treg gjærstarter - mulige årsaker?

Pål Heide Kielland

Norbrygg-medlem
Satte en starter med wlp002 og 3.5 liter vørter for et par dager siden. Gjæra hadde best før-dato 25.06, men bør jo være vital nok til å klare jobben. Etter et døgn på snurreren var det lite spor av aktivitet. Etter drøyt 30 timer ser det ut som om det er ting på gang. Bilder etter 24 og 31 timer.

Etter hva jeg kan forstå kan denne trege stareteren skyldes tre ting:
1. Gjæra var gammel og sein i avtrekkeren
2. Snurreren er for liten til å dra 3.5 liter i en 5-liters erlenmeyer
3. Alufolien på toppen har vært for tett klemt til at o2 og co2 har beveget seg inn og ut

Hva tror forumet?

IMG_0611.jpgIMG_0612.jpg
 
Sist redigert:
Snurreren er ihvertfall sterk nok - ser jo en tydelig virvel i kolben din..
Har vondt for å tro at det er helt tett mellom folie og kolbe.
Altså er gjæren treig, kanskje å forvente på en pakke som nærmer seg dato..?
Jeg har opplevd dette på nyere pakker enn denne - og jeg har opplevd at pakker som er 10 måneder gamle har "tatt av" i starteren.. :)
Konklusjonen må kanskje bli at gjær er lunefulle greier hvis livssyklus ikke alltid lar seg planlegge etter et fast skjema..?

Hovedsaken i ditt tilfelle må jo være at alt ser ut til å gå veldig bra..!! :)
 
Dårlig gjær, uten tvil. Jeg har gjort samme erfaring med pure pitch-pakker sjøl, flere ganger, og har ingen tro på at snakket om 70% levende gjærceller ved utløpsdato er til å stole på. Som @Thomas Søreide sier, så kan nok kvaliteten variere mye. Så skal du bruke litt mindre ferske gjærpakker fra Whitelabs, tror jeg det er en god ide å kjøre dyrkingen i to steg, og starte med en liter med litt tynnere vørter enn vanlig - 1.025, f.eks.. Så kan du slå til med en 3,5-liter med normal styrke.

Jeg har maken til rører'n din, og synes ikke den er god på større volum enn to liter. Den drar vel tre liter på et vis, men den klarer ikke alltid å holde rørepinnen på plass, og den lager ikke skikkelig virvel. Tviler på at den da gir optimal vekst - sjøl om det ikke er så bra å kjøre med alt for voldsom bevegelse, heller- visstnok.

Men det gjør mye å finne den riktige rørepinnen, så om du har en kombinasjon som funker, så funker det jo:). Hva slags pinne bruker du?
 
En annen årsak til treg start kan være at starteren avkjøles for mye. Har glemt kolben i kaldt vann noen ganger og da tar det fort 12 timer før den er romtemperert igjen.

I kombinasjon med halvgammel gjær kan det ta opptil et par døgn før den våkner.
 
mener det er denne som ligger oppi:
https://brewshop.no/produkt/utstyr/gjaering/utstyr-til-gjaering/magnet-rett-4-x-08-cm

har tatt den av for anaerob oppbygging, ser ut som den bunnfeller ganske godt.
ser egentlig ganske grei ut.
Har heller ikke satt større startere enn drøyt 2 liter på denne røreren tidligere.

@Amarillo kolben ble avkjølt i kaldt vann, mulig det ble for kaldt da jeg hadde i gjæra. Den sto ei god stund i romtemp først, men mulig det ikke ble lenge nok
 
mener det er denne som ligger oppi:
https://brewshop.no/produkt/utstyr/gjaering/utstyr-til-gjaering/magnet-rett-4-x-08-cm

har tatt den av for anaerob oppbygging, ser ut som den bunnfeller ganske godt.
ser egentlig ganske grei ut.
Har heller ikke satt større startere enn drøyt 2 liter på denne røreren tidligere.

@Amarillo kolben ble avkjølt i kaldt vann, mulig det ble for kaldt da jeg hadde i gjæra. Den sto ei god stund i romtemp først, men mulig det ikke ble lenge nok

Jeg har en sånn - så da skal jeg prøve den neste gang. Ellers har jeg en sterkere rører, men den er defekt for tida. Så inntil jeg får somlet meg til Oslo for å bytte den, må jeg bruke den lille kineseren.

Jeg har nok mer tro på at starten var treig fordi gjæren var gammel. Her er forresten en gammel tråd om dette: https://forum.norbrygg.no/threads/treig-start-pa-gammel-purepitch-gjaer.39402/
 
Har aldri hatt probelemer med White labs gjæra, har alltid startet for meg.. Men at gjærstarteren er tregere igang når gjæret er eldre ER vel IKKE noen overaskelse for noen er det vel?? Jeg har starta opp 1 år gammal white labs gjær, no problem.. Ja, den var treg, men den kom igang. :cool:
 
Har aldri hatt probelemer med White labs gjæra, har alltid startet for meg.. Men at gjærstarteren er tregere igang når gjæret er eldre ER vel IKKE noen overaskelse for noen er det vel?? Jeg har starta opp 1 år gammal white labs gjær, no problem.. Ja, den var treg, men den kom igang. :cool:

Når gjæren i den gjærslanten jeg høsta for et halvt år siden, ikke er så kjapp til å komme seg på beina igjen, er jeg ikke overrasket. Men når jeg har ei pakke med gjær som er garantert av produsenten å være "best" innen en bestemt dato, forventer jeg faktisk at den oppfører seg normalt. Om jeg ikke kan forvente det, bør produsenten oppgi det på på pakka. Og om du går inn på sidene til Whitelabs, så ser du at de forutsetter at en starter, som de anbefaler at man setter dersom gjæren er blitt 6 måneder gammel, skal være gått ferdig etter 18 timer.

Jeg har litt trøbbel med å stole på alt Whitelabs sier, f.eks. om hvordan de belgiske gjærtypene med diastaticus-gen kan forventes å oppføre seg.
 
Enig i at produsent må stå inne for det de lover ang produktet sitt,men vi snakker om gjær her,noe som ihvertfall i mitt hode, er noe vanskelig å finne helt ut av:confused: Gjærprodusentene burde jo vite hva dem driver med,men synes dette med anbefalinger osv er noe Veilendende da jeg registerer at forskjellige produsenter har litt forskjellige tanker rundt dette her.. Dette med gjær er noe jeg syns er MEST spennende med ølbrygging :D
 
Sånn til info datt ølet ned fra 1074 til 1022 på to dager og har stabilisert seg der. Foreløpig er lukt og smak lovende. Var litt bekymret for surlukt i starteren, men det var nok co2.
 
Tilbake
Topp