Plaato - ny norsk digital gjærlås

Hei beta versjon av Monitor.beer er nå online Trenger noen som har TILT og skal brygge de neste dagene til å BETA teste systemet. Noen interresert ?
Opprette ny bruker, men send meg en PM når dere har satt i gang TILTen.

(PLAATO er i alpha testing men fungerer fint, blir en del endringer grunnet endringer i programvaren på denne enheten i løpet av sommeren))

http://www.monitor.beer
 
Ser meget bra ut Dag Frode
Ser den bygger på highchart som også jeg bruker. Meget pent :)
Legger du opp til en betaltjeneste, eller vil den forbli åpen?
 
Ser meget bra ut Dag Frode
Ser den bygger på highchart som også jeg bruker. Meget pent :)
Legger du opp til en betaltjeneste, eller vil den forbli åpen?

Noen brygg blir gratis pr. bruker, men deretter vil det nok blir betalings tjeneste. Har mange nye spennende ting som kommer i systemet.
 
Full forståelse for betalbare tjenester. Regner med du har lagt ned noe hundre timer :)
 
Jeg liker ideen, men ser noen svakheter og forutsetninger som bør være oppfylt. For det første må alt være tett og karet helst være ganske stivt så trykk ikke endrer volum vesentlig før det begynner å boble. Dessuten må det støtte tilsetninger av tørrhumle og ulike kontrollmålinger av ting, inkludert visuell inspeksjon. Jeg ser for meg at slike hendelser må kompenseres med kontrollmålinger av SG med alternativt apparat. Jeg bruker oftest refraktometer for slike mellommålinger allerede. Når jeg i tillegg korrelerer hydrometermålinger med disse ved OG og FG, så blir det nøyaktig. Det er klart at kontinuerlige målinger er kult og herlig nerdete, men på mitt nivå er nok dette uaktuelt (jeg ser også for meg at nøyaktigheten synker med minkende volum og dårligere gjæringskar).
 
Og hvorfor vil jeg ha SG målt i sanntid?

Jeg vil ikke det. Jeg vil tappe en prøve, senke hydrometeret i den, lure på om det er 1.012 eller 13 og banne over at det ikke er mulig å være sikker , og så vil jeg helle den over i et glass og smake på den. Det er det som er å brygge.

Sorry. Værs'go neste.

edit: Hva er sann tid? Det du gjør con amore måles ikke i digital tid.

For egen del må jeg innrømme at jeg var kjapp med å forhåndsbestille. Brygger på et landsted som ligger cirka en 30 min kjøretur unna der jeg bor. Derfor rigger jeg gjerne et webkamera for å overvåke gjærlås og temperatur.
Synes det er vanskelig å være helt sikker på om forløpet blir helt riktig. En annen usikkerhet ligger også i det å måle OG og FG med økslevekt. Liker best å måle OG med refraktometer. Dersom OG kan måles med refraktometer og FG beregnes gjennom antallet bobler synes jeg det er artig/nyttig. (Kan jo uansett kontrollmåle med økslevekt.)

:) Allikevel, alt vi har brygget så langt har glidd ned på høykant uten bekymring til riktig prosent eller gjæringstempratur. Gleden og nødvendigheten av å prøvesmake underveis vil ikke dø. En snedig ny duppe-dings, dersom den fungerer som forutsatt, gjør bare gleden enda større. Hva er vel mer "important" og givende enn fine grafer og statistikk når veloverveide uttalelser om denne batchen kontra de forrige skal bringes til bords :).
 
For egen del må jeg innrømme at jeg var kjapp med å forhåndsbestille. Brygger på et landsted som ligger cirka en 30 min kjøretur unna der jeg bor. Derfor rigger jeg gjerne et webkamera for å overvåke gjærlås og temperatur.
Synes det er vanskelig å være helt sikker på om forløpet blir helt riktig. En annen usikkerhet ligger også i det å måle OG og FG med økslevekt. Liker best å måle OG med refraktometer. Dersom OG kan måles med refraktometer og FG beregnes gjennom antallet bobler synes jeg det er artig/nyttig. (Kan jo uansett kontrollmåle med økslevekt.)

:) Allikevel, alt vi har brygget så langt har glidd ned på høykant uten bekymring til riktig prosent eller gjæringstempratur. Gleden og nødvendigheten av å prøvesmake underveis vil ikke dø. En snedig ny duppe-dings, dersom den fungerer som forutsatt, gjør bare gleden enda større. Hva er vel mer "important" og givende enn fine grafer og statistikk når veloverveide uttalelser om denne batchen kontra de forrige skal bringes til bords :).

