Tåler drillen å bli brukt til å drive maltmølle?

Jeg har ikke brukt drill, faktisk. Jeg har en sånn 2-valsers mølle fra brewferm, og har valgt å ta den tiden jeg trenger med håndmakt. Innenfor de maltmengdene som Grainfather håndterer, så er det akseptabel mengde fysisk arbeid, og de knuser (sannsynligvis) på en måle som er mer skånsom mot skallet på maltet (slik jeg ser det).
 
Noen som vet hvis det er en "lett" fiks å bruke en 0.75hk elmotor eller en vaskemaskinsmotor? Man må vel tilpasse RPM på noen måte, og koble motoren sammen med mølla.
Basert på en motor fra en gammel tørketrommel og en halv DBS Kilimanjaro fra den lokale fyllplassen:

Vis vedlegget 37599

Om du snur denne konstruksjonen vertikalt og bruker riktig side av kranken, så burde denne gire ned til en veldig hyggelig hastighet.
 
e
Hva i all verden er det der:p?

Det er en innretning vi laget på en "guttetur" tidligere i sommer. Kort fortalt: Motoren dreier ca i et sekund og tar så rundt 20 sekunders pause (egen krets som timer dette). Motoren driver hjulet rundt med remdrift. Hjulet driver kjeden som igjen driver kranken. Kranken har påmontert en stang i vertikal retning som altså da dreier på seg omtrent hvert 20.sekund. På denne stangen er det.... Vel... nytt bilde trengs vel her....

20180616_174804_1.gif
 
Det er en innretning vi laget på en "guttetur" tidligere i sommer. Kort fortalt: Motoren dreier ca i et sekund og tar så rundt 20 sekunders pause (egen krets som timer dette). Motoren driver hjulet rundt med remdrift. Hjulet driver kjeden som igjen driver kranken. Kranken har påmontert en stang i vertikal retning som altså da dreier på seg omtrent hvert 20.sekund. På denne stangen er det.... Vel... nytt bilde trengs vel her....

Vis vedlegget 37609

Nå passer det enda bedre med evighetsmaskinen. Den kunne jo brukes til å koke grøt på når den gikk litt varm om sommeren.
 
Jeg har mørtelblander og kvern, men mangler den delen ja @Finn Berger. Dog fryktelig dyr frakt på den koblingen, håper å finne en nærmere...

Den linken fra ebay er jo 30 kr levert i postkassa. En sånn kobling er vel mest ordentlig måte å gjøre det på og. Med sideveis belastnings-løsning så sliter du på kulelagrene, eller hva det er som får valsene til å rotere
 
Om ikke man har tid til å vente på en fleksibel kobling fra Rs eller eBay, finnes jo macGyver-løsningen med en slangestump mellom forbruker og kraftkilde. Mange har sikkert brukt det i flere år. Uansett viktig å linjere opp så godt det går, for å minimere vibrasjoner, belastninger og støy.
 
Når jeg tenker meg om så har jeg lovejoy koblinger jeg ikke har brukt på lenge. Ene er 8mm men tror andre er større, se en side eller to tilbake i tråden.

Edit. Som jeg da kan selge hvis de passer, til den som spurte.
 
Sist redigert:
Den går helt fint og kjølig når jeg kverner med en mm2 satt ved 0.75mm.

Det kan hende at den går varmere hvis man bruker mye malt, f.eks. over 10 kg, men ellers er alt greit.
 
Tilbake
Topp