Prosjekt barrique

Funker det? Svovle, og så fylle opp igjen? Det forutsetter ihvertfall at vannet er reint. Nå er vel oslovannet ganske reint og fint, men er det så reint?

Ellers veit jeg ikke om det blir noe særlig plasking med en lang nok slange ned til bunn. Burde vel ikke bli noe mer der enn i et annet slags kar? Det renner ut av slangen og ut på bånn?

Jeg vil prøve uten brett først, det blir jo en solera-greie, ikke faen om jeg skal flaske 230 liter øl. Men om smaken ikke er tiltalende om et års tid kan jeg alltids hive oppi brett da.

Har ikke peiling, som sagt det er tanker fra småskala i fat vs det massive du driver med. Men du kan uansett ikke holde ei så stor tønne "clean" mtp oksygen iallefall. Det siver jo inn, og det er jo greia med tønner, jeg tenkte at du oksiderer det prematurt. Jeg har 0 peiling. Bortsett fra at jeg vet at jeg ville ikke prøvd å holde en sånn tønne clean.
 
Har ikke peiling, som sagt det er tanker fra småskala i fat vs det massive du driver med. Men du kan uansett ikke holde ei så stor tønne "clean" mtp oksygen iallefall. Det siver jo inn, og det er jo greia med tønner, jeg tenkte at du oksiderer det prematurt. Jeg har 0 peiling. Bortsett fra at jeg vet at jeg ville ikke prøvd å holde en sånn tønne clean.
Det er jo ikke godt å si om den er noe i nærheten av rein i utgangspunktet. :p Vannet fra den smaker godt, og den var ikke infisert med noe som ødela vin for noen år sia da den blei brukt til Barbera, det er alt jeg veit. Den kan jo ha plukka opp yersina pestis siden den tid, uten at jeg ville visst det. Så første start blir å se hva den bidrar med på egenhånd. Kanskje det er noe kult? Og det vil selvsagt oksidere, den er jo ikke lufttett. Men jeg vil jo helst ikke oksidere det mer enn nødvendig før nødvendig. Derfor var tanken å tynne ut med co2 fra gjæringa, men det ser jo dårlig ut nå. Ellers blir det lang slange, forsiktig fylling med litt gjæring igjen, og fylle til det renner over. Det funka på vin. :p
 
Det er jo ikke godt å si om den er noe i nærheten av rein i utgangspunktet. :p Vannet fra den smaker godt, og den var ikke infisert med noe som ødela vin for noen år sia da den blei brukt til Barbera, det er alt jeg veit. Den kan jo ha plukka opp yersina pestis siden den tid, uten at jeg ville visst det. Så første start blir å se hva den bidrar med på egenhånd. Kanskje det er noe kult? Og det vil selvsagt oksidere, den er jo ikke lufttett. Men jeg vil jo helst ikke oksidere det mer enn nødvendig før nødvendig. Derfor var tanken å tynne ut med co2 fra gjæringa, men det ser jo dårlig ut nå. Ellers blir det lang slange, forsiktig fylling med litt gjæring igjen, og fylle til det renner over. Det funka på vin. :p

Viktigste er vel at du bare får dette showet på veien, egentlig. Men kanskje helst med minst mulig oksygenereing. Burde vel ikke være noe i veien for å tappe ølet på fatet før det er ferdig utgjæret heller? Jeg følger iallefall spent med og skal def komme ned for en smak mens vi ser ungene leke. Aporpos det, skal ned andre uken av august.
 
Viktigste er vel at du bare får dette showet på veien, egentlig. Men kanskje helst med minst mulig oksygenereing. Burde vel ikke være noe i veien for å tappe ølet på fatet før det er ferdig utgjæret heller? Jeg følger iallefall spent med og skal def komme ned for en smak mens vi ser ungene leke. Aporpos det, skal ned andre uken av august.
Vil bare at gjæra skal ha bunnfelt en god del så jeg ikke får en diger gjærkake i bånn av fatet. Når det er felt ut rimelig bra burde være en god tid. Den minst flokkulerende gjæra kan gjerne bli med over og jobbe videre der.

Andre uka i august er litt travel, først bortreist og så bukkejaktstart, men lørdag 11. er 13. dag hoinn. Ta med deg noen øl og hiv deg med på årets viktigste blot!
 
Viktigste er vel at du bare får dette showet på veien, egentlig. Men kanskje helst med minst mulig oksygenereing. Burde vel ikke være noe i veien for å tappe ølet på fatet før det er ferdig utgjæret heller? Jeg følger iallefall spent med og skal def komme ned for en smak mens vi ser ungene leke. Aporpos det, skal ned andre uken av august.
@erikraude Lag en forumfestival!
 
Vel, det kunne absolutt vært verre. Kom hjem etter en dag med karusell og spetakkel, og bare én av bøttene hadde blåst lokket og spredd gjær utover. Det tok ikke så lang tid å vaske opp.
 
Nå er tønna så godt som tett. Fortsatt litt synlig fukt i et par av sammenføyningene, ellers er den tørr utapå og breddfull inni. Lar den stå i hagen med vann i litt til så den virkelig er metta. Tenker jeg bærer den inn ikveld eller imorra. Det kan bli en artig operasjon sånn det ser ut i boden. :D
 
Du får enkelt plass til en 9liter i kjøleskapet uten å måtte tømme det for mat.
Alternativet er en mottrykksfyller og et par flasker stående kaldt
Men én niliter, da måtte jeg jo uansett drivi med flasker. Jeg har jo alltid ihvertfall fire, fem øl tilgjengelig.
 
Med uvurderlig hjelp fra designavdelinga har tønna kommi seg i hus. :)
DSC_0072.JPG
Ser ut som gjæra begynner å droppe på de første fatene også, så nå er det nok ikke så mange dagene til det kan flyttes over i tønna. Det blir en gledens dag.
 
Det virker som at designavdelingen din rett og slett har tatt seg sammen! Fint for oss tittere, for da kommer det vel nye fine etiketter i tråden «To nye etiketter...». Ellers er det jo litt av et prosjekt dette her. Blir jo en og annen øl å drikke ut av dette skulle en tro. :)
 
Designavdelinga har gjort en kjempejobb på dette prosjektet. Sendte nettopp over en rfq på etiketter til første tapping. Et halvt år kan jo faktisk holde. :p
 
To fat igjen som fortsatt holder en solid kreusen. Resten har droppa. Regner med å kunne fylle fatet i løpet av uka. Må bare huske å smake på alle og se at ingen av en eller annen grunn smaker hoggorm.
 
Tilbake
Topp