Neida, folk får få hygge seg med hva de vil for min del. Og når du driver fjernbrygging på den måten der, er det sikkert kjekt å kunne følge med via elektronikk. Men om du bor sammen med ølet ditt, blir det nokså absurd - for meg. Særlig fordi jeg aldri ville kunne stole på bobletelling. "Stol aldri på en gjærlås" er noe av det første du får høre når du begynner å brygge, for gjærlåsen er en upålitelig rapportør om ølets indre liv. Og det er ikke tull.
 
Ja, da er Plaato digital gjærlås på plass i gjæringsskapet på dunken med Amundsen INK Dagger IPA.
Det er jo litt kult å se hva som skjer da(samme om dette er reelt eller ikke), det får jeg jo svar på når jeg skal måle på manuelt vis.
Blir spennende å se hvordan dette funker når jeg skal av med lokket for tørrhumling om noen dager.
 
It is possible to monitor routine fermentations by measuring CO2 under very controlled conditions. 'Plaato' does not measure CO2. Nor did the brewing industry invest in expensive CO2 detectors to monitor fermentation. As home brewers, the hydrometer serves us well. For the money being asked, I would go for a Tilt, but I'm not interested in one of those either. Taking gravity samples using an hydrometer allows assessment of taste and yeast behaviour. Leave 'non-invasive' techniques to clinical trials!
 
Gjærlåsen fungerte greit på første brygg, men med litt feil SG.
I går lagde jeg en ny øl, Black Cat Spiced Porter, monterte på Plaato gjærlåsen men under stormgjæring viser det seg at min Plaato gjærlås ikke er vanntett, slutta rett og slett å virke da den ble full av vann/starsand fra stormgjæringen. Da blir det å "klaske" denne på disken til Brygg Selv mandag. Sånt vil ikke jeg ha.
 
Har fått prøvd min også, her er en liten rapport:

Satte et brygg i forrige uke, og av gammel vane satte jeg på "vanlig" gjærlås.
Dagen etterpå husket jeg at Plaato-saken lå i en eske et sted, hadde glemt av hele greia.

Koblet den opp og lastet inn appen fra App Store. Fulgte anvisningene, og den var på WiFi-nettet i løpet av få minutter.
Satte den på gjæringsbøtta, og la inn OG (1061) og antall liter i appen.
Tok så en hydrometer-måling siden gjæringen allerede hadde holdt på i ca 18 timer. Appen har en egen "Update SG" mulighet, så la inn det nye tallet, 1058 her.

Har vært og tittet litt på den nå og da. Det blinker et lite hvitt lys for hver boble den teller. Da aktiviteten var på det høyeste (300 bobler per minutt må vite!), virket det som om den ikke klarte å telle alle, lyset blinket ikke på hver boble i gjærlåsen. Ble mer skeptisk til hele konseptet..

Temperaturmåling skjer også et sted inne i dingsen.
Jeg er usikker på hvor, men det virker som den blir veldig lett påvirket av romtemperatur, og den ligger minimum et par grader over det min temperaturføler som ligger i thermowell viser.

Nå etter fem dager begynner aktiviteten å avta, og vi er nede på SG 1012 ifølge Plaato.
Selv syns jeg det virket litt lavt etter så kort tid, så tok en ny runde med hydrometeret. Det viste også 1012.
Det må være godkjent!

Ser at Plaato også har en funksjon som heter Learning som man kan slå av eller på. Jeg har ikke rørt denne, og vet ikke om den står av eller på. Det kommer ikke helt klart frem i appen.

Så til spørsmålet som ble stilt tidligere i tråden over her, hjelper denne meg til å lage bedre øl? Antageligvis ikke.
Gir den mer innsikt i gjæringsprosessen? Den gjør det i alle fall enklere å følge med, og basert på første brygg er den overraskende nøyaktig. Kommer til å bruke denne på neste brygg også.

IMG_1535.PNG
 
En liten oppdatering, gjorde ren gjæringskar og Plaato'en i dag etter å ha tappet på fat.
Oppdaget 3 bananfluer inni låsen som fløt i Star-san. Mulig hullene på toppen er litt i største laget?
 
Tilbake
Topp