den i første perioden siden den ikke gjærer like bra som f.eks. øl og andre sukkerarter.
 
Gotmead.com . Jeg verdsetter det meste jeg får herfra, for dere kan veldig mye om brygging. Men - når det gjelder mjød tar jeg gotmead's ord over de fleste. Litt fordi forfatteren av "Compleat Meadmaker" holder til der ;)
 
Lars Kvanum skrev:
Gotmead.com . Jeg verdsetter det meste jeg får herfra, for dere kan veldig mye om brygging. Men - når det gjelder mjød tar jeg gotmead's ord over de fleste. Litt fordi forfatteren av "Compleat Meadmaker" holder til der ;)

Ken Schramm? Fin bok han har skrevet. Han har forstått at gjæringen er ekstremt viktig i produksjonen av mjød også. Luft og gjærnæring er nøkkelen.
 
Gahr skrev:
Lars Kvanum skrev:
Gotmead.com . Jeg verdsetter det meste jeg får herfra, for dere kan veldig mye om brygging. Men - når det gjelder mjød tar jeg gotmead's ord over de fleste. Litt fordi forfatteren av "Compleat Meadmaker" holder til der ;)

Ken Schramm? Fin bok han har skrevet. Han har forstått at gjæringen er ekstremt viktig i produksjonen av mjød også. Luft og gjærnæring er nøkkelen.

Jupp. Han er ikke så veldig aktiv der inne, men han lusker rundt. De mest aktive har jobbet mye for å videreføre ideene hans, og når de sier at man skal piske så mye luft inn som mulig til 1/3 av sukkeret er brukt opp, så tror jeg på det. Når de samme, og her har vi folk som har gått over til profesjonell brygging av mjød, sier at man skal bevege litt på gjærkaret noen ganger om dagen for å få gjær som har falt til bunnen opp igjen, så tror jeg på dem.

Men - skulle jeg laget øl, så hadde jeg nok stolt mer på dere ;)
 
Lars Kvanum skrev:
Gahr skrev:
Lars Kvanum skrev:
Gotmead.com . Jeg verdsetter det meste jeg får herfra, for dere kan veldig mye om brygging. Men - når det gjelder mjød tar jeg gotmead's ord over de fleste. Litt fordi forfatteren av "Compleat Meadmaker" holder til der ;)

Ken Schramm? Fin bok han har skrevet. Han har forstått at gjæringen er ekstremt viktig i produksjonen av mjød også. Luft og gjærnæring er nøkkelen.

Jupp. Han er ikke så veldig aktiv der inne, men han lusker rundt. De mest aktive har jobbet mye for å videreføre ideene hans, og når de sier at man skal piske så mye luft inn som mulig til 1/3 av sukkeret er brukt opp, så tror jeg på det. Når de samme, og her har vi folk som har gått over til profesjonell brygging av mjød, sier at man skal bevege litt på gjærkaret noen ganger om dagen for å få gjær som har falt til bunnen opp igjen, så tror jeg på dem.

Men - skulle jeg laget øl, så hadde jeg nok stolt mer på dere ;)

Det er nok en god praksis det. Honning inneholder langt mindre næring for gjæren enn vørter gjør, så gjæren trenger litt hjelp underveis for å gjøre jobben skikkelig. Derfor er det heller ingen vits å stikke mjøden om for tidlig, da fjerner man den bare fra gjæren som kan gjøre jobben ferdig.
 
Gahr skrev:
Det er nok en god praksis det. Honning inneholder langt mindre naæring for gjæren enn vørter gjør, så gjæren trenger litt hjelp underveis for å gjøre jobben skikkelig. Derfor er det heller ingen vits å stikke mjøden om for tidlig, da fjerner man den bare fra gjæren som kan gjøre jobben ferdig.

Det er visst det det er snakk om, ja. Selv hadde jeg nesten ikke gjæring før jeg kjøpte meg en sånn sak man pisker luft inn i sement med - og gud hvor ting satte i gang :D
 
Noen som vet om amerikansk humle kunne fungert? Tenker fruktigheten burde gå greit sammen med honningsmaken, slik at det ikke bare smaker parmfyme. Ser for meg Citra til bitter og Cascade til aroma.
 
Ble så inspirert av denne tidligere at jeg satte en liten en på 9 liter med 3Kg honning fra Coop og hetvinsgjær fra Europris. Målte den ikke før start, så aner ikke hva den ligger på i aloholvolum, men målte den i går og vil si meg fornøyd med experimentet etter 11dager gjæring og en FG på 0.990. Den lukter bra, og smaken er heller ikke så gal selv med all gjæra som flyter rundt. Blir artig å se når den en klarnet og søtet litt, for nå er den rimelig tørr.
 
Tilbake
Topp