Tåler drillen å bli brukt til å drive maltmølle?

Den går helt fint og kjølig når jeg kverner med en mm2 satt ved 0.75mm.

Det kan hende at den går varmere hvis man bruker mye malt, f.eks. over 10 kg, men ellers er alt greit.

0,75?! Oj, det var smalt. Jeg tror drillen min skulle slite med det. Fukter du malten? Hvis ikke,får du ikke både mye mjøl og mye oppfliset skall?

Men da ser det i alle fall ut som om en tur til Biltema kan ha noe for seg. Jeg liker ikke helt å bruke drillen min til dette.
 
Malten fuktes, og grainfathern har fått en finmasket filterduk i bunn av maltrøret (egentlig til speidel 20) for å forhindre at noe faller gjennom bunnplaten.

Jeg bruker forsåvidt alltid noen never med risskall, men jeg tror jeg skal slutte med det fordi skyllingen går litt fort.

Ligger på 88-91% meskeffektiviet, og vurderer å gå enda smalere i fremtiden.

EDIT: fordømte autokorrektur, malt, ikke makt.

Videre vill jeg også legge til at denne bor-mikseren ikke finnes i alle biltema-butikkene.
 
Sist redigert:
Ser på forskjellige motorer for fastmontering med Reduction Gear og High Torque, men er det noen som har formeninger om optimal rpm?
Tenker selv at 30-60rpm bør være greit
Hva med Torqe?
3a4729884e64aa6d1e449eb6bfa704bc.jpg
 
Sist redigert:
RPM inn på mølla påvirker maltens kontakt til med valsene (sammen med valsediameteren), så lavere rpm kan bety at du må justere valseavstanden for å veldikeholde en gitt kverningsgrad. Annet enn dette vil det også påvirke kverningstiden, men det er nokk ikke et problem for hjemmebryggere.

Dreiemomentet bør være ganske høyt. Mikseren jeg bruker har et teoretisk dreiemoment på ca. 17 Nm (regnet ut fra oppgitt effekt ved maks rpm), men så høyt som mulig er nokk best. Minstekravet til dreiemoment er avhengig av blant annet valseavstand, kornmengde som hviler oppå valsene, valsediameter, valseantall, etc.
 
Ser på forskjellige motorer for fastmontering med Reduction Gear og High Torque, men er det noen som har formeninger om optimal rpm?
Tenker selv at 30-60rpm bør være greit
Hva med Torqe?
3a4729884e64aa6d1e449eb6bfa704bc.jpg

Frå monstermill:

The best speed to run all of the drill driven mills at is around 150-250 rpms. Does it have to be exactly 200 rpms? NO WAY. A range of 100-300 is fine, and if you are willing to have a little more flour, then you can run it a little faster. I generally tell folks to run it as slowly as your drill will run it without stalling plus a little more. It usually takes a little more torque to get the mill going than to keep it going, so you will have to give it some more power to start the mill, and then slow it down once you are milling. You should experiment with faster/slower speeds and see what it does to your grain.

This is a very complicated answer. We recommend you use at least a 1/2 HP motor for our small 1.5" diameter roller mills, and 1 HP for our larger 2" diameter roller mills.
 
Hva er rpms?
Omdreininger per minutt (o/min)
Revolutions per minute (rpm)
1 rpm = 1 r/min = 1/60 Hz
 
Tilbake
Topp